هواشناسی هشدار صادر کرد / فعالیت سامانه بارشی تشدید می‌شود

|

فهرست مطالب

به گزارش خبرگزاری مجله آرونو، با تشدید فعالیت سامانه بارشی امروز (۲۹ مهر) در مازندران، نیمه شرقی گیلان و ارتفاعات و دامنه در گلستان و فردا (۳۰ مهر) در اردبیل، گیلان، مازندران و شمال شرق آذربایجان شرقی، رگبار باران، رعدوبرق، کاهش محسوس دما، وزش باد شدید، بارش برف در نواحی سردسیر و در ارتفاعات پدیده مه انتظار می‌رود.

روز سه‌شنبه (۲۴ مهر) نیز این شرایط در اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و نیمه شرقی آذربایجان شرقی پیش‌بینی می‌شود و احتمال لغزندگی جاده‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها و بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، وجود دارد.

احتمال آب‌گرفتگی معابر، پدیده مه، کاهش دید، صاعقه، جاری شدن رواناب، سقوط سنگ و اشیا از ارتفاعات، احتمال رانش کوه، وزش باد به نسبت شدید تا شدید، خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی از دیگر اثراتی است که تشدید فعالیت سامانه بارشی به همراه خواهد داشت.

پرهیز از هرگونه تردد غیرضروری و توقف در حاشیه روخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری اکید از اسکان و برپا کردن چادرهای مسافرتی در بستر و حاشیه رودخانه و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های تفریحی از جمله طبیعت‌گردی و کوهنوردی، از جمله توصیه‌هایی است که مد نظر افراد قرار گیرد.

پرهیز از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها، آب‌روها و دهانه پل‌ها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی و آمادگی راهداری، وزارت نیرو و سایر دستگاه‌های اجرایی خدمت‌رسان و امدادی از جمله دیگر اقداماتی است که از بروز خسارت جلوگیری می‌کند.

آماده‌باش دستگاه‌های امدادی برای بارش‌های روزهای آینده

حسین ظفری، سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور اظهار کرد: بر اساس هشدار نارنجی هواشناسی کشور، در بیشتر استان‌های کشور احتمال بارش شدید باران و گرفتگی معابر وجود دارد و به همین دلیل همه دستگاه‌های امدادی در استان‌ها به حالت آماده‌باش درآمده‌اند تا در صورت نیاز به هموطنان خدمت‌رسانی کنند.

وی افزود: از آنجایی که در استان‌های شمالی، احتمال بارش برف نیز وجود دارد، از هموطنان درخواست می‌کنیم از جاده‌های کوهستانی تردد نکنند و سفرهای خود را به روزهای آینده موکول کنند.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به کاهش محسوس دما ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی نیز اعلام کرده است که کشاورزان در برداشت محصولات خود عجله کنند و زنبورداران و گلخانه‌داران نیز باید تمهیدات مورد نیاز را اجرا کنند.

ظفری گفت: در چند روز آینده، دریای شمال نیز مواج می‌شود، بنابراین ممنوعیت‌های ترددی اجرا خواهد شد، همچنین در مناطق زاگرس‌نشین، دما به شدت کاهش می‌یابد و ساکنان این منطقه برای مقابله با سرمازدگی باید آماده شوند و امید است با همکاری مردم و خدمت‌رسانی نیروهای امدادی، شاهد کمترین خسارات باشیم.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *