وضعیت پایدار بازار دارویی کشور / ارز دارو نیازمند نگاه ویژه سازمان برنامه و بودجه

|

فهرست مطالب

به گزارش خبرگزاری مجله آرونو و به نقل از سازمان غذا و دارو، سیدحیدر محمدی درباره کمبودهای دارویی اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت بازار دارویی کشور پایدار است، اما لازم است جهت تأمین به موقع دارو، وضعیت تأمین ارز دارو نیز پایدار باشد، این در حالی است که در چند ماه اخیر مقداری تأمین نقدینگی دارو ناپایدار شده است.

وی با اشاره به تغییرات جدید مدیریتی در سازمان برنامه و بودجه، نگاه ویژه سازمان برنامه و بودجه به سازمان غذا و دارو را خواستار شد و با اشاره به عملکرد طرح دارویار در حدود بیش از دو سال اجرای این طرح افزود: برای سال جاری ۱۲۶ همت (هزار میلیارد تومان) برای دارویار درخواست بودجه داشتیم که ۷۵ همت آن مصوب شد، در حال حاضر و با گذشته حدود پنج ماه از سال، حدود ۱۵ همت این مبلغ به سازمان غذا و دارو تحویل شده است.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: از سازمان بودجه برنامه و بودجه می‌خواهیم که با توجه به اهمیت تأمین به موقع دارو تجهیزات و شیر خشک، نگاه ویژه‌ای به تخصیص‌های به موقع به این حوزه داشته باشند.

محمدی به پروانه‌های IRC دارو و تجهیزات پزشکی اشاره و تصریح کرد : به لحاظ عددی حدود ۹۹ درصد بازار دارویی کشور تولید داخل و یک درصد وارداتی است، همچنین به لحاظ ریالی ۸۲ درصد بازار دارویی تولید داخل و ۱۸ درصد وارداتی است.

وی به وضعیت بیمه و یارانه دارو و تجهیزات پزشکی اشاره کرد و گفت: در حوزه تجهیزات پزشکی، ۱۰۸۲ ایندکس و ۱۵۳۳ خدمت بیمه است، ۱۶۵۵ قلم نیز غیربیمه‌ای است، در حوزه دارو نیز از ۳۷۰۰ قلم ژنریک، ۲۶۲۷ قلم بیمه‌ای و ۴۰۱ قلم نیز مشمول دارویار و ۷۰۸ قلم نیز غیربیمه‌ای است.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: ارزش بازار دارو در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان بوده است، همچنین ارزش بازار تجهیزات پزشکی در سال گذشته حدود ۶۵ هزار میلیارد تومان بوده است.

محمدی درباره شیر خشک‌های تولید داخل گفت: ۸۲ درصد شیر خشک‌های رگولار تولید داخل است و ۱۸ درصد وارداتی است که اغلب متابولیک هستند.

وی اضافه کرد: در مجموع تورم حوزه سلامت در مقایسه با سایر حوزه‌ها منطقی است و به هیچ وجه بالاتر نیست و حتی تورم حوزه سلامت در سال گذشته بسیار کمتر از سایر حوزه‌ها است.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره تسویه بدهی مراکز درمانی و وضعیت پرداخت‌های بیمه‌ای ادامه داد: وضعیت پرداخت بیمه‌ها با اجرای طرح دارویار نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است، همچنین در سال گذشته حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان تهاتر انجام داده‌ایم.

محمدی با اشاره به انتشار آمارنامه دارویی سال گذشته افزود: آمارنامه دارویی غیر آنلاین سال ۱۴۰۲ نیز طی چند روز آینده منتشر می‌شود.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *