منشا ۹۹ درصد آلودگی گسترده هوای اصفهان گردوغبار است

|

فهرست مطالب

به گزارش خبرگزاری مجله آرونو، ریزگرد به ذراتی گفته می‌شود که برای مدت‌های طولانی در هوا معلق است و قطر آن‌ها کمتر از ۵۰ میکرون است؛ این ذرات برای مدت زمان بسیاری در هوا ثابت است و همین عامل موجب جابه‌جایی بیشتر آن‌ها می‌شود؛ از طرفی معمولاً ذراتی که قطری کمتر از ۲.۵ الی ۱۰ میکرون دارد به دلیل اندازه بسیار کوچک به راحتی می‌تواند به سیستم تنفسی انسان نفوذ کند و از این‌رو ریزگردها بسیار خطرناک هستند. مطالعات نشان داده است که ریزگردها تأثیر بسیار مهمی در بروز بیماری‌های تنفسی و قلبی دارد.

فعالیت‌های انسانی مانند کشاورزی، توسعه صنایع، معدن، حمل‌ونقل و بسیاری از موارد مشابه، می‌تواند در شدت و تشدید غلظت ذرات گرد و غبار مؤثر محسوب شود. اصفهان به عنوان یکی از شهرهای پر جمعیت که بخش عمده‌ای از صنایع و معادن مهم را در خود جای داده است با این پدیده مواجه است و صنایع شهری، منابع خانگی و ترافیک مهم‌ترین منابع آلاینده این شهر محسوب می‌شود.

بر این اساس؛ کلان‌شهر اصفهان روز گذشته هوای آلوده برای عموم را تجربه کرد، از این‌رو بر اساس اطلاعات سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست، میانگین شاخص کیفی هوای این کلان‌شهر از ۸:۰۰ صبح امروز دوشنبه بیست‌وهشتم خرداد از مرز هشدار آلودگی عبور کرد و با قرارگیری بر روی شاخص کیفی ۴۰۰ و در شرایط فعلی ۳۴۵ در وضعیت بسیار خطرناک (قهوه‌ای) ثبت شد.

اگر نگاهی به شاخص کیفی روزهای گذشته نصف جهان بیندازیم، می‌توانیم میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان این شهر گسترده شده است را به‌خوبی حس کنیم، چرا که سنجش کیفیت هوا طی پانزدهم خرداد در ایستگاه کلان‌شهر اصفهان با شاخص ۲۰۰ در وضعیت هوای ناسالم (قرمز) قرار داشت و شرایط آن طی چهاردهم همین ماه با شاخص ۱۸۳ بر مدار (قرمز) ثبت شد.

شهروندان اصفهانی در روزهای گذشته در حالتی از نگرانی و انتظار برای بازگشت هوای سالم به سر برده‌اند که افزایش شاخص آلودگی هوای کلان‌شهر اصفهان طی هفته‌ها و روزهای اخیر سامانه‌های ناپایدار متعددی را با ورود سامانه وزش باد به نسبت شدید، تندباد لحظه‌ای، بارش باران و رگبارهای پراکنده را تجربه کرده است، اما شاخص کیفی هوا طی روزهای اخیر از مرز ۴۰۰ عبور کرده است و وضعیت هوا برای شهروندان اصفهانی به هیچ وجه مناسب نیست و به سختی می‌شود در این هوا نفس کشید.

ریزگرد از عوامل افزایش آلودگی هوای اصفهان است

حسین احمدی‌کیا، عضو هیئت گروه مکانیک و گروه پژوهش آلودگی هوا پژوهشکده محیط زیست دانشگاه اصفهان گفت: هم‌اکنون ۹۹ درصد ریزگردها یکی از عوامل بالا بودن میانگین غلظت ذرات در هوای اصفهان است.

وی منشأ کانون‌های گردوغبار اصفهان طی امروز را ناشی از گردوغبار محلی و دیگر استان‌های مرز مشترک با استان اصفهان در روزهای اخیر اعلام کرد و افزود: آمار کیفی سنجش روزهای سالم و ناسالم هوای کلانشهر اصفهان براساس میانگین شاخص کیفی هوا ( Air Quality Index ) مشخص می‌شود که معیاری برای اندازه‌گیری غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا از جمله منواکسید کربن، دی اکسیدگوگرد، ترکیبات نیتروژن‌دار، ازون و ذرات معلق کوچک‌تر از ۱۰ و ۲.۵ میکرون است.

عضو گروه پژوهش آلودگی هوا پژوهشکده محیط زیست دانشگاه اصفهان با تاکید بر اینکه یکی از عوامل بالا بودن میانگین غلظت ذرات هوا در شهر اصفهان ریزگردها هستند؛ البته این موضوع مختص اصفهان نیست، اظهار کرد: این شرایط روز گذشته در استان یزد سبب افزایش گردوغبار شد به طوری که کیفیت هوای این استان با شاخص ۵۰۰ در وضعیت بسیار خطرناک (قهوه‌ای) قرار گرفت.

وی با تاکید بر اینکه ذرات معلق کوچک‌تر از ۱۰ و ۲.۵ میکرون طی دو تا سه روز آینده در سطح آسمان‌های مستعد گردوغبار باقی خواهند ماند، گفت: کاهش آلایندگی‌های ناشی از خیزش گردوخاک حتی با اندکی وزش باد برطرف می‌شود، اما با نبود بادهای مناسب، جابه‌جایی گردوغبار از سطح آسمان امکان‌پذیر نیست.

احمدی‌کیا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا از صبح امروز تنها ریزگردها علل بالا بودن میانگین غلظت ذرات در هوای اصفهان است یا طی روزهای اخیر افزایش غلظت گاز ازون تأثیرگذار است، افزود: هم اکنون ۹۹ درصد آلودگی هوای اصفهان به دلیل گردوغبار و ریزگردهای محلی و ناشی از دیگر استان‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: ازن یک آلاینده ثانویه است که به دلیل اکسیدها نیتروژن ناشی از سوخت‌های فسیلی (خودرو، نیروگاه و صنایع) و هم به دلیل ترکیبات آلی فرار در حضور نور شدید خورشید تشکیل می‌شود که حوالی ساعت ۱۴:۰۰ بعدازظهر در بدترین شرایط ممکن قرار می‌گیرد، همچنین خودروها، پالایشگاه، پتروشیمی و کارخانه‌های شیمیایی نیز در این زمان بیشترین ترکیبات آلی فرار را دارند.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *