هوش‌مصنوعی دشمن یا پدر مشاغل آینده؟

|

فهرست مطالب

امیر محترمی در گفت‌وگو با خبرنگار مجله آرونو، با بیان اینکه رسانه انواع مختلفی همچون تلویزیون تا روزنامه و مجلات را شامل می‌شود، اظهار کرد: هوش مصنوعی در هر زمینه‌ای که ما با آن سروکار داریم از جمله تحلیلگری، اطلاعات و تصمیم‌گیری ورود کرده است و این‌ها حوزه‌هایی هستند که به شدت هوش مصنوعی بر آن‌ها تأثیر گذاشته و هم فرصت هستند و هم تهدید.

وی با اشاره به تأثیر هوش مصنوعی بر فضای رسانه افزود: از آنجایی که فناوری جعل عمیق به کمک هوش مصنوعی ظهور کرده است، می‌تواند به شدت بر بحث‌های خبررسانی، تولید شایعه، اخبار دروغین که ظاهر کاملاً موجه و واقعی دارند تأثیر بگذارد و این در واقع یک تهدید جدی برای رسانه و بحث‌های حقوقی و مباحث اجتماعی سیاسی و مواردی از این است.

کارشناس فناوری اطلاعات تصریح کرد: راه‌کارهای فناورانه مقابله با آن نیز وجود دارد اما باید متوجه باشیم که خبر یا در واقع یک خبررسانی در لحظه اول تأثیر خود را می‌گذارد و تا بخواهیم آن را جبران کنیم زمان زیادی می‌برد؛ همچنین از آن طرف نیز اگر در برنامه‌های اجتماعی همچون تلویزیون نگاه کنیم می‌بینیم که به کمک هوش مصنوعی این‌ها می‌توانند خیلی جاذبه‌های مکملی را در تبادل اطلاعات و تولید محتوا ایجاد کنند.

وی عنوان کرد: در واقع تولید محتوا در رسانه‌های کلاسیک و سنتی‌ای که داریم فرایند زمان‌بر و پرهزینه‌ای داشت اما می‌بینیم امروزه تولید محتوا به مدد هوش مصنوعی به شدت کم هزینه، با زمان کم و به محض اراده تولید می‌شود و می‌توان مطالب زیادی را تولید کرد.

محترمی با اشاره به اینکه امروزه موتورهای هوش مصنوعی فراگیر شده‌اند، گفت: یک سال پیش دیدیم که از خبرنگار مجازی یا خبرنگار هوش مصنوعی و مجری شبکه تلویزیونی رونمایی شد و مجری‌گری و اخبار گویی توسط هوش مصنوعی انجام شد؛ پس بنابراین هوش مصنوعی مانند مابقی حوزه‌ها رسانه را به شدت به طور مثبت و منفی متأثر می‌سازد.

وی اظهار کرد: اینکه متولیان امر برای مواجهه با این چه اقدامی باید کنند که بتوانند از منافع آن بیشتر بهره ببرند تا مضراتش، گام اول این است که متولیان آگاهی خود و دست‌اندرکاران این حوزه همچون کسانی که در سینما، رسانه، مجری‌گری، خبرنگاری، روابط عمومی و.. هستند را نسبت به این موضوع آشنا کنند و تسلط نسبی را روی تکنولوژی‌های هوش مصنوعی داشته باشند.

کارشناس فناوری اطلاعات با بیان اینکه هوش مصنوعی سینما را متحول کرده و می‌کند، ادامه داد: در گذشته هزینه‌های سنگینی برای تولید فیلم داشتیم و مجبور بودیم مکان‌های وسیعی را بسازیم یا بدلکاران زیادی استفاده شود با هزینه‌های زیاد و… اما امروزه به راحتی روی پرده سبز با تکنولوژی‌های گرافیکی که ایجاد شده است تمام این‌ها مجازی ساخته می‌شود.

وی تصریح کرد: فرق تولید کار با هوش مصنوعی این است که این مجازی کاملاً واقعی به نظر می‌آید و جایگزین واقعیت شده و بر این اساس در بسیاری از مواقع نمی‌توان تفاوت میان انسان و هوش مصنوعی را تشخیص داد.

محترمی گفت: هوش مصنوعی هر سه رکن صوت، تصویر و محتوا یا سناریو یا متن را متأثر کرده است که پرداختن به آن یک جدیت وسیعی هم برای آشنایی و هم برای جو رسانه می‌خواهد چراکه این حوزه در مجموعه و نهادهای رسانه‌ای اعم از روزنامه، صدا و سیما، سینما و موارد از این دست لازم است و در واقع باید یک بازنگری و آموزش مهارت‌های تکمیلی را برای افراد حاضر و علاقه‌مند به این حوزه داشته باشیم.

کارشناس فناوری اطلاعات اظهار کرد: معتقدم که هوش مصنوعی جایگزین مشاغل می‌شود و شکی در آن نیست اما از این جایگزینی مشاغل جدیدی ساخته و شغل‌هایی ایجاد می‌شود که در سطوح بالاتری هستند.

وی ادامه داد: ما شاید در دهه‌های گذشته شغلی به نام دانشمند علوم داده، مهندس داده و اینفلوئنسر نداشتیم اما امروز در شبکه‌های اجتماعی این‌ها شغل شده و یک نفر فقط شغلش بلاگری است و از آن درآمد به دست می‌آورد؛ در همین راستا هوش مصنوعی تأثیر وسیعی بر جایگزین مشاغل خواهد داشت اما از آن طرف مشاغل جدیدی را ایجاد خواهد کرد، همانطور که می‌بینیم امروزه بسیاری از نسخه‌های چاپی روزنامه‌ها کنار گذاشته شده و به‌صورت آنلاین ارائه می‌شوند.

محترمی تصریح کرد: یک زمانی دکه روزنامه‌ها رونق داشت اما امروز شاهدیم که خلوت هستند و کسی روزنامه کاغذی نمی‌خواند اما آیا شغل روزنامه نگاری به کنار رفت؟ خیر؛ پس امروز روزنامه نگاران باید مهارت‌های جدیدتری داشته باشند چراکه انتشار خبر آنلاین، تولید خبر، جمع‌آوری خبر و… تغییر کرده است و تکنولوژی یکسری مشاغل را منسوخ می‌کند، یکسری مشاغل را جایگزین و یکسری مشاغل جدیدی را ایجادمی‌کند.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *