مهارت‌آموزی؛ سپر روانی نوجوانان در برابر وسوسه‌های آسیب‌زا

فهرست مطالب

زهرا صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار مجله آرونو با اشاره به دوران نوجوانی و چالش‌های آن اظهار کرد: نوجوانی دوره‌ای حساس از رشد روانی و اجتماعی است که در این دوران فرد در جست‌وجوی هویت خود با فشارهای گوناگون روبه‌رو می‌شود و یادگیری و تمرین مهارت‌هایی مانند تصمیم‌گیری آگاهانه، حل مسئله، تفکر انتقادی و تنظیم هیجان، نوجوان را در برابر وسوسه‌های آسیب‌زا مانند مصرف دخانیات مقاوم‌تر می‌کند و این مهارت‌ها به نوجوان می‌آموزند که در موقعیت‌های دشوار، انتخاب‌هایی هماهنگ با ارزش‌های شخصی و سلامت خود داشته باشد.

وی با بیان اینکه یکی از عوامل اصلی گرایش نوجوانان به رفتارهای پرخطر، فشار گروه همسالان است، افزود: تقویت مهارت جرئت‌مندی و توانایی نه گفتن به پیشنهادهای ناسالم، نوجوان را در حفظ استقلال رفتاری یاری می‌کند و تمرین این مهارت در موقعیت‌های شبیه‌سازی‌شده، به او اعتماد به نفس و قدرت تصمیم‌گیری می‌دهد که این قابلیت در بسیاری از موقعیت‌های زندگی نیز نقش محافظتی دارد.

روانشناس و عضو انجمن روانشناسی کشور تصریح کرد: نوجوانانی که خود را می‌شناسند و برای توانمندی‌ها و ویژگی‌های خود ارزش قائل هستند، کمتر به دنبال تأیید بیرونی از طریق رفتارهای پرخطر می‌روند و آموزش‌هایی که بر خودشناسی، پذیرش تفاوت‌های فردی و رشد عزت‌نفس متمرکز است، به نوجوان کمک می‌کنند احساس کفایت و استقلال روانی بیشتری داشته باشد و وابسته به تأیید دیگران نباشد.

ضرورت آموزش سواد رسانه‌ای و تفکر انتقادی به نوجوانان / تقویت احساس معنا، تعلق و موفقیت در فعالیت‌های گروهی

صالحی با اشاره به اینکه در دنیای امروز، نوجوانان در معرض پیام‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی قرار دارند که رفتارهای ناسالم را جذاب نشان می‌دهند، ادامه داد: آموزش سواد رسانه‌ای و تفکر انتقادی، به آن‌ها می‌آموزد پیام‌های فریبنده را تحلیل کنند، اهداف پنهان پشت تبلیغات را بشناسند و در برابر تأثیرگذاری هیجانی رسانه‌ها آگاهانه‌تر رفتار کنند و این آگاهی نوعی ایمنی روانی در برابر تبلیغات آسیب‌زا ایجاد می‌کند.

وی گفت: مشارکت در فعالیت‌های گروهی، ورزشی، هنری یا داوطلبانه، نه تنها اوقات فراغت نوجوانان را به‌طور سالم پر می‌کند، بلکه احساس معنا، تعلق و موفقیت را نیز در آن‌ها تقویت می‌کند و چنین فعالیت‌هایی نیازهای هیجانی و اجتماعی نوجوان را به‌شیوه‌ای سازنده پاسخ و احتمال گرایش به رفتارهای پرخطر را کاهش می‌دهند.

روانشناس و عضو انجمن روانشناسی کشور با اشاره به نقش خانواده و مدرسه در تقویت مهارت‌های زندگی اضافه کرد: خانواده و مدرسه دو نهاد کلیدی در شکل‌گیری رفتارهای نوجوان است و زمانی که والدین و مربیان به‌صورت هدفمند و هماهنگ به آموزش مهارت‌های زندگی بپردازند، نوجوانان ابزارهای لازم برای مقابله با وسوسه‌های بیرونی را در اختیار خواهند داشت و گفت‌وگوی باز، حمایت عاطفی و الگوسازی مثبت از سوی بزرگ‌ترها، زمینه‌ساز رشد سالم و تصمیم‌گیری آگاهانه در نوجوانان خواهد بود.

مرتبط نوشته ها

فال حافظ

استخاره آنلاین با قرآن

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿۱﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿۲﴾ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ﴿۳﴾ وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

سه مرتبه سوره اخلاص را بخوانید و دکمه بعدی را کلیک کنید.

تلویزیون شهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *