کاردرمانی ترفندی اثربخش برای درمان کم‌توانان است / تاثیر هوش مصنوعی بر حرکات بیماران

|

فهرست مطالب

حمیدرضا آزادی در گفت‌وگو با خبرنگار مجله آرونو با اشاره به کاربردهای رشته کاردرمانی در کمک به بیماران دچار معلولیت و کم‌توانی اظهار کرد: کاردرمانی این گروه از بیماران را از جنبه‌های مختلف جسمی، روحی و روانی، ذهنی و شناختی به‌طور کامل بررسی می‌کند، بر نوع فعالیت‌هایی که فرد انجام می‌دهد تمرکز دارد و محیط‌هایی که فرد در آن حضور دارد تعیین می‌کند که او در شرایط بیماری چه اندازه کارایی و عملکرد دارد.

وی با اشاره به سطح‌های کم‌توانی و معلولیت افراد افزود: هنگامی که فردی آسیبی را دریافت می‌کند، نقصی برای او اتفاق می‌افتد و باید بررسی شود که نقص و آسیب به وجود آمده بر فعالیت این فرد چه تأثیری برجای گذاشته و چه محدودیت‌هایی را در فعالیت او ایجاد کرده است.

دکترای تخصص کاردرمانی تصریح کرد: در همین راستا، سطح مشارکت فرد در اجتماع و فعالیت‌های روزمره او توسط کاردرمان ارزیابی می‌شود و اگر فرد نتواند نقش خود را به‌خوبی انجام دهد، دچار محدودیت مشارکت، کم‌توانی و معلولیت شده است.

وی خاطرنشان کرد: در این مرحله، کاردرمان با استفاده از روش‌های آموزش و مربی‌گری تلاش می‌کند شرایط زندگی مستقلی را برای فرد کم‌توان و دچار معلولیت در جامعه فراهم کند.

آزادی تصریح کرد: حوزه کاردرمانی مراجعه‌کننده‌های متفاوتی مانند کودکان، بزرگسالان و سالمندان دارد که این افراد با مراجعه به کاردرمان‌ها تلاش می‌کنند تا توانایی‌های اولیه از دست رفته خود را برای انجام فعالیت‌های روزمره تقویت کنند.

پیشرفت‌های رشته کاردرمانی و ارائه کمک به توان‌خواهان

وی ادامه داد: به‌طور مثال فردی که دچار قطع عضو شده باشد، اندام پروتز مصنوعی را دریافت می‌کند و پس از از آن پروسه آموزش استفاده از اندام مصنوعی را طی می‌کند تا در زندگی روزمره برای انجام فعالیت‌های خود به مهارت‌های لازم دست پیدا کند و تمام این آموزش‌ها توسط خدمات کاردرمانی به عنوان یکی از اعضای تیم توان‌بخشی ارائه می‌شود.

دکترای تخصص کاردرمانی ادامه داد: هنگامی که کودکان سی پی تحت کاردرمانی قرار می‌گیرند، انتظار می‌رود با ارائه این خدمات کودکان بتوانند توانایی راه رفتن، غذا خوردن و نوشتن با دست‌ها را کسب کنند، همچنین افراد دچار قطع نخاع، بیماران مبتلا به ام‌اس و سکته قلبی با کسب این خدمات، ارزیابی‌ها، مشاوره‌ها و درمان تا حدودی به زندگی عادی خود بازمی‌گردند و می‌توانند فعالیت‌های روزانه را انجام دهند.

آزادی با اشاره به پیشرفت‌های رشته کاردرمانی گفت: در ابتدای مسیر مطرح شدن حوزه کاردرمانی و پذیرش این رشته در دانشگاه‌ها، تعداد کاردرمان‌ها بسیار اندک بود و این در صورتی بود که تعداد متقاضیان نیازمند خدمات کاردرمانی سیر صعودی داشت.

وی ادامه داد: اولین اقدامی که در این خصوص انجام شد، افزایش تعداد متخصصان ارائه‌دهنده خدمات و کلینیک‌های تخصصی کاردرمانی و پیشروی به سمتی بود که خدمات به بهترین شکل به افراد برسد و آن‌ها را به مسیر طبیعی و مستقل زندگی بازگرداند.

دکترای تخصص کاردرمانی با بیان اینکه پس از افزایش تعداد متخصصان حوزه کاردرمانی این رشته، ابزارسازی و شیوه‌های نوین سنجش و درمان مد نظر قرار گرفت، گفت: در حال حاضر با ورود هوش مصنوعی به حوزه کاردرمانی مواجه هستیم و به سمتی قدم برمی‌داریم که از طریق اینترنت اشیا خدمات کاردرمانی به افراد ارائه و حرکت‌ها و کارکردهای مختلف افراد جهت‌دهی می‌شود.

آزادی با اشاره به اینکه استفاده از آموزش مجازی بیشتر در حوزه کاردرمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اظهار کرد: تلاش می‌شود در حوزه کاردرمانی بیشتر به سمت تکنولوژی و فناوری برای انجام خدمات حرفه‌ای و کمک به معلولان پیش رویم و در این خصوص در ابتدای مسیر قرار داریم.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *