کدام پیام‌رسان‌ها جزو برنامه‌های محبوب مردم ایران است؟

|

فهرست مطالب

به گزارش خبرگزاری مجله آرونو، بر اساس نتایج آخرین نظرسنجی ایسپا (مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران)، در حال حاضر ۴۶.۵ درصد مردم از «اینستاگرام»، ۳۵.۳ درصد از «واتس‌آپ»، ۳۴.۶ درصد از «تلگرام»، ۲۵.۲ درصد از «ایتا»، ۲۴.۱ درصد از «روبیکا» و ۸.۷ درصد نیز از «بله» استفاده می‌کنند و میزان استفاده از سایر پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی کمتر از ۷ درصد بوده است.

کدام پیام‌رسان‌ها جزو برنامه‌های محبوب مردم ایران است؟

بر اساس این گزارش، میزان استفاده مردم از پیام‌رسان‌ها و رسانه‌های اجتماعی خارجی از قبیل اینستاگرام، واتس‌آپ و تلگرام در دو سال اخیر با نوساناتی همراه بوده است، به طوری که استفاده از پیام‌رسان واتس‌آپ از ۷۱.۱ درصد در خرداد ۱۴۰۱ به ۳۵.۳ درصد در دی ۱۴۰۲ کاهش یافته است.

در ادامه افرادی که فقط مصرف‌کننده پیام‌رسان‌ها و رسانه‌های اجتماعی خارجی یا داخلی بودند تفکیک و محاسبه شدند و بر این اساس ۳۷.۶ درصد افراد بالای ۱۸ سال، فقط از پیام‌رسان‌ها و رسانه‌های اجتماعی خارجی استفاده می‌کنند، ۱۴.۹ درصد فقط از پیام‌رسان‌ها و رسانه‌های اجتماعی داخلی استفاده می‌کنند و ۲۵.۵ درصد از افراد بالای ۱۸ سال هم‌زمان از پیام‌رسان‌ها و رسانه‌های اجتماعی خارجی و داخلی استفاده می‌کنند. ۲۲ درصد مردم نیز، گفته‌اند از هیچ رسانه اجتماعی مجازی استفاده نمی‌کنند.

کدام پیام‌رسان‌ها جزو برنامه‌های محبوب مردم ایران است؟

این آمار نشان می‌دهد ۴۷.۱ درصد مردان، از اینستاگرام استفاده می‌کنند که این نسبت برای زنان ۴۵.۸ درصد است؛ جوانان (۱۸ تا ۲۹ سال) با ۶۸.۲ درصد بیشتر از سایر گروه‌های سنی، افراد دانشگاهی (۵۹.۱ درصد) بیشتر از افراد غیردانشگاهی، ساکنان مراکز استان (۵۲ درصد) نیز بیشتر از سایر افراد، از اینستاگرام استفاده می‌کنند. این تفاوت بین گروه‌ها در استفاده از تلگرام و واتس‌آپ نیز مشاهده می‌شود. از بین شبکه‌های اجتماعی داخلی روبیکا و ایتا، مقبولیت بیشتری دارند زنان (۲۸.۵ درصد) بیشتر از مردان (۲۲ درصد) از ایتا استفاده می‌کنند. افراد ۳۰ تا ۴۹ سال (۲۹ درصد) بیشتر از سایر گروه‌های سنی و افراد دانشگاهی (۳۲.۷ درصد) نیز بیشتر از افراد غیردانشگاهی، مصرف‌کننده ایتا هستند.

کدام پیام‌رسان‌ها جزو برنامه‌های محبوب مردم ایران است؟

قابل ذکر است که این نظرسنجی در فاصله زمانی بیستم تا بیست‌وششم دی از ۵۱۰۳ نفر از جمعیت بالای ۱۸ سال به بالای کل کشور به شیوه مصاحبه حضوری اجرا شده و نرخ پاسخگویی در این طرح، ۳۷ درصد بوده است یعنی از کل افراد بالای ۱۸ سال کشور، ۳۷ درصد با پرسشگران همکاری کرده‌اند.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *