کدام مواد غذایی گیاهی حاوی کلاژن است؟

|

فهرست مطالب

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری مجله آرونو، کلاژن یک پروتئین حیاتی است که به عنوان یکی از اجزای اصلی بافت‌های همبند در بدن از جمله پوست، استخوان‌ها، تاندون‌ها و رباط‌ها عمل می‌کند و استحکام و خاصیت ارتجاعی را فراهم می‌کند که نقش اساسی در حفظ سلامت پوست و مفاصل دارد، در ادامه به معرفی و بررسی تعدادی از مواد غذایی گاهی حاوی کلاژن می‌پردازیم:

سبزیجات برگ‌دار

سبزیجات برگ‌دار مانند اسفناج و کلم پیچ سرشار از ویتامین C است و به افزایش میزان تولید کلاژن کمک می‌کند، همچنین حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری است که سلامت عمومی را ارتقا می‌دهد.

دانه‌ها و آجیل

آجیل‌هایی مانند بادام و پسته سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ و روی بوده که برای سلامت پوست و کلاژن‌سازی ضروری است، دانه چیا و گردو نیز به افزایش تولید کلاژن کمک می‌کند و از بدن در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند، تخم کدو تنبل نیز سرشار از روی است که با فعال کردن پروتئین‌هایی که فیبرهای کلاژن را تشکیل می‌دهند، از فرایند کلاژن‌سازی حمایت می‌کند.

توت‌ها

میوه‌هایی مانند توت فرنگی، زغال اخته و تمشک سرشار از آنتی‌اکسیدان و ویتامین C بوده که هر دو برای سنتز کلاژن بسیار مهم است، مواد معدنی موجود در توت‌ها علاوه‌بر تولید کلاژن از بدن در برابر آسیب‌ها محافظت می‌کند.

مرکبات

پرتقال، لیمو و گریپ‌فروت حاوی مقدار قابل‌توجهی ویتامین C و آنتی‌اکسیدان بوده و برای سنتز کلاژن بسیار ضروری است ، همچنین به بهبود سلامت بدن نیز کمک می‌کند.

حبوبات

عدس، نخود و لوبیا سرشار از پروتئین و اسیدهای آمینه است که به تولید کلاژن کمک می‌کند، همچنین روی موجود در آن‌ها برای پوست نیز مفید است، بنابراین گنجاندن حبوبات در رژیم غذایی به تولید کلاژن طبیعی و ارتقای سلامت پوست و مفاصل کمک می‌کند.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *