پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیونی کدام بودند؟

|

فهرست مطالب

به گزارش خبرگزاری مجله آرونو، پیش از ظهر امروز _سه‌شنبه بیست‌ونهم فروردین_ نشست خبری گزارش برنامه‌های نوروز و رمضان رسانه ملی با حضور محسن شاکری نژاد رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما، حسین قرایی مدیرکل روابط عمومی، علی بخشی‌زاده معاون صدا، احمد خورشیدی مدیرعامل تلوبیون و سلیم غفوری قائم مقام معاونت سیما در سالن کوثر صداوسیما برگزار شد؛ سلیم غفوری قائم مقام معاونت سیما در ابتدای این نشست اظهار کرد: در حوزه برنامه‌های رمضان، ۱۰ برنامه ویژه افطار و ۹ برنامه سحر داشتیم، همچنین ۵۰ ویژه برنامه معارفی به روی آنتن رفت و در این راستا شبکه‌ها امسال به سراسر کشور توجه داشتند و قالب‌های برنامه‌سازی تنوع داشت.

احمد خورشیدی مدیرعامل تلوبیون نیز بیان کرد: در تلوبیون ۵۰ میلیون دقیقه بازدید در ۲۴ ساعت منتهی به سال تحویل داشتیم؛ ۱۱۲۵۴۶ آی پی منحصر بفرد در لحظه سال تحویل شبکه سه را تماشا می‌کردند و بیش از ۴۰ هزار آی‌پی مخاطب شبکه یک بودند و بیش از ۳۰ هزار آی‌پی شبکه دو را تماشا می‌کردند.‌

وی افزود: پربازدیدترین برنامه افطار طی چهار سال اخیر برنامه «زندگی پس از زندگی» بوده است اما امسال برنامه «محفل» به «زندگی پس از زندگی» رسید؛ هر دو برنامه بیش از سه میلیون و ۱۰۰ هزار بازدید داشتند و برنامه‌های «پناه» و «هلال» در رده‌های بعدی قرار گرفتند. در بین برنامه‌های سال تحویل برنامه‌های سال نو، «شب عیدی» و «ایران دوست‌داشتنی» به ترتیب پرمخاطب بوده‌اند.

خورشیدی تاکید کرد: در میان برنامه‌های سرگرمی «مهمانی»، «مردان آهنین»، «شب خوش»، «پاورقی» و «معرکه» به ترتیب بیشترین مخاطب را داشتند. در حوزه سریال‌ها بر اساس تعداد مخاطب محاسبه شده در هر قسمت «نون‌خ ۵»، «زیرخاکی»، «هفت سر اژدها» و «رستگاری» و «جومونگ ۳» در تلوبیون پربیننده بودند.

محسن شاکری نژاد، رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما در ادامه مراسم با یادآوری این‌که نظرسنجی برنامه‌های صداوسیما را به صورت تلفنی و درب منازل انجام می‌دهیم، اظهار کرد: سریال‌ها هر دو هفته یک بار و برنامه‌های شاخص هر ماه یک بار نظرسنجی می‌شوند.

وی افزود: در آخرین نظرسنجی که داشتیم کلیت مخاطب صداوسیما ۶۶ درصد است. البته این نظرسنجی در تهران و مراکز استان‌ها انجام شده و میزان مخاطب در شهرستان‌ها و روستاها بیشتر است. این آمار در شهرستان‌ها حدود ۷۰ درصد و در روستاها ۷۸ درصد است. این اعداد در عصر اینترنت چیزی شبیه معجزه است. میزان مخاطبان شبکه‌های تلویزیونی آمریکا مشخص است و به ندرت به ده درصد می‌رسد. پرمخاطب‌ترین برنامه‌های تلویزیونی انگلستان ۱۸ درصد مخاطب داشته‌اند.

رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما ادامه داد: بخشی از مخاطبان ما در بستر فضای مجازی دنبال می‌کنند؛ وقتی درباره میزان مخاطب صحبت می‌کنید باید مخاطب برودکست را هم لحاظ کنیم.

وی تاکید کرد: در بین سریال‌ها نون‌خ ۴۱.۵ درصد، زیرخاکی ۲۴.۹ درصد، هفت سر اژدها ۲۲.۵ درصد و رستگاری ۱۵.۵ درصد مخاطب داشته‌اند. سریال نون.خ نسبت به پارسال ۱۰ درصد رشد مخاطب داشته است. همچنین در برنامه‌های شب قدر ۲ تا ۳ درصد ریزش مخاطب نسبت به سال قبل داشتیم و از این ریزش استقبال می‌کنیم چون نشان می‌دهد مردم در مراسم مساجد شرکت کرده‌اند.

شاکری‌نژاد با اشاره به میزان مخاطبان برنامه‌های افطار گفت: محفل با ۲۷.۹ درصد پرمخاطب‌ترین برنامه بوده و زندگی پس از زندگی ۲۷.۱ درصد در رتبه دوم قرار گرفته است. این دو برنامه رکورد سال قبل را شکسته‌اند؛ سال قبل مخاطب زندگی پس از زندگی ۲۶ درصد و مخاطب محفل ۱۹ درصد بود. پرمخاطب‌ترین برنامه‌های سحر هم، برنامه‌های شبکه‌های استانی، ماه خدا و ماه من بوده‌اند.

درباره کیفیت سریال‌ها اختلاف نظر وجود دارد

سلیم غفوری در پاسخ به سوالی درباره کیفیت پایین فیلمنامه‌های رمضانی در مقایسه با دوره‌های قبل تاکید کرد: سریال هفت سر اژدها و رستگاری در سیستم قدیم تولید شده‌اند اما «نون.خ» و «زیرخاکی» در دوره جدید ساخته شدند. درباره کیفیت سریال‌ها اختلاف نظر وجود دارد. بر اساس نظرسنجی‌ها از نظر مخاطب کیفیت امسال بهتر بوده است. فرایند جدید به این صورت است که با فیلمنامه کامل وارد تولید بشویم. این نکته به ارتقای کیفیت سریال‌ها کمک خواهد کرد.

قائم‌مقام معاون سیما درباره اینکه چرا سریال‌های تلویزیون مثل قبل خیابان خلوت کن نیستند؟ بیان کرد: یک زمانی تلویزیون تنها مرجع مصرف رسانه‌ای مردم بود اما امروز همه ما دائم موبایل را چک می‌کنیم. این اتفاق به فضای کلی مصرف رسانه برمی‌گردد. ۱۵ سال پیش بخش عمده مصرف رسانه‌ای مخاطبان، تلویزیون بود اما حالا سایر بسترها را هم داریم. این الگو فقط در ایران نیست در تمام دنیا این اتفاق افتاده است. تلویزیونی که زمانی ۸۰ درصد مخاطب داشت الان اینگونه نیست. شبکه‌ای در دنیا نداریم که ۸۰ یا ۹۰ درصد مخاطب داشته باشد. بنابراین مردم از بسترهای مختلف مصرف رسانه‌ای‌شان را تأمین می‌کنند.

باید اصول و ضوابط تلویزیون را پذیرا باشند

وی درباره بازگشت دوباره تلویزیون به سمت سلبریتی‌ها بر خلاف ادعاهای قبلی توضیح داد: تلویزیون نگفته بود ما از هیچ کدام از سلبریتی‌ها استفاده نخواهیم کرد. حرف این بود که هنرمند نباید روی آنتن زنده هر کاری خودش دوست دارد انجام دهد. باید اصول و ضوابط تلویزیون را پذیرا باشند. بخشی از کاهش حضور هنرمندان و سلبریتی‌ها در تلویزیون هم ناشی از اتفاقات پاییز ۱۴۰۱ بود. هر چه از آن فضا فاصله گرفتیم، بازگشت هنرمندان بیشتر شد.

غفوری درباره چهره‌سازی تلویزیون گفت: برخی پلتفرم‌ها دستمزد چهره‌ها را بالا بردند. تغییر نرخ باعث شده بعضی در آن بستر کارشان را ادامه دهند. اما تلویزیون زایش دارد. باید به کسانی که تازه وارد تلویزیون شده‌اند زمان بدهیم تا به چهره تبدیل شوند.

شاکری‌نژاد، رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما درباره جزئیات نظرسنجی صداوسیما گفت: در نظرسنجی‌ها نظر افراد ۱۲ سال به بالا را لحاظ می‌کنیم. ما سوال می‌پرسیم که در شبانه روز چند دقیقه برنامه‌های صداوسیما را دنبال می‌کنید. ما بالای ۱۵ دقیقه را مخاطب لحاظ می‌کنیم. اگر کسی بگوید اصلاً دنبال نمی‌کنیم، دیگر درباره برنامه‌ها سوال نمی‌پرسیم. درباره سریال نون.خ ۵ به عدد ۶۰ درصد رسیدیم. اما این عدد از میان کسانی است که تلویزیون را دنبال می‌کنند. اما چون همه جامعه ایران را لحاظ می‌کنیم، این عدد به ۴۰ درصد می‌رسد.

حسن عابدینی معاون سیمای استان‌ها نیز در بخش دیگری از مراسم با بیان این که در ایام عید بیش از ۲۹ هزار دقیقه برنامه در قالب نمایشی و برنامه‌های ترکیبی تولید کردیم اظهار کرد: مجموعه‌های نمایشی آرام آرام به استان‌ها نقل مکان می‌کنند. سال گذشته مجموعه سنجرخان را در استان کردستان تولید و از شبکه یک پخش کردیم. فیلمنامه سریال مستوره اردلان نوشته شده است و امیدواریم در سال جاری جلوی دوربین برود. سریال «مادرسوجان» را در استان گیلان و «دامون» را در استان مازندران در حال ساخت داریم. برای خود استان‌ها هم دو سریال را در ماه مبارک رمضان و نوروز تولید پخش کردیم.

منبع: ایرنا

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *