والدین باید مشوق کودک در کسب استقلال باشند

|

فهرست مطالب

بهار سنجری در گفت‌وگو با خبرنگار مجله آرونو با اشاره به اینکه سن استقلال کودکان از یک سالگی آغاز می‌شود، اظهار کرد: کودک با گفتن کلمه من استقلال خود را نشان می‌دهد و در سن دو سالگی با مخالفت در برابر خواسته‌های خانواده لذت تصمیم‌گیری را تجربه خواهد کرد.

وی افزود: استقلال مالی، رفتاری، اجتماعی و کلامی از اشکال مختلف استقلال است و کودک باید بتواند بدون ترس و نگرانی نظرات خود را بیان کند، همچنین مخالفت با نظر و تصمیم دیگران و اطرافیان را ابراز کند و این ابراز باعث ایجاد استقلال می‌شود و در آینده می‌تواند با مهارت‌های که در کودکی آموخته مانند مهارت نه گفتن از مشکلات و خطرات گذر کند.

روانشناس کودک گفت: برای اینکه کودک استقلال کلامی داشته باشد، باید بتواند به سوالاتی که اطرافیان از او می‌پرسند، بدون دخالت والدین پاسخ دهد، اما پاسخ دادن والدین سبب می‌شود، کودک استقلال کلامی نداشته باشد.

وی بابیان اینکه کودک در سنین سه تا پنج سالگی خواهان کسب استقلال است، تصریح کرد: والدین تصور می‌کنند، کودک لجبازی می‌کند و خودمحور است، اما این‌گونه نیست، کودک در این بازه سنی من وجودی خود را می‌شناسد و هویت خود را پیدا می‌کند و بابت نه گفتن خوشحال است، همچنین توانایی ابراز عقیده و بیان مخالفت را دارد.

سنجری اضافه کرد: در سنین سه تا پنج سالگی رفتارهای کودک سبب می‌شود، سوءتفاهم برای والدین ایجاد شود، اما والدین باید دیدگاه و نگرش خود را تغییر دهند و آگاه باشند که کودک به دنبال شناسایی هویت و ابراز خود و کسب استقلال است.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *