پل خلیج‌فارس؛ “شاه‌کلید” فراموش شده

|

فهرست مطالب

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری مجله آرونو، حجت‌الله عبدالملکی 18 بهمن 1401 با تاکید بر این‌که اولویت تکمیل زیرساخت‌ها با زیرساخت‌های ترانزیت و حمل‌ونقل است، گفته بود: در این راستا عملیات اجرایی پل خلیج‌فارس پس از حدود 7 سال توقف به دلیل اهمیت فوق‌العاده بالایی که دارد از سرگرفته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در قالب پروژه پل خلیج فارس، ظرفیت بندر راهبردی کاوه به 40 میلیون تن تخلیه و بارگیری کالا افزایش می‌یابد، اضافه کرد: علاوه بر این در این پل 4 باند رفت و برگشت جاده‌ای خط ریلی و دو مسیر پیاده‌روی ساخته خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه پل خلیج فارس شاه‌کلید پروژه 4 گانه است گفت: با تکمیل پل خلیج فارس یکی از حلقه‌های مفقوده کریدور شمال – جنوب تکمیل می‌شود.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با اعلام اینکه تمام مجوزهای زیست محیطی ساخت پل خلیج فارس صادر شده است از عملکرد دولت قبل در توقف این پروژه گلایه کرد و افزود: ما از مسئولان دولت قبل گلایه داریم و از آنها ناراحتیم. پل خلیج‌فارس 7 سال معطل مانده است؛ کدام طرح توسعه‌ای کشور مشکل مالی ندارد؟ در دولت قبل برای واردات واکسن کرونا می‌گفتند مشکل مالی و FATF داریم که باعث شد هزاران نفر از مردم عزیز ایران جان خود را از دست بدهند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد اظهار کرد: باید بروید پول را جور کنید نباید بگوییم به توسعه کشور منهای اروپا و آمریکا اعتقاد نداریم. تامین مالی ساخت پل خلیج فارس از سه بخش دولتی، سازمان منطقه آزاد قشم و فاینانس و سرمایه‌گذاری خارجی انجام می‌شود.

تعلیق ساخت پل پس از 6 ماه

شهریور ماه سال گذشته معاون فنی و زیربنایی منطقه آزاد قشم در مکاتبه با شرکت پتروساحل توسعه خلیج‌فارس از تعلیق ساخت پل خلیج‌فارس خبر داد و گفت: «نظر به مشکلات و معضلات موجود در موضوع تامین مالی قرارداد با عنوان ” موافقت‌نامه پیمان پروژه شبکه ارتباطی خلیج‌فارس” و به جهت دستیابی به منابع فایل قبول در موضوع تامین مالی پروژه پل خلیج‌فارس، بدین سبب و وفق ماده 8-8 شرایط عمومی منضم به پیمان صدرالاشاره، پروژه پل خلیج‌فارس از زمان این ابلاغیه تعلیق می‌شود.

لازم است اقدامات موردنیاز به‌جهت راه‌اندازی سازوکار تعلیق این پروژه در معیت مشاور کارفرما در دستور کار قرار گیرد.»

به گزارش مجله آرونو، اواخر آبان‌ماه سال قبل دبیر شورای عالی مناطق آزاد درباره دلایل توقف این پروژه گفته بود:‌ پل خلیج فارس یک پروژه راهبردی است که دستور شخص رئیس جمهوری را نیز برای ساخت دارد متأسفانه اختلاف نظر با قرارگاه خاتم  و یک سری پرداخت‌ها منطقی نبود و به همین دلیل پروژه متوقف شده است.

عبدالملکی افزود: پیگیر تامین مالی از طریق فاینانس هستیم که در این راستا با چینی‌ها و اروپایی‌ها مذاکراتی داشته‌ایم ضمن اینکه قرارگاه خاتم الانبیا نیز در این زمینه برنامه‌هایی دارد.

ساخت پل خلیج‌فارس با پول چینی‌ها

در حالی خبری از ساخت پل خلیج‌فارس نبود که حدود 3 ماه بعد یعنی اواخر بهمن سال قبل دبیر شورای عالی مناطق آزاد با اشاره به برآورد 700 میلیون دلاری برای ساخت پل خلیج فارس گفته بود: این پل با مشارکت چینی‌ها و تامین بخشی از منابع مالی با تهاتر نفت ساخته می‌شود.

عبدالملکی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم پل خلیج‌فارس طی سه سال آینده به بهره‌برداری برسد از مذاکره با پیمانکاران چینی خبر داد و افزود: تعدادی از این پیمانکاران برای تامین مالی این پروژه اعلام آمادگی کردند ضمن اینکه در گفت‌وگو با معاون اول رئیس جمهور نیز پیشنهاد دادیم پل خلیج‌فارس به عنوان پروژ‌های خط اعتباری ایران و چین در نظر گرفته شود که وی اعلام کرد این موضوع قابل بررسی است.

وی با تاکید بر اینکه پل خلیج‌فارس باید اجرایی شود، تصریح کرد: هر کسی به این پروژه تشکیک وارد کند به نظرم یا منافع ملی را نمی‌شناسند یا نیت دیگری دارد. با ساخت پل خلیج‌فارس بعضی از بنادر جنوبی حاشیه خلیج فارس از رونق خواهند افتاد. بنابراین باید مراقب باشیم در ساخت این پروژه کارشکنی نشود.

وی با بیان این‌که ساخت پل خلیج فارس منافع بلندمدت زیادی برای ایران دارد، گفت: پیشرفت فیزیکی این پروژه در حال حاضر 18 درصد است که به کندی پیش می‌رود.

به گزارش مجله آرونو، اواخر ماه قبل استاندار هرمزگان طی اظهاراتی دلیل ساخته نشدن پل خلیج‌فارس را حاصل تلاش شبکه نفوذ در کشور عنوان کرده و گفته بود:‌  تکمیل پل خلیج‌فارس جزیره قشم را به رقیب اصلی امارات  تبدیل کرده و منافع این کشور را به خطر می‌اندازد. لذا معتقدم به سرانجام نرسیدن این پل حاصل تلاش شبکه نفوذ در کشور است.

در دولت یازدهم و دوازدهم، منابع مالی موردنیاز همواره به‌عنوان مشکل و مانع اصلی ساخته نشدن پل خلیج‌فارس اعلام می‌شد. اکبر ترکان دبیر وقت شورای عالی مناطق آزاد آذرماه سال 92 در این‌باره گفته بود: دولت سهم 150 میلیارد تومانی خود را در این پروژه پرداخت کرده اما پیمانکار نتوانسته 85 درصد فاینانس این پروژه را تامین کند. در توانایی پیمانکار در تامین مالی تردید دارم، اما امیدوارم راهی برای تامین منابع مالی مورد نیاز ساخت پل خلیج‌فارس پیدا شود. قصد خلع ید پیمانکار پل خلیج‌فارس را ندارم و در هر صورت می‌خواهیم در اجرا این پروژه کمک کنیم.

مرداد سال 98 نیز محمد اسلامی وزیر وقت راه و شهرسازی درباره این پروژه گفته بود: ساخت پل خلیج فارس به دلایل گوناگونی متوقف شده است؛ این پروژه ملاحظات زیست محیطی برای سازمان حفاظت محیط زیست داشته است.استانداری هرمزگان و منطقه آزاد اقداماتی را در راستای تامین منابع و مطالعات مهندسی را به طور همزمان برای این پل اجرایی کرده اند.

وی تاکید کرد: با سرمایه‌گذار پل خلیج فارس مذاکراتی صورت گرفته تا بتوانیم تا شاهد از سرگیری ساخت آن باشیم.

وزیر راه با بیان اینکه پل خلیج فارس نماد پیشرفته مهندسی برای اتصال جزیره قشم به بندرعباس است، گفت: این پل به رونق اقتصادی منطقه کمک خواهد کرد، ضمن اینکه دسترسی آسان به منطقه آراد قشم فراهم شده و در بخش ترانزیت نیز می توان از آن به خوبی استفاده کرد.

به گزارش مجله آرونو، پاشنه آشیل پل استراتژیک خلیج‌فارس تامین منابع مالی است؛‌ سرعت‌گیر بزرگی که با وجود وعده‌های زیاد تاکنون کاری برای آن انجام نشده است. پل حدود 2 کیلومتری خلیج‌فارس یکی از حلقه‌های مفقوده کریدور شمال-جنوب است که می‌تواند نقش موثری در تسریع مبادلات تجاری، ترانزیت و … ایران با کشورهای شمالی و به تبع آن کسب درآمد برای اقتصاد کشور داشته باشد.

انتهای پیام/

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *