به گزارش خبرگزاری مجله آرونو، اکبر نصراللهی چالشهای اصلی جهاد کشاورزی را در سه محور زیرساختی، اقتصادی-مدیریتی و طبیعی دستهبندی کرد و گفت: «ناترازی آب و فرونشست زمین، تشدید انتشار گازهای گلخانهای، تخریب جنگلها و مراتع، آلودگی هوا و ریزگردها، فرسایش و شوری خاک، ناپایداری تولید و برهم خوردن تعادل عرضه و قیمتها، کاهش درآمد کشاورزان، مشکلات بازاریابی و قاچاق محصولات، فقر سرمایه و موانع صادرات، امنیت غذایی و ملی و محیط زیست و منابع طبیعی را نشانه رفته است.»
نویسنده کتاب راهنمای پوشش خبر در رسانههای حرفهای با اشاره به عوامل تخریب منابع طبیعی،از قطع درختان و چرای بیرویه تا آتشسوزی و توسعه شهری ، سیلاب و کاهش تنوع زیستی را «هزینههای جبرانناپذیر» دانست و تأکید کرد: «احیای جنگلها، آموزش جوامع محلی و توسعه انرژیهای تجدیدپذیر باید در اولویت رسانه ها و روابط عمومی ها قرار گیرد.»
نصراللهی با استناد به آمار فائو درباره 20 تا 30 درصد ضایعات محصولات کشاورزی پیش از مصرف، از رسانهها خواست نقش آموزش و مطالبهگری خود را پررنگتر کنند و هشدار داد: «محیط و قواعد بازی رسانهای عوض شده است؛ ادامه مسیر پیشین به تشدید بحران منجر می شود.»
وی ضمن انتقاد از «انتشار غیرحرفهای دستاوردهای سازمانی» و «بحران روایت» در کشور گفت: «پیروزی در جنگ روایتها بدون اصلاح ساختار روابط عمومی ها و نوع رویکرد مدیران و همچنین بهبود معیشت آنها ناممکن است. کنشگری فعال، روایت نخست و واکنش بهموقع، راهبرد منطقی برای مهار بحرانهای امروز و فرداست.»
او ، بازنگری در سیاستهای اطلاعرسانی، ارتقای سواد رسانهای و بهرهگیری از هوش مصنوعی و شبکهسازی دیجیتال را شرط موفقیت جهاد کشاورزی در مدیریت بحرانهای محیطزیستی و اقتصادی دانست و گفت: «امنیت غذایی کشور بدون رسانههای هوشمند و ساختار متحولشده روابطعمومی محقق نخواهد شد.»
رئیس دانشکدگان جامعه و رسانه، گفت : رسانهها ارزانترین و کارآمدترین ابزار مدیریت بحراناند و روابطعمومیها در خط مقدم قرار دارند.
رئیس دانشکدگان جامعه و رسانه تشکیل «نهضت استفاده مسئولانه از ظرفیت روابطعمومیها» را لازمه مهار مخاطرات دانست و گفت: «امیدآفرینی، اعتبارزایی و جلب مشارکت مردمی سه نقش کلیدی روابطعمومیها در شرایط کنونی است؛ زیرا باور و رفتار جامعه تابع عملکرد آنان است.
نصراللهی در ادامه با تشریح اهداف و راهبردهای روابطعمومی بخش کشاورزی گفت: «تأمین امنیت غذایی، حفظ و پایداری منابع طبیعی، مقابله با ناترازیها و کاهش ضایعات، مهمترین مأموریتهای جهاد کشاورزی است. برای تحقق این اهداف، باید ساختارها و روشها بازآرایی شود، شبکهسازی حرفهای شکل گیرد، حضور میدانی و رسانهای تقویت و کنشگری فعال جایگزین واکنش صرف شود. همچنین روایت نخست، روایت برتر و مکمل و تولید محتوا برای مخاطبانِ در دستور کار روابط عمومی ها قرار گیرد .
وی روابطعمومیها را «راویان امید و معماران اعتماد» در شرایط بحرانی خواند و افزود: «متأسفانه بسیاری از دستاوردهای سازمانها به شکل غیرحرفهای منتشر میشود و همین امر به بحران روایت دامن زده است. نویسنده کتاب راهنمای پوشش خبر در رسانههای حرفهای با اشاره به تنوع و تکثر بحرانها در زیرمجموعههای وزارت جهاد کشاورزی، بر «نگاه فرابخشی و مشارکت همگانی» برای مدیریت مؤثر مخاطرات تأکید کرد و گفت: «رسانهها باید با آگاهسازی، حساسسازی افکار عمومی و مطالبهگری هوشمندانه، مسئولان و مردم را نسبت به ابعاد این چالشها هوشیار کنند.
او در ادامه با هشدار نسبت به وضعیت بحرانی منابع طبیعی کشور تأکید کرد: «مداخله فوری و مسئولانه در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی باید در صدر اولویتهای رسانهها و مسئولان قرار گیرد.»
وی همچنین با اشاره به چالشهای فضای مجازی افزود: «انتشار اخبار نادرست، کمپینهای منفی و آگاهی محدود برخی فعالان شبکههای اجتماعی درباره مسائل کشاورزی، پیچیدگی این بخش را دوچندان کرده است.
نصراللهی همچنین تأخیرهای اطلاعرسانی در حوادث سالهای اخیر را یادآور شد و اظهار داشت: «وزارت جهاد کشاورزی به تحول بنیادین در نظام هشدار سریع نیاز دارد؛ تعلل میتواند به فاجعه اقتصادی و اجتماعی بینجامد.
رئیس دانشکدگان جامعه و رسانه در پایان، سرمایهگذاری در سامانههای هوشمند، ارسال پیامک اضطراری به کشاورزان، تشکیل بانک اطلاعات تماسِ اضطراری، نصب سنسورهای پایش آنلاین در مزارع نمونه و توسعه اپلیکیشن «جهاد کشاورزی» برای دریافت هشدارهای لحظهای را از راهکارهای کاهش خسارت عنوان کرد و تصریح نمود: «دستیابی به امنیت غذایی پایدار بدون روابطعمومی حرفهای و رسانههای توانمند امکانپذیر نیست.»
نخستین اجلاس سراسری روابط عمومیهای وزارت جهاد کشاورزی به مناسبت روز ملی روابط عمومی در مرکز امام خمینی(ره) کرج برگزار شد.
انتهای پیام/