کهیر، ناشی از حساسیت به بعضی مواد غذایی یا داروها است

|

فهرست مطالب

سیدموید علویان در گفت‌وگو با خبرنگار مجله آرونو با بیان اینکه تغییر رنگ پوست و چشم‌ها به زردی یا یرقان یکی از علائم هپاتیت حاد محسوب می‌شود، اظهار کرد: زردی به زرد شدن پوست و چشم‌ها به‌دلیل ازدیاد بیلی‌روبین در خون گفته می‌شود که روزانه به‌طور طبیعی و به‌دنبال تخریب گلبول‌های قرمز، بیلی‌روبین تولید و توسط صفرا از بدن خارج می‌شود.

وی افزود: در صورت بروز اختلال در فعالیت کبد همچون هپاتیت یا بروز انسداد در مسیر خروجی صفرا همچون وجود سنگ صفراوی، بیلی‌روبین خون دفع نمی‌شود و به‌دلیل تجمع آن در بدن حالت زردی ایجاد می‌شود، البته بروز زردی همیشه به معنای هپاتیت نیست و ممکن است دلایل دیگری همچون تخریب سریع گلبول‌های قرمز یا همولیز را داشته باشد.

رئیس انجمن مطالعات کبدی ایران (هپاتیت)، استاد دانشگاه و فوق تخصص گوارش و کبد با بیان اینکه بسیاری از مبتلایان به هپاتیت و به‌ویژه ناقلان هپاتیت سابقه‌ای از زردی ندارند، تصریح کرد: مصرف زیاد هویج یکی از عواملی است که می‌تواند منجر به زردی شود که این حالت بیشتر در اطفال اتفاق می‌افتد، اما زردی حاصل از آن با بیماری یرقان تفاوت دارد.

علویان ادامه داد: در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات همچون هویج و نارنگی، ماده زرد رنگی موسوم به کاروتن وجود دارد و اگر فردی روزی یک لیوان آب هویج بخورد یا سایر مواد ذکر شده را بیش از حد مصرف کند، مقدار این ماده در بدن او به میزانی می‌رسد که کبد توانایی لازم برای سوخت‌وساز و دفع آن را ندارد و مقدار آن در خون افزایش پیدا می‌کند و موجب زرد شدن پوست می‌شود.

وی با اشاره به تفاوت اصلی زردی ایجاد شده در پی مصرف بعضی از میوه‌ها و سبزیجات و زردی حاصل از بیماری کبدی و خونی گفت: در زردی حاصل از تجمع رنگدانه کاروتن در خون، سفیده چشم زرد نمی‌شود و در صورتی که مواد غذایی تأثیرگذار کاهش پیدا کند، زردی به تدریج در طول چند هفته از بین خواهد رفت.

رئیس انجمن مطالعات کبدی ایران (هپاتیت)، استاد دانشگاه و فوق تخصص گوارش و کبد با بیان اینکه در بیشتر موارد کهیر نیز جزو علائم بیماری هپاتیت محسوب نمی‌شود، اضافه کرد: گاهی اوقات به دنبال ابتلاء به هپاتیت، ضایعات پوستی همچون کهیر بروز می‌کند که ناشی از رسوب آنتی‌ژن‌های هپاتیت در پوست است، اما در بیشتر موارد کهیر مزمن از علائم هپاتیت نیست.

علویان خاطرنشان کرد: کهیر عارضه مزاحمی است که بعضی از بیماران به‌صورت متناوب به آن دچار می‌شوند و در موارد بسیاری باوجود انجام آزمایشات مختلف علت آن پیدا نمی‌شود، اما به‌طور کلی علت کهیر می‌تواند حساسیت به بعضی از مواد غذایی یا داروها، عفونت‌های مزمن همچون سینوزیت، عفونت دندان‌ها، یماری‌های کیسه صفرا و آلودگی انگلی باشد.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *