به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری مجله آرونو، قاچاق سوخت یکی از معضلات مهم اقتصادی کشور است، چرا که این معضل اقتصادی جای صادرات رسمی فرآوردههای نفتی را گرفته و به ایجاد و تشدید ناترازی سوخت منجر شده است.
یکی از اختلافنظرها در زمینه قاچاق سوخت، حجم روزانه آن است که بهطور متوسط در بین تمامی اظهارات بین 10 تا 30 میلیون لیتر روزانه قاچاق سوخت (بنزین و گازوئیل) برآورد میشود؛ اما در بین اظهارات مختلف، برخی اظهار نظرها غلوآمیز جلوه میکند. به طور مثال اخیرا یکی از کارشناسان اقتصادی از قاچاق روزانه 50 میلیون لیتری بنزین خبر داده است؛ درحالی که قاچاق کشفنشده منطقا از مرزهای غیررسمی و مخفیانه باید صورت بگیرد و این حجم از قاچاق از مرزهای غیررسمی، نیاز به ناوگان عظیم جادهای و یا دریایی دارد که بعید بهنظر میرسد.
در عین حال، مجموع اظهارات مسئولان و کارشناسان ذیربط خاکی از سهم حدودا 80درصدی گازوئیل در قاچاق سوخت کشور دارد؛ بهعبارتی سهم بنزین به مراتل کمتر از گازوئیل در زمینه قاچاق است.
سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا در حاشیه دیدار با مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران در گفتوگویی که با سایت اطلاعرسانی وزارت نفت داشته، با رد برخی اعداد مطرحشده در رسانهها درباره حجم قاچاق بنزین در کشور، گفت: “اعداد مطرحشده به هیچ وجه درست نیستند و با توجه به افزایش روزافزون خودروهای داخلی، عمده بنزین تولیدی در کشور از سوی خودروهای داخلی مصرف میشود.”
وی افزود: “عمده عرضه خارج از شبکه و قاچاق سوخت مربوط به گازوئیل و بخش کوچکی از آن مربوط به بنزین است.”
سردار رحیمی عمده قاچاق سوخت در کشور را مربوط به فرآورده گازوئیل اعلام کرد و گفت: “حجم کشفیات کشور در حوزه قاچاق سوخت حاکی از قاچاق روزانه حدود 20 میلیون لیتر نفتگاز در کشور است که حتی یک میلیون لیتر هم برای ما رقم بسیار بزرگی بهشمار میرود و با اجرای طرحهای ویژه در حال مبارزه تخصصی برای جلوگیری از عرضه خارج از شبکه سوخت و شناسایی گلوگاههای قاچاق هستیم.”
به گزارش مجله آرونو، روزانه به طور متوسط 114 میلیون لیتر گازوئیل در کشور تولید میشود که با احتساب روزانه 20 میلیون لیتر قاچاق، یعنی بیش از یکششم تولید روزانه گازوئیل کشور، از شبکه رسمی توزیع سوخت خارج میشود که رقمی بسیار بزرگ است و نشاندهنده عدم نظارت کافی بر شبکه عرضه سوخت کشور دارد.
انتهای پیام/