خبرگزاری مجله آرونو – محمدرضا کیاشمشکی – ناوگان حملونقل فرسوده نقش مهمی در ناترازی بنزین ایران دارند. موتورسیکلتها و خودروهای نوشماره، حدودا نصف موتورسیکلتها و خودروهای فرسوده مصرف بنزین دارند.
.
هر موتورسیکلت نوشماره در ایران حدودا 3 لیتر به ازای پیمایش هر 100 کیلومتر مصرف بنزین دارد؛ این رقم برای موتورسیکلتهای فرسوده حدودا 7 لیتر است. یعنی درواقع بیشتر از دوبرابر یک موتورسیکلت نو، یک موتورسیکلت فرسوده مصرف مستمر بنزین دارد.
در شهر تهران حدودا 400 هزار دستگاه موتورسیکلت، کار لجستیک شهری را انجام می دهند که در قالب پیکهای موتوری آنها را می شناسیم. 90درصد این ناوگان پیکهای موتوری شهر تهران فرسوده هستند و نقش مهم و بزرگی را در آلودگی هوا و تشدید ناترازی بنزین ایفا میکنند.
اگر موتورسیکلتهای فرسوده را با موتورسیکلتهای نو، در ناوگان لجستیک 400 هزار دستگاهی پیکهای موتوری تهران جایگزین کنیم، بهطور حدودی یک میلیون لیتر در روز از مصرف بنزین کشور صرفهجویی می شود.
اگر این ناوگان 400 هزار دستگاهی را با موتورهای برقی جایگزین کنیم و این 400 هزار دستگاه موتورسیکلت در لجستیک شهر تهران دیگر بنزین مصرف نکنند، حدودا 2 میلیون لیتر در مصرف بنزین کشور صرفهجویی کردهایم.
این 400 هزر دستگاه موتورسیکلت فعال در لجستیک شهر تهران، اغلب ذیل نظر پلتفرمهای اینترنتی درحال فعالیت هستند؛ یعنی اگر این پلتفرمها به موضوع نوسازی موتورسیکلتها ورود کنند، یا به موضوع برقی سازی ناوگان ورود جدی داشته باشند و با نهادهای ذیربط همکاری کنند، به صورت مشخص آلایندگی هوای شهر تهران و همینطور بحث مصرف افسارگسیخته بنزین در این ناوگان 400 هزار دستگاهی به شدت میتواند مدیریت شود.
انتهای پیام/