هوای ۹ شهر آلوده ثبت شد/ پاک‌ترین هوا سهم بندرعباس است

|

فهرست مطالب

به گزارش خبرگزاری مجله آرونو، اگر نگاهی به امروز _پنجشنبه بیست‌وششم مهر_ بیندازیم، می‌توانیم میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است را به‌خوبی حس کنیم، از این‌رو خبرگزاری مجله آرونو به سنجش شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است.

بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، امروز سنجش کیفیت هوا در هیچ‌یک از کلانشهرها در وضعیت بسیار خطرناک (قهوه‌ای) قرار ندارد، در حالی که روز گذشته شهر سنندج در چنین موقعیت ثبت شد.

در همین راستا، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه کلانشهر اهواز با شاخص ۱۵۶، در وضعیت هوای ناسالم (قرمز) ثبت شد، به طوری که روز گذشته شهرهای اصفهان و اهواز بر مدار ناسالم (قرمز) بود.

قابل توجه است که امروز سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه زنجان با شاخص ۱۳۲، مشهد با شاخص ۱۲۰، اردبیل با شاخص ۱۱۸، کرج با شاخص ۱۱۲، قزوین با شاخص ۱۱۲، تهران با شاخص ۱۱۰، اراک با شاخص ۱۰۹ و قم با شاخص ۱۰۷ در موقعیت ناسالم (نارنجی) قرار دارد، در حالی که روز گذشته شهرهای زنجان، اراک، همدان و تهران بر مدار ناسالم (نارنجی) ثبت شد.

شایان ذکر است که دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه کلانشهرهای تبریز با شاخص ۸۷، اصفهان با شاخص ۹۵، ایلام با شاخص ۶۰، بوشهر با شاخص ۷۰، شهرکرد با شاخص ۶۷، بجنورد با شاخص ۷۳، زاهدان با شاخص ۸۸، سنندج با شاخص ۶۷، کرمانشاه با شاخص ۷۷، یاسوج با شاخص ۵۸، خرم‌آباد با شاخص ۷۹، همدان با شاخص ۸۸ و یزد با شاخص ۶۵، در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

لازم به یادآوری است که روز گذشته بیست‌وپنجم مهر، شهرهای تبریز، ارومیه، اردبیل، کرج، بوشهر، شهرکرد، مشهد، بجنورد، زاهدان، قزوین، قم، کرمانشاه، یاسوج، خرم‌آباد و یزد در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار داشت.

مطابق سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، امروز سنجش کیفیت هوا در کلان‌شهرهای ارومیه با شاخص ۴۲، بیرجند با شاخص ۳۳، رشت با شاخص ۴۲ و بندرعباس با شاخص ۲۴، در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد، اما روز گذشته شهرهای بیرجند، رشت و بندرعباس در وضعیت پاک (سبز) بودند.

به این ترتیب، امروز ایستگاه کلان‌شهرهای سمنان، شیراز، کرمان، گرگان و ساری، ثبت نشده است، به طوری که روز گذشته ایستگاه شهرهای ایلام، سمنان، شیراز، کرمان، گرگان و ساری، فعال نبود.

در نهایت بر اساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا، هیچ‌کدام از شهرها در بسیار خطرناک (قهوه‌ای) و بسیار ناسالم (بنفش) قرار ندارد، اما یک شهر ناسالم (قرمز)، هشت شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۳ شهر سالم (زرد)، چهار شهر پاک (سبز) و پنج شهر بدون داده ثبت شدند، به طوری که روز گذشته یک شهر بسیار خطرناک (قهوه‌ای)، دو شهر ناسالم (قرمز)، چهار شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۵ شهر سالم (زرد)، سه شهر پاک (سبز)، شش شهر بدون داده بودند.

براساس داده‌ها، شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *