به گزارش خبرگزاری مجله آرونو، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در آستانه چهاردهمین دوره انتخابات ریاستجمهوری نظرسنجیهای ملی متعددی را درباره انتخابات انجام میدهد که اجرای آن با محوریت نگرش مردم به انتخابات و تحلیل رفتار رایدهی در ۳۱ استان کشور است و تاکنون به دو موج نظرسنجی در سطح ملی رسیده است که تا روز انتخابات نیز تداوم خواهد یافت.
ابراهیم شیرعلی در گفتوگویی با تشریح جدیدترین یافتههای نظرسنجی این مرکز اظهار کرد: آخرین نظرسنجی انتخاباتی ایسپا مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در روزهای نوزدهم و بیستم خرداد ۱۴۰۳ (موج دوم) تا پیش از معرفی نامزدهای تأیید صلاحیتشده از سوی شورای نگهبان، نظر مردم را در خصوص چهاردهمین دوره انتخابات ریاستجمهوری پرسیده است و در طرح مذکور با ۳۹۰۶ نفر از افراد بالای ۱۸ سال ساکن در ۳۱ استان کشور (مناطق شهری و روستایی) مصاحبه حضوری انجام شده است. نرخ پاسخگویی به پرسشنامه حدود ۴۱ درصد محاسبه شد و باید در تحلیل یافتههای نظرسنجی به این عدد توجه کرد، یعنی ۵۹ درصد از شهروندان در سراسر کشور حاضر نشدند با پرسشگران ایسپا در تکمیل پرسشنامه همکاری کنند.
وی با تاکید بر اینکه یکی از سوالهای محوری در طرحهای نظرسنجی پیرامون موضوع انتخابات، نرخ مشارکت مردم است، افزود: نتایج موج دوم نظرسنجی ایسپا نشان داد، ۴۴.۴ درصد از شهروندان گفتهاند بهطور قطع در انتخابات ریاستجمهوری مشارکت خواهند کرد و ۷.۳ درصد اشاره داشتند که به احتمال زیاد در این انتخابات شرکت میکنند، ۲۸.۷ درصد از مردم بیان داشتند بههیچوجه در این انتخابات شرکت نخواهند داشت و نزدیک به ۱۵ درصد نیز هنوز در خصوص شرکت کردن یا شرکت نکردن در انتخابات تصمیم نگرفتهاند و مردد هستند.
رئیس ایسپا یادآور شد: تأثیر نداشتن انتخابات در بهبود وضعیت کشور، اعتراض به مسائل و مشکلات اقتصادی و معیشتی، احتمال عدم تأیید صلاحیت نامزدی مورد نظر پاسخگویان و نبودن فردی کارآمد در بین نامزدها در انتخابات پیشرو از جمله دلایل افرادی بوده است که بیان داشتند بههیچوجه در انتخابات پیشرو شرکت نخواهند کرد یا احتمال کمی دارد در انتخابات شرکت کنند.
شیرعلی یادآور شد: نحوه پیگیری اخبار مربوط به انتخابات نتایج نظرسنجی نشان داد، ۲۸.۴ درصد از شهروندان اصلاً اخبار مربوط به انتخابات را پیگیری نمیکنند و در مقابل ۳۸.۳ درصد از شهروندان از طریق صدا و سیما، ۱۴ درصد از طریق وبگاهها و صفحات مجازی داخلی (ایسنا، انتخاب، فارس و …)، ۹.۴ درصد از طریق وبگاهها و صفحات مجازی خارجی (بیبیسی، ایران اینترنشنال و…)، ۳.۶ درصد از طریق نزدیکان و آشنایان و ۲.۹ درصد از طریق شبکههای ماهوارهای اخبار مربوط به انتخابات ریاستجمهوری را پیگیری میکنند.
وی خاطرنشان کرد: نرخ مشارکت در انتخابات افزایشی است و بر این اساس باید گفت که نرخ مشارکت در انتخابات تابع عوامل مختلفی است و درزمان باقیمانده تا روز برگزاری انتخابات تغییر خواهد کرد.
رئیس ایسپا با تاکید بر اینکه نظرسنجی موج دوم قبل از تأیید صلاحیتها از سوی شورای نگهبان اجرا شده است و تأیید و معرفی شش نامزد نهایی، بهطور قطع تغییراتی را در میزان مشارکت مردم رقم خواهد زد، گفت: در کنار این عامل، رسانهها، برنامههای تبلیغاتی نامزدهای نهایی و نیز برگزاری و پخش مناظرههای انتخاباتی از سوی صدا و سیما در نرخ و میزان مشارکت تأثیرگذار خواهد بود؛ بهطور کلی بر حسب تجارب گذشته انتظار این است با نزدیک شدن به روز انتخابات و گرم شدن فضای رقابتی میان نامزدها، بر میزان مشارکت مردم در انتخابات پیشرو افزوده شود.
شیرعلی تصریح کرد: پیشبینی مردم از وضعیت کشور با آمدن رئیسجمهور جدید ایسپا در موج اول نظرسنجی انتخاباتی که روزهای ششم تا دهم خرداد با جامعه آماری افراد بالای ۱۸ سال در کل کشور (مناطق شهری و روستایی) و اندازه نمونه ۵۰۰۹ نفر اجرا شد و میزان امیدواری مردم و ارزیابی آنها از وضعیت کشور با آمدن رئیسجمهور جدید را مورد پرسش قرار داد؛ نتایج نشان داد ۳۹.۵ درصد از پاسخگویان در نظرسنجی مورد اشاره گفتند با آمدن رئیسجمهور جدید وضعیت کشور بهتر خواهد شد و در مقابل ۱۶.۲ درصد فکر میکنند وضعیت کشور بدتر خواهد شد و ۲۲ درصد نیز معتقدند وضعیت کشور با آمدن رئیسجمهور جدید فرقی نخواهد کرد، همچنین ۲۲ درصد از پاسخگویان ارزیابی از وضعیت کشور با تغییر رئیسجمهور نداشته و اظهار بیاطلاعی کردند.
وی با بیان اینکه از دیدگاه ۵۸.۵ درصد از مردم، دولت و رئیسجمهور آینده باید موضوع و مسئله «فقر و محرومیت» را در اولویت کاری خود قرار دهد، تاکید کرد: «ایجاد اشتغال» با ۳۹.۷ درصد، موضوع «تورم و ارزش پول ملی» با ۳۶.۵ درصد، «سیاست خارجی و روابط با دیگر کشورها» با ۲۸.۷ درصد، موضوع «امنیت ملی» با ۲۸.۴ درصد، «ساماندهی بخش مسکن» با ۲۰.۶ درصد، «مبارزه با فساد و رانت» با ۱۹.۶ درصد از جمله مواردی است که مردم به آن اشاره کردهاند. یافتههای نظرسنجی نشان میدهد، مسائل و مشکلات اقتصادی و معیشتی همچنان در صدر توجهات مردم قرار دارد و شایسته است دولت و رئیسجمهور بعدی ثبات اقتصادی و رفع فقر و محرومیت و افزایش رفاه اجتماعی را در اولویت قرار دهد.
رئیس ایسپا خاطرنشان کرد: توضیح اینکه در این سوال پاسخگویان امکان انتخابات سه گزینه را داشتند، از اینرو جمع گزینهها بیش از ۱۰۰ شده است. درباره اجرا و انتشار یافتههای موجهای بعدی نظرسنجی ایسپا همواره طرفدار انتشار عمومی یافتهها و نتایج نظرسنجیها با در نظر گرفتن مصالح عمومی کشور بوده است و بر آن اصرار دارد و در انتخابات ریاستجمهوری سال ۹۶ و در انتخابات سال ۱۴۰۰ و بهتازگی در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد، این مهم را نشان داده است. سعی بر این است در موجهای بعدی نظرسنجی نرخ مشارکت مردم، همچنین میزان اقبال مردم نسبت به شش نامزد تأیید شده سنجش و در رسانهها منتشر شود.