حمل و نقل عمومی در سال ۱۴۰۱ شرایط متفاوتی را پشت سر گذاشت و مدیریت شهری هم تلاش کرد تا کمبود اتوبوس، مشکل خالی بودن انبارهای مترو و تأمین تجهیزات و همچنین نوسازی تاکسی های فرسوده که به دلیل توقف تولید سمند و پژو با چالش روبرو شده بود را با رایزنی و رفع مشکلات مالی برطرف کند. چشم انداز ۱۴۰۲ در حوزه حمل و نقل از نگاه مدیریت شهری پایتخت امیدوار کننده است؛ امیدی که بر پایه برنامهریزی های جدید و وعدههای خوش دولت بنا شده.
به گزارش آرونو ، مترو، اتوبوس و تاکسی در سال گذشته روزهای سخت و شیرین را از سر گذراند؛ اما بر اساس وعده مسئولان امر و برنامه ریزی های صورت گرفته شاید بتوان گفت که در سال نو ، حال و هوای حمل و نقل عمومی هم نو خواهد شد.
مترو و چشم انداز روشن
متروی تهران سال گذشته را سخت شروع کرد اما در آخرین روزهای سال افتتاح های شیرینی برای تهرانیها داشت، سال گذشته برای مترو سخت بود چراکه در حوزه بهره برداری، سایه سنگین نبود قطعات و خالی بودن انبارها، مترو را با مشکلاتی روبرو کرد و در حوزه عمران نیز ساخت ایستگاه ها با کندی انجام می شد؛ اما در همان ایام اقدامات موثری صورت گرفت، بگونه ای که بهرامی معاون حمل و نقل شهرداری تهران در مورد اقدامات انجام شده در مترو به عنوان ستون فقرات شبکه حمل و نقلی تهران، میگوید: بهرهبرداری از ایستگاه هفده شهریور در خط ۷ متروی تهران در خرداد ماه، افتتاح پایانه و پارکینگ اکباتان در انتهای خط ۴ در مرداد ماه، بهرهبرداری از ورودی دوم ایستگاه یادگار امام در خط ۶ متروی تهران در اردیبهشت ماه، بهرهبرداری از ورودی دوم ایستگاه اشرفی اصفهانی در خط ۶ متروی تهران در شهریور ماه، بهرهبرداری از ورودی دوم ایستگاه شهید رضایی در خط ۶ متروی تهران در شهریور ماه، انجام تست سرد مسیر خط متروی فرودگاه امام(ره) تا پرند در تیر ماه، افتتاح ۹ کیلومتر مسیر از خط ۶ مترو حدفاصل ایستگاه امام حسین(ع) تا ایستگاه تربیت مدرس در اسفندماه، انجام تست گرم ۴ کیلومتر مسیر از خط ۷ مترو حدفاصل ایستگاه میدان صنعت تا ایستگاه میدان کتاب در بهمن ماه و اورهال ۱۳۳ دستگاه واگن یک طبقه و ۲ دستگاه واگن دو طبقه از جمله اقدامات مترویی شهرداری تهران در سال گذشته بود و این در حالی است که قراردادهایی نیز با مجموعه های مختلف همچون قرارگاه خاتم و بنیاد مسکن برای آغاز احداث خطوط جدید مترو منعقد شده است.
وی با اشاره به افتتاح ۵ ایستگاه مترو توسط رئیس جمهور در روزهای پایانی سال گذشته، میافزاید: در سال جدید ساخت و توسعه خطوط مترو سرعت می گیرد؛ بگونه ای که براساس برنامه ریزی های صورت گرفته بهرهبرداری از ایستگاه میدان کتاب در خط ۷ متروی تهران، بهرهبرداری از ۱۹ کیلومتر مسیر حد فاصل فرودگاه امام خمینی(ره) تا شهر جدید پرند به همراه ایستگاه پرند و بهرهبرداری از ۵.۵ کیلومتر مسیر باقیمانده بخش شمالی حدفاصل ایستگاه شهید ستاری تا ایستگاه کوهسار به همراه ۴ ایستگاه کاشانی، شهر زیبا، شهران و کوهسار را در دستور کار قرار دادیم.
بهرامی ادامه میدهد: همچنین بهرهبرداری از ایستگاههای باقیمانده بدنه اصلی خط ۶ شامل ایستگاههای میدان خراسان، سرباز، بهار شیراز، شهید نجات اللهی، هفده شهریور و شهدای کن، بهرهبرداری از یک کیلومتر مسیر باقیمانده بخش جنوبی حد فاصل ایستگاه ورزشگاه تختی تا ایستگاه بسیج به همراه ایستگاه ورزشگاه تختی، بهره برداری از ۱.۵ کیلومتر مسیر حدفاصل ایستگاه پروانه تا ایستگاه کاشانی به همراه ایستگاه کاشانی واقع در توسعه غربی خط ۴ و اورهال ۲۰۰ دستگاه واگن مترو را در دستور کار قرار داده ایم.
ورود تاکسی های نو
بنابراین گزارش، تاکسیهای فرسوده پایتخت هم سال گذشته روزهای سختی را پشت سر گذاشتند و در میانه سال قبل، شوک بزرگی به روند نوسازی تاکسی های پایتخت وارد شد چراکه به یکدفعه اعلام شد؛ پژو و سمند که تمامی ناوگان تاکسیرانی تهران بر پایه این دو خودرو شکل گرفته دیگر تولید نمی شود و خط تولید آنها متوقف شده است و این اتفاق در حالی بود که هیچ خودرویی به عنوان جایگزین آن معرفی نشده بود و به همین علت عدد نوسازی تاکسی بر روی عدد ۲۵۳۰دستگاه تاکسی فرسوده باقی ماند.
در پی برگزاری جلسات متعدد، نهایتا مسئولان امر بر روی خودروی سورن به توافق رسیدند و سورن به عنوان تاکسی جایگزین انتخاب شد؛ اما تاکنون هنوز از معرفی خودروی دوم جایگزین خبری نیست. هرچند که هنوز هم تاکسی های سورن وارد ناوگان نشده است.
در این شرایط انتخاب خودروی جدید گران قیمت برای ناوگان تاکسیرانی، انتقاداتی نیز به همراه داشت؛ اما در همان زمان خبری خوش در مورد افزایش قیمت اسقاط تاکسی های فرسوده به گوش رسید، بگونه ای که علی محتشمی پور معاون فنی و بهره برداری سازمان تاکسیرانی شهر تهران گفته بود: قیمت اسقاط تاکسی فرسوده شهر تهران نسبت به سال گذشته ۳.۵ برابر شده است. یعنی در سال ۱۴۰۰ قیمت اسقاط تاکسی سمند و پژوی فرسوده بطور میانگین ۱۷ میلیون تومان بوده اما سال ۱۴۰۱ ارزش اسقاط به سقف ۷۰ میلیون تومان رسید.
به گفته محتشمی پور، ارزش اسقاط ونهای فرسوده نیز سال ۱۴۰۰ بطور میانگین ۱۲ میلیون تومان بوده است؛ اما بعد از فراخوان سوم این ارزش به ۱۱۰ میلیون تومان رسیده است و با این ساز و کار شاهد رشد قیمت و ارزش اسقاط تاکسیها هستیم.
وی با بیان اینکه مراکز اسقاط متعهد میشوند که قیمتهای اعلامی را رعایت کنند، ادامه میدهد: یکی از گلایه های رانندگان تاکسی این است که برخی مراکز اسقاط به بهانههای مختلف که مثلا یک قطعه کسر شده، در پرداخت ارزش اسقاط به صورت غیر قابل توجیهی از مبلغ نهایی اسقاط کم میکنند و در ساز و کار جدید مراکز متعهد میشوند که مبلغ معینی بابت هر نوع کسورات تاکسی اعلام کنند و اگر بیشتر از مبلغ اعلامی از قیمت نهایی اسقاط کسر کنند، تخلف است.
در سالی که گذشت همچنین از ۶۳۰ دستگاه ون جدید رونمایی شد هر چند که ورود این ونها منوط به تدوین آئین نامه واگذاری شده است و هنوز این آئین نامه در سازمان شهرداری ها به تصویب نرسیده؛ اما ورود ون های جدید آنهم در حالی که ۱۰۰ درصد ون ها فرسوده هستند امید بخش بود و جلال بهرامی معاون حمل و نقل شهرداری تهران نیز از خیز شهرداری برای نوسازی ۳۰۰ دستگاه ون مسافری از طریق اعطای تسهیلات و در صورت تحقق منابع تبصره ۲۰، خبر داده و می گوید: نوسازی ۲۰۰۰ دستگاه تاکسی سواری به همراه نوسازی ۷۷۰۰ دستگاه ون دیگر و همچنین کمک به بازسازی ۱۵۰ دستگاه ناوگان ون از برنامه های سال نو شهرداری تهران است.
اتوبوس های جدید در خیابان های تهران
اتوبوس های پایتخت؛ اما وضعیت متفاوتی در سالی که گذشت، داشتند؛ چراکه اساسا در تعداد اتوبوس ها نیز ابهاماتی وجود داشت و تا کنون نیز آمار روشنی از تعداد اتوبوس های فعال و اتوبوس های از رده خارج شده و سرنوشت اتوبوس های از رده خارج شده، نیست.
با این حال بهرامی معاون حمل و نقل در مورد وضعیت اتوبوسرانی در سالی که گذشت و برنامه های پیشرو به آرونو میگوید: در سالی که گذشت ۵۰ دستگاه اتوبوس تک کابین دیزلی قرارداد مستقیم شهرداری تهران با شرکت ایرانخودرو دیزل خریداری شد و ۱۴۲ دستگاه اتوبوس تک کابین دیزلی هم از محل قرارداد وزارت کشور با شرکت ایرانخودرو دیزل وارد ناوگان شد. همچنین ۳۲ دستگاه اتوبوس تک کابین دیزلی هم از محل قرارداد وزارت کشور با شرکت عقاب افشان وارد ناوگان شد.
وی ادامه میدهد: در سال گذشته همچنین ۲ دستگاه اتوبوس برقی از ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی که قرار است از طریق بخش خصوصی تأمین شود، جهت بکارگیری در خط جمهوری – بهارستان در بهمن ماه انجام شد.
وی با اشاره به خرید و تحویل ۶۲ دستگاه مینیبوس از شرکت بهمن دیزل توسط شهرداری تهران، تصریح میکند: همچنین خرید و بکارگیری ۲۰ دستگاه ون مناسب سازی شده ویژه معلولین، بازسازی ۷۹ دستگاه اتوبوس فرسوده و راهاندازی ۴۶۷ دستگاه اتوبوس متوقفی و تعویض مخازن ۲۲۲ دستگاه اتوبوس گازسوز در سالی که گذشت انجام شده است.
معاون شهردار تهران می گوید: برای سال جدید هم خرید ۷۰۰ دستگاه اتوبوس تولید داخل توسط شهرداری، بکارگیری ۲۰۰ دستگاه مینی بوس توسط شهرداری، تحویل ۹۵۰ دستگاه اتوبوس تک کابین موضوع قراردادهای وزارت کشور با خودروسازان داخلی، ورود ۲۰۰ دستگاه اتوبوس سه کابین با همکاری وزارت کشور، ورود و بکارگیری ۱۳۵۰ دستگاه اتوبوس وارداتی، تأمین و بکارگیری ۲۰ دستگاه ون ویژه معلولین و جانبازان و بازسازی ۴۵۰ دستگاه اتوبوس فرسوده در دستور کار قرار دارد که امیدواریم بتوانیم به قول و قرارمان با مردم عمل کنیم.
انتهای پیام