نقش‌هایی که ماندگار شد

فهرست مطالب

به گزارش خبرگزاری مجله آرونو، «هانیه توسلی» بعد از گذشت حدود دو سال، دوباره به عرصه بازیگری بازگشته است. «توسلی» از آبان سال گذشته مقابل دوربین سریال «کَنکِل» به کارگردانی «رامتین لوافی‌پور» برای پلتفرم استارنت رفت؛ یک سریال معمایی که علاوه بر «توسلی»، «صابر ابر»، «مهدی پاکدل»، «پدرام شریفی» و «ستاره پسیانی» در آن بازی دارند.

کنکل پنجشنبه‌ها منتشر می‌شود و جزو سریال‌های پربیننده شبکه نمایش خانگی است. کارنامه این بازیگر زن پر از نقش‌های موفق و همکاری‌های خوب با کارگردان‌های مهمی است که او را در این نقش‌ها ماندگار کرده است.

او علاوه بر سینما، در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی هم نقش‌های مهمی را بازی کرده است. به بهانه حضور دوباره «هانیه توسلی» به عرصه بازیگری نگاهی داریم به شش نکته مهم کارنامه‌اش از دهه ۷۰ تا به‌حال؛ از نقش کوتاهش در فیلم «آخربازی» و شروع دیده شدنش با «شام آخر» و بازی در سریال محبوب و پرمخاطب «میوه ممنوعه» که نقش پررنگی در به شهرت رسیدن توسلی در تلویزیون داشت.

جذاب‌ترین نقش تلویزیونی

«میوه ممنوعه» یکی از مهم‌ترین آثار «حسن فتحی» در تلویزیون بود؛ برداشتی آزاد از داستان شیخ صنعان و دختر ترسا که به اتفاق مهمی در کارنامه «توسلی» بدل شد. ماجرای سریال از این قرار بود که حاج «یونس فتوحی»، از تجار قدیمی تهران، به «هستی» دختر یکی از بدهکارانش دل می‌باخت.

«هستی» با قصد انتقام به حاج «یونس» نزدیک می‌شد و مدام کاری می‌کرد او را بیشتر شیفته خودش کند، برای او شرط و شروط می‌گذاشت و در نهایت او را به جایی می‌رساند که در این دلباختگی، نه تنها خانواده‌اش را از دست می‌داد که روی آبروی چندین ساله‌اش هم در محله چشم می‌بست.

«توسلی» ابتدا به عنوان دختری اغواگر به میدان می‌آمد که با شیوه‌های مختلف و با بی‌رحمی تمام تلاش می‌کرد نابودی‌اش را ببیند اما از یک جایی به بعد، دلش از استیصال و درماندگی حاج «یونس» به درد می‌آمد و نمی‌خواست پا را فراتر بگذارد.

در واقع «توسلی» تلاش کرده بود هستی در عین این که باعث ویرانی حاج «یونس» می‌شد، شخصیتی تماماً سیاه نباشد. بازی «توسلی» مقابل «علی نصیریان» به خلق اثری ماندگار بدل شد که از ذهن‌ها بیرون نمی‌رود.

همکاری با کارگردان‌های مطرح

«هانیه توسلی» بعد از تجربه بازی کوتاهی در فیلم «آخر بازی» به کارگردانی «همایون اسعدیان» با نقش «ستاره» در فیلم «شام آخر» «فریدون جیرانی» به مخاطبان معرفی شد؛ نقشی که «جیرانی» گفته بود «لیلا حاتمی» گفته بود سنش برای این نقش بالاست و برای همین هم نقش به «توسلی» رسید. همکاری با «جیرانی» برای «توسلی» به سکوی پرتاب بسیار مهمی بدل شد.

یکی از مهم‌ترین همکاری‌های «توسلی» در «میوه ممنوعه» به کارگردانی «حسن فتحی» رخ داد. او بازی درخشانی مقابل «علی نصیریان» به نمایش گذاشت و در ذهن‌ها ماند. همکاری «توسلی» با محمدحسین لطیفی در «وفا» هم به خلق اثر قابل‌توجه و پرمخاطبی بدل شد.

«توسلی» یکی از تجربه‌های مهمش را کنار «کمال تبریزی» در فیلم «گاهی به آسمان نگاه کن» از سر گذراند و در فیلم «کافه ستاره» و سریال «شمس‌العماره» هم به کارگردانی «سامان مقدم» حضور پررنگ و موفقی داشت.

مهم‌ترین جوایز هنری

«هانیه توسلی» سال ۱۳۹۱ برای بازی در فیلم «دهلیز» به کارگردانی «بهروز شعیبی» سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن را از جشنواره سی‌ویکم فیلم فجر گرفت. او پیش از «دهلیز» برای فیلم‌های «شب‌های روشن»، «جایی برای زندگی»، «زمان می‌ایستد» و «ندارها» نامزد سیمرغ شده بود و بعد از دریافت سیمرغ هم برای «سوءتفاهم» نامش در فهرست نامزدها به ثبت رسید. «توسلی» برای فیلم «شب‌های روشن» تندیس بهترین بازیگر نقش اول زن را جشن بزرگ سینمای ایران دریافت کرد.

جذاب‌ترین نقش سینمایی

انتخاب جذاب‌ترین نقش سینمایی «هانیه توسلی» کار ساده‌ای نیست. خیلی‌ها معتقدند نقش او در «شام آخر» «فریدون جیرانی» بهترین اثر است و خیلی‌های دیگر «شب‌های روشن» را بهترین فیلم او می‌دانند. از سوی دیگر برای «دهلیز» سیمرغ گرفته و این فیلم هم جزو مهم‌ترین‌های کارنامه اوست.

با این‌حال شاید بتوان گفت ملموس‌ترین و جذاب‌ترین نقش کارنامه‌اش را همین اواخر در فیلم «جهان با من برقص» «سروش صحت» رقم زد. «ناهید» زنی برون‌گرا و وابسته به ظواهر معرفی می‌شود که تمام مدت یا پای سریال‌ها نشسته یا در اینستاگرام می‌چرخد و جملات منتسب به نویسندگان و فیلسوفان بزرگ را بازنشر می‌دهد.

او مدام دنبال خوشگذرانی است و به خاطر پول حاضر شده با مردی مسن‌تر از خودش ازدواج کند. در طول فیلم همه او را به عنوان زنی سطحی می‌شناسند. او با حرف‌ها و رفتارها و خنده‌هایش اعصاب همه را به هم می‌ریزد اما در نهایت پازل طوری چیده می‌شود که می‌بینیم تنها کسی است که معنای زندگی را می‌فهمد و از قضا بیشتر از سایرین به فکر جهان است. او بدون خجالت و رودربایستی با «جهان» درباره مرگ صحبت می‌کند و این مسئله را مدام به روی او می‌آورد.

بعد هم بدون تعارف از او اجازه می‌گیرد که بعد از مردنش عکسش را در صفحه اینستاگرامش منتشر کند. «هانیه توسلی» در این نقش بسیار قدرتمند ظاهر شده است.

نقش‌هایی که ماندگار شد

جذاب‌ترین سریال شبکه خانگی

«هانیه توسلی» در نقش «منصوره» سریال «زخم کاری» به کارگردانی «محمدحسین مهدویان» بازی موفقی به نمایش گذاشت. نقش «توسلی» نه در تراژدی مکبث مابه‌ازایی داشت و نه در رمان «یست زخم کاری» «محمود حسینی‌زاد» و «مهدویان» برای بالا رفتن چالش و جذابیت سریال، آن را خلق کرد.

«منصوره» ابتدای سریال به عنوان دختری قدرتمند برای جانشینی پدرش به ایران برمی‌گردد. آن‌قدر در مواجهه با عشق «مالک» ضعیف است که خیلی زود با یک محبت دروغین «مالک» گول می‌خورد و اموالش را می‌بازد. پایان سریال اما تغییر رویه می‌دهد و با این که عاشق «مالک» است اما برای کشتن او اقدام می‌کند. «توسلی» در فصل دوم این سریال حضور پیدا نکرد و به طور کلی از جمع «زخم کاری» بیرون رفت.

فیلم‌های توقیفی

از میان فیلم‌های کارنامه «هانیه توسلی»، هنوز مخاطبان موفق به تماشای «صد سال به این سال‌ها» به کارگردانی «سامان مقدم» نشده‌اند. این فیلم سال ۱۳۸۶ تولید شد اما مهر توقیف خورد و در نهایت در جشنواره بیست‌ونهم فجر برای اصحاب رسانه به نمایش درآمد.

«صد سال به این سال‌ها» سرگذشت یک زن را در سه دهه روایت می‌کند و علاوه بر «هانیه توسلی»، «فاطمه معتمدآریا»، «پرویز پرستویی»، «رضا کیانیان»، «علی شادمان» و «علی قربان‌زاده» در آن بازی دارند. ماجرای فیلم از دوره پهلوی شروع می‌شود و تا جنگ تحمیلی ادامه دارد.

فیلم «عصر جمعه» به کارگردانی «مونا زند حقیقی» هم با بازی «توسلی» ۱۵ سال در توقیف بود تا این که بالاخره سر از شبکه نمایش خانگی درآورد.

مرتبط نوشته ها

فال حافظ

استخاره آنلاین با قرآن

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿۱﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿۲﴾ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ﴿۳﴾ وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

سه مرتبه سوره اخلاص را بخوانید و دکمه بعدی را کلیک کنید.

تلویزیون شهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *