به گزارش خبرگزاری مجله آرونو، علیرضا نجفزاده درباره علت نرفتن به تاجیکستان در مجموعه «پایتخت ۷» اظهار کرد: ابتدا بنا بود تیم را به تاجیکستان ببریم، سفری به تاجیکستان رفتیم، اما آنجا متوجه شدیم که در این مسیر باید از ترکمنستان که شرایط خاصی دارد، عبور کنیم و این چالش ما بود. در ادامه، ترکمنستان حتی برای بازدید هم به ما ویزا نداد.
وی افزود: ترکمنستان و ازبکستان را هوایی بازدید و مسیر زمینی را نیز ارزیابی کردیم، اما عبور از مسیر زمینی ترکمنستان ممکن نبود. با وزارت امور خارجه هم که مشورت کردیم گفتند رفتن به ترکمنستان نشدنی است. تیم نویسندگان مجبور شدند قصه را طوری طراحی کنند که بازیگران تاجیکی به ایران بیایند.
مدیر مجموعه تلویزیونی «پایتخت ۷» با اشاره به تلاشهایی که برای رفتن به تاجیکستان صورت گرفته بود، گفت: سعی داشتیم کمپر را بهصورت هوایی به تاجیکستان و ازبکستان ببریم و سکانسهای ترکمنستان را در ایران فیلمبرداری کنیم، اما هواپیمایی که بتواند کمپر را با این ابعاد ببرد، فقط یک مورد بود که بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار دلار هزینه جابهجایی میگرفت. ما باید کمپر را باز میکردیم و این هم تا حدودی نشدنی بود که در تاجیکستان دوباره کمپر و قطعات آن را سر هم کنیم.
وی درباره آمادهسازی کمپر ارسطو گفت: انتخاب لوکیشن اصلی و آمادهسازی آن یکی از مشکلات اصلی ما بود. تیم ما از گیلان تا گرگان و مازندران را بازدید کرد تا این لوکیشن انتخاب شد. نکته بعدی، آمادهسازی کمپر بود، چنین کمپری در ایران وجود نداشت. به همین خاطر از لحظه صحبت تا آمادهسازی آن چهار تا پنج ماه طول کشید. پراید پرنده از ابتدا در طرح بود؛ هرچند که در اجرای آن چالش داشتیم. از تهیه ماشین تا تجهیز آن؛ هر طرحی که در «پایتخت» انجام شد، بر اساس طراحی پیمان قانع بود.
نجفزاده تاکید کرد: محسن تنابنده در اجرا بهشدت سختگیر است و جلب نظر او سخت است. در نهایت اگر چیزی جلوی دوربین رفته، مورد تأیید وی قرار گرفته است.
«پایتخت» هیچ برآورد ویژهتری نسبت به دیگر آثار نداشته است
مدیر پروژه «پایتخت ۷» با بیان اینکه تیم همزمان در چهار استان فعالیت میکرد، گفت: یکی دیگر از چالشها، سکانس خرس بود. باید بپذیریم در ایران چنین حجم ویژوال با حیوانی کار نشده بود و باید شرایط محیط زیستی را هم در نظر میگرفتیم، ما باید خودمان را با شرایط حیوان وفق بدهیم. همزمان در مقطعی تیم «پایتخت» در چهار استان تهران، مازندران، خراسان و اصفهان فعالیت میکرد.
نجفزاده ادامه داد: برای ویژوال خرس، ثانیهای ۱۲۰ هزار دلار قیمت گرفتیم، اما آقای ولیخانی با برآورد بسیار مناسبتری، کار را انجام داد.
وی با تاکید بر اینکه «پایتخت ۷» هیچ برآورد ویژهتری نسبت به دیگر آثار نداشت، اظهار داشت: «پایتخت» هیچگاه کمفروشی نکرده است، ما «پایتخت» را با دلار ۵۰ تومانی برآورد کردیم، اما با دلار ۱۰۰ تومانی روی آنتن رفت. «پایتخت» هیچ برآورد ویژهتری نسبت به دیگر آثار نداشته است، تنها حمایت سیمافیلم را داشتیم و با حمایت توانستیم کاری کنیم که پروژه به اجرا برسد. پس از اینکه کار تمام شد، همه هزینهها را مکتوب تحویل سیمافیلم دادیم.
مجری طرح «پایتخت» با تکذیب شایعههایی که درباره ورود عوامل به تبلیغات این پروژه مطرح شده بود، گفت: «پایتخت» شخصی نیست، متعلق به تلویزیون است و ما نمیتوانیم بدون اجازه سیمافیلم به تبلیغات بپردازیم. برای تبلیغات، سیمافیلم به نتیجه رسیده است. ما بهعنوان سازنده، دوست داریم بیننده بدون تبلیغات کار را ببیند، اما سیمافیلم باید هزینههای پروژه را تأمین میکرد. در پروژههای گذشته هم تبلیغات بود و این برای «پایتخت» موضوع جدیدی نیست.
نجفزاده در پاسخ به شنیدهها درباره دستمزدهای نجومی بازیگران «پایتخت» نیز گفت: هر کدام از بازیگران «پایتخت» دستمزدهای متفاوتی دارند؛ هرچند اگر در سینما و نمایش خانگی کار میکردند فدستمزدهای ماهانه آنها خیلی بیشتر از این عددی میشد که برای «پایتخت» شنیده شد؛ آن هم برای کسانی که دو سال زندگی خود را برای یک پروژه گذاشتهاند.
وی افزود: حتی در رسانهها مطرح شد که آقای تنابنده ماهانه ۲ میلیارد تومان برای یکی از سریالهای نمایش خانگی دریافت کرده است، همین عدد را اگر به این دو سال که ایشان درگیر «پایتخت» بودند ضرب و تقسیم کنید، میبینید که بسیار کمتر از آن چیزی که حقش بوده، دریافت کرده است.
مدیر پروژه «پایتخت» تاکید کرد: ما هیچ دستمزد غیرمتعارفی ندادیم. این سوال باید از کسانی پرسیده شود که دستمزدهای نجومی میگیرند و همزمان حال مردم را هم خراب میکنند، این دستمزدها متعارف است.
نجفزاده با اشاره به اینکه شایعات، برای بریدن پای بازیگران از تلویزیون است، بیان کرد: باید از همه بچهها تقدیر شود بهویژه کسی که سریال و فیلم پیشنهاد دارد و همچنان میپذیرد که بیاید در تلویزیون کار کند. این شایعات به این خاطر است که پایتختیها را مجاب کنند که دیگر در تلویزیون کار نکنند. چرا دستمزدهایی که در نمایش خانگی ردوبدل میشود، پیگیری نمیشود؟ اینها شیطنت است که دوستان را بترسانند تا با تلویزیون کار نکنند، اما کور خواندهاند.
وی در پاسخ به زمان پخش «پایتخت ۸» گفت: پیدا کردن ایده و فیلمنامه، زمانبر است. تنابنده هم به کم قانع نیست. پیشبینی اینکه «پایتخت» به نوروز ۱۴۰۵ یا ۱۴۰۶ برسد سخت است، اما بهطور حتم تا یک یا دو سال آینده فصل جدید «پایتخت» را خواهیم داشت.
نجفزاده نسبت به اظهارات یکی از بازیگران فصل پیشین «پایتخت» درباره نقشفروشیها در این سریال گفت: بازیگر نقش بهروز، جوان و علاقهمند بود و دوست داشت در این سریال حضور داشته باشد. با این حال ما از طریق فضای مجازی فراخوان دادیم، از ۵ تا ۶ هزار نفر تست گرفته شد. ایشان (ابوالفضل رجبی) از روی ناراحتی، نکتهای را گفته و احتمالاً خودش هم الان ناراحت است؛ این را به حساب علاقهای بگذارید که خیلی از بازیگران به «پایتخت» دارند و میخواهند در این کار حضور داشته باشند. هرچند هیچ کاری پشت قباله پدری کسی نیست که تا آخر بخواهد در آن بماند.
وی در پاسخ به اینکه چرا عنوان «کارگردان هنری» به محسن تنابنده اطلاق شده است، افزود: عناوین دستمزد نمیآورد؛ همان نقشی که تنابنده در دیگر فصول داشت، در این فصل هم داشت، فقط این بار تصمیم گرفته شد به جای اینکه نام بازیگردان جدا نوشته شود، در عنوان «کارگردان هنری» تجمیع شود. نقش تنابنده به اندازه سیروس مقدم در «پایتخت»، غیرقابلانکار است.
منبع: ایرنا