پیش‌نیاز جشنواره کودکِ خوب، تولید آثار باکیفیت است

|

فهرست مطالب

آرونو /اصفهان یک نویسنده و کارگردان سینما با بیان اینکه جشنواره کودک باید به‌طور استاندارد برگزار شود و نه‌ برای اشتغال به لفظ و صرف برگزاری یک جشنواره، گفت: برای  رسیدن به این هدف، مقدمات و پیش‌نیازهایی وجود دارد که تولید آثار باکیفیت از مهم‌ترین آن‌ها است.

مجید صدیقی در گفت‌وگو با آرونو و با بیان اینکه برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان رویدادی بین سازمانی است که فرصت مغتنمی را برای هر دو سازمان برگزارکننده فراهم می‌کند، اظهار کرد: سازمان سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان، با برگزاری این جشنواره فرصت ارزشمندی را برای استفاده و معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی اصفهان به دست می‌آورند.

او ادامه داد: مسلماً برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در استان‌های دیگر با برگزاری آن در اصفهان تفاوت بسیاری دارد و این جشنواره در استان‌های دیگر غنا و رنگ و بوی اصفهان را نخواهد داشت؛ به همین دلیل مسئولین نباید از ظرفیت‌های فرهنگی و گردشگری و اجتماعی اصفهان غافل شوند.

این کارگردان افزود: ارتقاء ظرفیت گردشگری اصفهان و شناساندن اصفهان به سایر شهرهای فرهنگی در داخل و خارج از کشور، می‌تواند از آورده‌های این جشنواره برای اصفهان باشد و در طول سال‌های گذشته به‌تبع مدیریت‌های مختلف در دو سازمان برگزارکننده و رویکردهای آن‌ها، کیفیت برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از نوساناتی برخوردار بوده و دوره‌هایی با رنگ و آب و غنای بیشتر و دوره‌هایی با غنای کمتر برگزارشده است.

 صدیقی با بیان اینکه ذیل رابطه تعاملیِ بخش‌های مختلف، برگزاری جشنواره تأثیراتی را بر  فضای فیلم‌سازی گذاشته و یکی از آن‌ها پرداختن فیلم‌سازان اصفهانی به حوزه سینمای کودک بوده است، گفت: در ادوار پیشین جشنواره، سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با تشکیل کارگروه تولید، باعث تولید فیلم‌های کوتاه توسط فیلم‌سازان اصفهانی شد که قسمت اعظم آن علاوه بر نمایش در جشنواره در رویدادهای هنری داخلی و خارجی شرت کرده و درخشیدند.

این کارگردان افزود: این فضا باعث شد که سینمای کودک و نوجوان جزو دغدغه‌های فیلم‌سازان اصفهانی شده و در ۳ یا ۴ سالی که این حمایت به‌صورت مستمر و پررنگ انجام می‌شد، حضور و فعالیت سینماگران اصفهانی در این بخش از سینما یعنی کودک و نوجوان، پرشور باشد و این دغدغه‎مندی و این فعالیت یکی از آورده‌های جشنواره برای اصفهان بوده است.

او تصریح کرد: متأسفانه در یک یا ۲ سال اخیر، پرداختن به سینمای کودک با بی‌اعتنایی و یکنواختی مواجه شده است، درحالی‌که این رویکرد و توجه، اتفاق خوبی بود و توانست چرخ‌های ازکارافتاده فیلم‌سازی در اصفهان را به راه بیندازد و به آن گرما و حرارتی ببخشد.

این نویسنده و کارگردان با بیان اینکه امیدواریم مراجع ذی‌ربط و سازمان‌های مسئول، این دغدغه و نیاز را مجدداً احساس کنند، گفت: جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان باید طبق هر آنچه در آیین‌نامه و اساسنامه آمده به‌طور استاندارد برگزار شود و تنها برای اشتغال به لفظ و صرف برگزاری جشنواره به هر شکل و صورت نباشد، بلکه با شکل و کیفیتی درست برگزار شود و برای این هدف به مقدمات و پیش‌نیازهایی نیاز دارد.

صدیقی با تأکید بر اینکه پیش‌نیاز برگزاری جشنواره‌ای باکیفیت، وجود آثار باکیفیت است، اضافه کرد: مادامی‌که ما در حوزه کودک و نوجوان تولیدات باکیفیت نداشته باشیم، جشنواره خوبی نخواهیم داشت. هرچقدر هم جشنواره به لحاظ اجرایی قوی باشد، اما درصورتی‌که ویترین آن از فیلم‌ها و آثار خوب خالی باشد، کیفیتی نخواهد داشت. اگرچه این رابطه دوسویه است و شکل اجرا و نحوه برگزاری هم مهم است، اما مهم‌ترین پارامتری که کیفیت برگزاری جشنواره را تضمین می‌کند علاوه بر شکل برگزاری، آثار خوب و قوی است؛ بنابراین حمایت از سینماگران برای تولید آثار خوب برای حضور در جشنواره، کیفیت آن را ارتقاء می‌‎دهد.

او ابراز امیدواری کرد: مسئولین استان به استعداد و دغدغه جوانان اصفهانی برای تولید آثار خوب در حوزه سینمای کودک توجه و از آن‌ها حمایت کنند تا به‌تبع تولید آثار باکیفیت، جشنواره‌ای غنی را در اصفهان شاهد باشیم.

انتهای پیام

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *