ناکارآمدی نظام تعلیم و تربیت محصول بی‌توجهی به دانشگاه فرهنگیان است

فهرست مطالب

به گزارش خبرگزاری مجله آرونو و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت آموزش‌وپرورش، علیرضا کاظمی در نشست با کارکنان دانشگاه فرهنگیان با اشاره به تأکیدات پی در پی رهبری به دلیل اهمیت دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان، گلوگاه مهم و راهبردی نظام تعلیم و تربیت است، در واقع بخشی از ناکارآمدی نظام تعلیم به دلیل بی‌توجهی به این دانشگاه به عنوان مرکز ثقل آموزش و پرورش بوده است.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه فرهنگیان، مرکز راهبردی، ماموریت‌گرا و پشتوانه نظام تعلیم و تربیت است، افزود: بر اساس رهنمودها و تأکیدات رهبری در مورد دانشگاه فرهنگیان باید بیش از پیش این دانشگاه مورد توجه قرار گرفته و ارتقا یابد، دانشجویان و اساتید این دانشگاه به عنوان راهبران نظام تعلیم و تربیت باید از ویژگی‌ها و صلاحیت‌های علمی و آموزشی برخوردار باشند.

وزیر آموزش و پرورش با طرح این پرسش که علت ناکارآمدی نظام تعلیم و تربیت چیست به راهکارهای آن اشاره و بیان کرد: نرسیدن به نتایج مطلوب سند تحول بنیادین، انحراف از مأموریت‌های محوله بوده است و به نظر می‌رسد که از خط مقدم نظام تعلیم غافل بوده‌ایم و به مدیر، معلم و مدرسه کمتر توجه کرده‌ایم.

کاظمی با تاکید بر اینکه بخش مهمی از حل مسئله و مشکلات نظام تعلیم و تربیت در دست دانشگاه فرهنگیان است، اضافه کرد: معماری نظام تعلیم و تربیت چه از نظر فیزیکی و از جنبه‌های دیگر، فرسوده و قدیمی است و برای بهبود وضعیت، باید ریل‌گذاری‌ها در نظام تعلیم و تربیت تغییر کند.

وی با اشاره به اینکه برنامه درسی مدرسه ناکارآمد است، افزود: برنامه درسی، دانش محور، آموزش‌زده، غیرتربیتی، غیرمهارتی و استعدادکش است، بنابراین با این روش نمی‌توان استعدادها را شناسایی و هدایت کرد؛ ضرورت دارد پیوندی میان فعالیت‌های درسی و آموزشی برقرار شود تا از این طریق بتوانیم شکاف میان ذائقه‌های دانش‌آموزان را با برنامه درسی پر کنیم.

بنده با تمام مشکلات پای کار دانشگاه فرهنگیان هستم

وزیر آموزش و پرورش به این نکته هم اشاره کرد که اعتقاد راسخ دارم باید دانشگاه فرهنگیان را اصلاح و تقویت کرد و در ادامه به رویکردها و اقدامات مثبت دانشگاه فرهنگیان اشاره و بیان کرد: اتفاقات خوبی در دانشگاه فرهنگیان افتاده است، اما با دانشگاه مطلوب فرهنگیان مدنظر نظام جمهوری اسلامی و منویات رهبری فاصله زیادی داریم، این فاصله از امکانات و تجهیزات گرفته تا سرانه‌های حداقلی محسوب می‌شود.

کاظمی به مشکلات و چالش‌های این دانشگاه اشاره کرد و گفت: در نظام جذب اساسی‌ترین مشکل را داریم، زیرا فرایند جذب با مدل و الگوی مدنظر همخوان نیست، باید با نگاهی جامع و کامل به فرایند جذب نیروهای انسانی داشته باشیم.

وی به اهمیت نقش اساتید دانشگاه فرهنگیان اشاره و بیان کرد: همانطور که معلم در تربیت دانش‌آموزان، نقش اساسی دارد و مهم‌ترین رکن تحول است، اساتید دانشگاه فرهنگیان نیز جزو مهم‌ترین عنصر در تربیت نیروی انسانی هستند.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد که بنده با تمام مشکلات پای کار دانشگاه فرهنگیان هستم.

کاظمی بر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در نظام تعلیم و تربیت تاکید کرد و گفت: معتقد هستم هر معلم می‌تواند یک سفیر توانمند برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی باشد، دانشگاه فرهنگیان باید در این زمینه نقش پیشرانی در پیشگیری و مداخله از آسیب‌های اجتماعی را داشته باشد.

مرتبط نوشته ها

فال حافظ

استخاره آنلاین با قرآن

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿۱﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿۲﴾ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ﴿۳﴾ وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

سه مرتبه سوره اخلاص را بخوانید و دکمه بعدی را کلیک کنید.

تلویزیون شهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *