نمونه‌سازی و الگوسازی در مسیر سند تحول یکی از حلقه‌های مفقوده در نظام تعلیم و تربیت است

فهرست مطالب

به گزارش خبرگزاری مجله آرونو و به نقل از آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی در اختتامیه دومین رویداد بین المللی (الف تا) با اشاره به بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید اظهار کرد: امید است مهری پرنشاط و امیدآفرین را آغاز کنیم.

وی با قدردانی از فرهنگیان افزود: به عنوان یک معلم، این افتخار نصیب شده است که در خدمت جامعه معلمان، دانش آموزان و خانواده‌های آنان و مجموعه نظام تعلیم و تربیت باشم، اما همه می‌دانیم این نظام تعلیم و تربیت با انباشتی از مسائل و مشکلات گوناگون مواجه است.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: زمانی می‌توانیم به آموزش و پرورش پیش‌رو و تمدن‌ساز دست پیدا کنیم که آموزش و پرورش دغدغه و مسئله اصلی همه ملت باشد، اما آنچه که تاکنون دیده و شنیده‌ایم، انباشتی از مسائل حل نشده است.

وی بیان داشت: با وجود تأکیدات مقام معظم رهبری آموزش و پرورش به جایگاه واقعی خود نرسیده و آرزوی دیرینه ایشان در بخش‌های مختلف محقق نشده است، اگر می‌خواهیم اقدام بزرگی در نظام تعلیم و تربیت ایجاد کنیم باید قدر معلمان را بدانیم و دو عنصر و دو مؤلفه مهم مدرسه و معلم را بر صدر بنشانیم، باید به نحوی عمل کنیم که معلم هیچ دغدغه‌ای جز تربیت نداشته باشد.

کاظمی با بیان اینکه باید نظام تعلیم و تربیت را در مسیر اصلی خود حرکت دهیم، گفت: نگاه کوچک‌انگارانه به نظام تعلیم و تربیت باید از بین برود، اگر پیچیده‌ترین مسئله و مهم‌ترین مأموریت جامعه بشریت، تربیت است، پس باید مهم‌ترین مأموریت یک حکومت باشد.

وی افزود: آنچه قرار است با همه توان و در کنار هم همدلانه دنبال کنیم، پایبندی همه ما به میثاق ما است و آن میثاق چیزی نیست جز تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، از این رو برای تحقق این سند مجموعه‌ای از اقدامات باید رقم بخورد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برای تحقق سند تحول مأموریت‌های گوناگونی بر عهده ما است، گفت: بخشی از مأموریت‌ها ناظر به طراحی و بخشی ناظر به اجرا و بخشی ناظر به پشتیبانی است، اما یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین بخش‌ها همین الگوسازی و نمونه‌سازی است که در رویداد الف تا می‌بینیم.

وی با بیان اینکه نمونه‌سازی و الگوسازی در مسیر سند تحول یکی از حلقه‌های مفقوده در نظام تعلیم و تربیت است، ادامه داد: اگرچه جسته و گریخته در بعضی از بخش‌ها و در قالب برنامه‌های مختلف شاهد نشان دادن الگوهای جزئی بودیم، اما هرگز این الگوها در سراسر کشور دیده نمی‌شود.

کاظمی با تاکید بر اینکه می‌توانیم اتفاقات خوبی را در نظام تعلیم و تربیت رقم بزنیم، افزود: با یک فکر و ایده خوب و با یک معلم خلاق و توانمند و مدیر با انگیزه نشان می‌دهیم که فکر و انگیزه‌های خوب تا چه حد می‌تواند همه نداشته‌های ما را پر کند.

وی با اشاره به لزوم انتقال تجربه‌ها و انتشار دستاوردهای رویداد الف‌تا در بدنه نظام تعلیم و تربیت گفت: به نظر می‌رسد برای آنچه مقام معظم رهبری در این زمینه طرح کرده‌اند، نیاز به هم‌فکری و هم‌اندیشی بیشتری داریم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مهم‌ترین مخاطب رویداد الف تا معلمان و مدیران هستند، گفت: زمانی می‌توانیم این تجربیات را به دوردست‌ترین نقاط کشور برسانیم که زمینه دسترسی همه معلمان و مدیران را به این تجربیات به معنای واقعی فراهم کنیم، اگر قرار است این اتفاق بیفتد باید سال آینده رویداد الف تا را به دل استان‌ها و شهرستان‌ها ببریم و با دو رویکرد منطقه‌ای – استانی و ملی دنبال کنیم، البته باید از موازی کاری و هدررفت منابع در حوزه‌های مختلف پرهیز کنیم.

وی افزود: باید به عنوان متولیان نظام تعلیم و تربیت کاری کنیم که از توان مدیریتی الگوهای مدیریت در بالاترین سطوح مدیریت کشور استفاده شود، باید نظام مدیریتی آموزش و پرورش را به افراد محدودی منحصر نکنیم و زمینه را برای حضور گسترده و مؤثر این نخبگان حوزه تعلیم و تربیت در عرصه‌های علمی و تربیتی و مدیریتی و اجرایی مهیا کنیم و امید است با همکاری و هم‌فکری همه صاحب نظران اتفاقات خوبی در عرصه انتقال تجربیات رقم بخورد.

مرتبط نوشته ها

فال حافظ

استخاره آنلاین با قرآن

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿۱﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿۲﴾ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ﴿۳﴾ وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

سه مرتبه سوره اخلاص را بخوانید و دکمه بعدی را کلیک کنید.

تلویزیون شهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *