پیشنهاد محیط زیست تهران برای کنترل تردد کامیون‌ها هنگام آلودگی/ مازوت‌سوزی خط قرمز است

|

فهرست مطالب

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با تاکید بر لزوم رسیدگی بیشتر به موضوع خودروهای فرسوده و دودزا به‌ویژه کامیون‌های عبوری از تهران اظهارکرد: وزارت راه و شهرسازی و راهداری با همکاری پلیس ترتیبی اتخاذ کنند که در شرایط اضطرار، با کاهش و اخذ یک سوم عوارض کمربندی‌های حاشیه استان تهران، عبور کامیون‌ها از داخل شهر تهران از سوی پلیس کنترل و از تردد کامیون‌های غیرضرور به این شیوه به داخل تهران جلوگیری شود.

به گزارش آرونو علیرضا مزینانی گفت: تهران یکی از شاهراه‌های مواصلاتی کشور در حوزه حمل و نقل و ترانزیت محسوب می شود.  

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: علی رغم مشکلاتی که امسال در خصوص موضوع سوخت گاز وجود داشت اما خوشبختانه هیچ یک از صنایع بزرگ مقیاس و نیروگاه های تهران مازوت مصرف نکردند.

علیرضا مزینانی با گرامیداشت فرا رسیدن هفته هوای پاک با شعار” تحقق هوای پاک، حقوق عامه و اراده ملی اظهارکرد: امسال شرایط آلودگی هوا در تهران متفاوت‌تر از سال‌های گذشته بود و افزایش پایداری و سکون جوی هوا نیز باعث شد تا روزهای ناسالم نیز افزایش داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای فصل سرما نیز کمیته‌ای در اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران برای انجام برنامه‌ریزی لازم در شرایط آلودگی هوا تشکیل شد، افزود: برنامه‌ها و اقدامات ویژه‌ای در شرایط آلودگی هوا طراحی شد که از آن جمله تشکیل گشت و پایش‌های محیط زیستی برای بیش از ۲۱ محور اصلی مواصلاتی استان، پایش روزانه مخازن مازوت صنایع بزرگ مقیاس استان، بازرسی معادن و منابع آلاینده ثابت، نمونه‌برداری از سوخت توزیعی و بررسی آن، نظارت بر مراکز معاینه فنی و نشست‌های کارشناسی با مسئولان مرتبط، هماهنگی قضایی برای پلمب واحدهای آلاینده و مهمتر از همه برنامه‌ریزی برای اجرای تکالیف دستگاه‌ها در قانون هوای پاک بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه در حوزه فرهنگسازی نیز تمهیدات ویژه‌ای برای ایجاد حساسیت‌های اجتماعی نسبت به موضوع آلودگی هوا و آگاهی شهروندان پیش‌بینی و با همکاری صدا و سیما و دیگر رسانه‌های ارتباط جمعی انجام شد، تصریح کرد: از جمله این اقدامات تولید چند تیزر، موشن گرافیک و انیمیشن مرتبط بود که از شبکه‌های مختلف صدا و سیما مانند شبکه‌های ۵ ، سلامت و امید پخش شده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به ضرورت افزایش سواد محیط زیستی مخاطبان و لزوم فرهنگسازی درباره آلودگی هوا امسال مکاتباتی با مدیران سازمان صدا و سیما انجام شد و خوشبختانه شاهد همکاری صدا و سیما در این خصوص بودیم که در این زمینه علاوه بر پخش تیزرها و موشن‌گرافی‌ها می توان به حضور کارشناسان در برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، زیر نویس هشدارهای مرتبط با آلودگی در شبکه‌های مختلف، تولید برنامه‌های مرتبط از سوی صدا و سیما، پوشش رسانه‌ای جلسات کارگروه شرایط اضطرار هوا و پرداختن به موضوعات مرتبط با آلودگی هوا در برنامه‌های تلویزیونی به‌ویژه شبکه ۵ سیما اشاره کرد.

مزینانی همچنین از ایجاد حساسیت اجتماعی درباره آلودگی هوا و پوشش اخبار مرتبط از سوی دیگر خبرگزاری‌ها و دیگر رسانه‌ها به عنوان جریان‌سازی خبری و آگاهی‌رسانی در این حوزه نام برد.

دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران در ادامه با اشاره به مشکلات موجود امسال در زمینه سوخت گاز گفت: علی‌رغم سختی‌ها و مشکلاتی که امسال متفاوت‌تر از سال‌های قبل در این زمینه وجود داشت و بعضا در نشست‌های کارگروهای تخصصی هوا نیز از سوی مسئولان به آن پرداخته می‌شد اما هیچ یک از صنایع‌بزرگ مقیاس و نیروگاه‌های تهران اقدام به استفاده از سوخت مازوت نکردند.

وی در تشریح این موضوع اظهارکرد: مخازن مربوط به سوخت مازوت صنایعی همچون نیروگاه بعثت و سیمان تهران سال‌هاست پلمب است و مرتبط با دوره مدیریت بنده و قبلی هم نمی‌شود و کماکان هم پلمب است و به‌صورت روزانه و مستمر هم از سوی کارشناسان محیط زیست رصد و پایش می‌شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران افزود: سیمان‌های فیروزکوه هم طی سه سال اخیر به دلیل کمبود گاز صرفا در فصل سرد سال سوخت مازوت مصرف می‌کنند که با توجه به نوع سیستم فیلتراسیون این واحدها و شرایط قرارگیری و توپوگرافی منطقه مشکلی ایجاد نمی‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران همچنین اظهار کرد: دنیای امروز دنیای رسانه و ارتباطات است. با توجه به نوع سوخت مازوت و آلودگی بسیار شدید بصری که از خروجی دودکش‌های صنایع مصرف‌کننده سوخت مازوت به بیرون منتشر می شود، در صورت مازوت‌سوزی تاکنون بارها تصاویر مرتبط در فضای مجازی منتشر و دست به دست شده بود و در این زمینه طرح مسائل غیرکارشناسی از سوی برخی افراد واقعا عجیب است.

مزینانی در ادامه افزود: نیروگاه‌های پرند و پاکدشت نیز همچون سال گذشته از سوخت جایگزین گازوئیل استفاده می‌کنند و خروجی‌های این واحدها از سوی محیط زیست رصد و پایش می‌شود و خوشبختانه با پیگیری‌های محیط زیست تغییری در شرایط زیست‌محیطی واحدهای صنعتی و نیروگاه‌ها به لحاظ افزایش آلودگی هوا نسبت به سال‌های قبل نداشته‌ایم و این کنترل‌ها با جدیت و حساسیت بیشتری دنبال شده است.

مزینانی با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که در فصل سرما باعث تشدید آلودگی هوا می‌شود، تردد کامیون‌ها و خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده در داخل و حاشیه تهران است، گفت: تهران یکی از شاهراه‌های مواصلاتی کشور در حوزه حمل و نقل و ترانزیت محسوب می شود.  

 وی یادآور شد: بسیاری از این خودروها غیر استاندارد و دودزا هستند و در قانون نیز به‌صراحت جلوگیری از تردد کامیون‌های آلاینده از وظایف پلیس است و محیط زیست به هیچ وجه نمی تواند در این موضوع به‌طور مستقیم ورود کند. امسال و سال‌های گذشته هم در این خصوص یا از ظرفیت پلیس استفاده شده و یا اقدامات محیط زیست صرفا جنبه هشدار و توصیه‌ای داشته است.

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان لزوم رسیدگی بیشتر به موضوع خودروهای فرسوده و دودزا به‌ویژه کامیون‌های عبوری از تهران اظهارکرد: با توجه به اهمیت این موضوع در جلسه اخیر به میزبانی دادستانی، از مهمترین پیشنهادات محیط زیست استان تهران این بود که وزارت راه و شهرسازی و راهداری با همکاری پلیس ترتیبی اتخاذ کنند که در شرایط اضطرار با کاهش و اخذ یک سوم عوارض کمربندی‌های حاشیه استان تهران، عبور کامیون‌ها از داخل شهر تهران از سوی پلیس کنترل و از تردد کامیون‌های غیرضرور به این شیوه به داخل تهران جلوگیری شود.

انتهای پیام

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *