به گزارش خبرگزاری مجله آرونو، علیرضا کاظمی در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استانها اظهار کرد: ریشه همه گرفتاریها در غفلت است و این یکی از موضوعاتی که قرآن کریم به آن پرداخته و لازم است معلمان که الگوهای تعلیم و تربیت هستند به آن توجه ویژه کنند.
وی با بیان اینکه از مصادیق این موضوع، غفلت از خودشناسی، غفلت از فلسفه نظام هستی و غفلت از مسئولیت و امانتی است که امروز در دست ما است، افزود: ریشه این غفلتها در هوای نفس، خودخواهی و دنیا پرستی و غلبه آن بر وجود انسان است، از این رو بریدن از علقههای دنیوی اولین شرط خدمت در مسیر سعادت است.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: این مسئولیت هم نعمت است و هم نقمت، هم فرصت است و هم تهدید؛ اگر به عمق این مسئله نگاه کنیم لحظهای از تلاش و کوشش دست بر نمیداریم و از پای نمیایستیم.
وی با اشاره به اینکه تعقل و تفکر برای اندیشیدن، تصمیم گرفتن و حرکت کردن و ذکر و یاد خدا چاره رهایی بشر از غفلت است و با اشاره به ضرورت داشتن انسجام فکری افزود: اولین راهبرد کلان در این دوره، حاکمیت گفتمان تربیت و دغدغه تربیت در تمام ارکان و فضای تعلیم و تربیت کشور است؛ بدانیم اگر دغدغهای جز این داریم در فضای تعلیم و تربیت حرکت نمیکنیم و در مقدمات متوقف ماندهایم.
کاظمی تصریح کرد: مهمترین مأموریت آموزش و پرورش انتقال ارزشها، باورها، اعتقادات، آداب، رسوم، مهارتها و سبک زندگی به جامعه مخاطب و ایجاد بسترهای لازم برای شکوفایی استعدادها و انتقال علوم و دانش لازم جامعه است.
وی ادامه داد: راهبرد دوم که بسیار مهم است، کیفیت بخشی به نظام تعلیم و تربیت و راهبرد سوم، توسعه عدالت آموزشی است، مهمترین مأموریت حاکمیت و نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی، ایجاد زمینه برخورداری از عدالت تربیتی در همه ابعاد و مؤلفههای آن برای تمامی فرزندان این مرز و بوم است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به راهبرد بعدی گفت: ارتقای رضایتمندی ذینفعان اصلی نظام تعلیم و تربیت یعنی معلمان، مدیران، دانش آموزان و اولیا راهبرد مهمی است، چراکه اگر تصمیمی گرفته میشود باید ذینفعان اقناع شوند و رضایت آنها را داشته باشیم.
وی با تاکید بر اینکه معلم اساسیترین و بالاترین رکن نظام تعلیم و تربیت و محور تحول است، اضافه کرد: خدمتگزار معلمان هستیم؛ آنان که با شرایط سخت در حال راهبری نظام تعلیم و تربیت هستند و در میدان و خط مقدم، راهبری آموزشی میکنند، ارتقای کیفیت، عدالت آموزشی و ایجاد و تقویت هویت اسلامی ایرانی، مجموعه مأموریتهای مهم و اولویتدار نظام آموزش و پرورش هستند.
کاظمی با بیان اینکه نصیب برابر آموزشی و عدالت آموزشی در ابعاد کمی و کیفی باید به طور ویژه مدنظر باشد، گفت: ارتقای کیفیت آموزشی با بهبود استاندارها، برنامه درسی، روشهای تدریس و توانمندسازی دانش آموزان شکل میگیرد.
وی با اشاره به اینکه مخاطب اصلی ما دانش آموزان هستند که در کانون توجه قرار دارند، اظهار داشت: توانمندسازی و رشد و شکوفایی استعدادهای دانش آموزان بسیار مهم است و امروز یکی از اولویتهای نظام تعلیم و تربیت که باید به آن توجه ویژه شود، شناسایی درست استعدادهای دانش آموزان و شکوفایی آنها در حوزههای مختلف مانند حوزه علمی، فرهنگی و اجتماعی است.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر پاسخگویی به تنوع نیازها گفت: باید به تفاوتهای فردی دانش آموزان توجه و نیازهای آنان برطرف شود، همچنین شنیدن صدای دانش آموزان بسیار مهم است و باید آنان را در فرایند تصمیمسازی و تصمیمگیری مشارکت دهیم تا نقش پذیری و کنشگری آنان نهادینه شود.
وی با اشاره به توجه به مدیران و معلمان به عنوان ارکان اصلی افزود: این عزیزان بار اصلی نظام تعلیم و تربیت را به دوش میکشند و هرچه بیشتر به این دو قشر توجه شود، موفقیت بیشتری خواهیم داشت و کرامت، تفویض اختیار، حمایت و توسعه حرفهای از اقداماتی است که باید برای آنان داشته باشیم.
کاظمی تصریح کرد: چهار حلقه مدیریتی داریم که حلقه اول حلقه ستادی سیاست گذار است، حلقه بعدی مدیران کل و معاونان در سطح ادارت کل هستند که ناظر و انتقال دهنده سیاستها است، حلقه سوم رؤسا و معاونان ادارات هستند که بخش مهمی از اجرا بر عهده آنان است و حلقه مهم چهارم هم مدیران مدارس هستند.
وی با تاکید بر اینکه باید حلقههای سیاست گذار و مدیران مدارس در ارتباط باشند، گفت: نگاه سیاسی و سیاستزدگی در آموزش و پرورش ممنوع است و باید مدیریت در این سطوح از یک نظام شایستهسالار مبتنی بر توانمندیهای حرفهای و ثبات در مدیریت برخوردار باشد، باید کاری کنیم که تغییر یک مدیر مدرسه از تغییر یک وزیر سختتر شود چراکه مدیر راهبر آموزشی است، مشکل تربیتی مدرسه را میشناسد با والدین در ارتباط است، بنابراین مدیر مدرسه بسیار مهم است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مشارکت خانوادهها در اداره مدارس اظهار کرد: مدیری موفق است که مشارکت را به صورت همه جانبه در نظام تعلیم و تربیت ساری و جاری کند، البته نه تنها مشارکت در اخذ پول بلکه در تصمیمگیریها و امور آموزشی و تربیتی مدرسه.
وی با بیان اینکه بدون مشارکت ذینفعان اصلی نظام هرگز موفق نخواهیم شد، ادامه داد: حمایت، همکاری و نقش پذیری خانوادهها در مدرسه بسیار مهم است و باید قبل از اقناع دانش آموزان به اقناع خانوادهها بپردازیم چرا که خانوادهها شریک اصلی ما هستند و باید مدیریت تعارضها بین مدرسه و خانواده را به طور جدی و مؤثر مورد توجه قرار دهیم در نظر داشته باشیم؛ بنابراین ارتباط و مشارکت انجمنهای اولیا و مربیان در مدرسه یکی از عوامل مهم موفقیت ما در نظام تعلیم و تربیت است.
کاظمی تاکید کرد: دانش آموزان را باید برای فردا آماده کنیم؛ برای آیندهای که تفاوتهای زیادی با حال دارد، باید به ذائقه دانش آموزان توجه شود، زیرا امروز آموزشها و مهارتهایی که لازم دارند و نیازهای آموزشی و پرورشی آنان تغییر کرده است.
وی با اشاره به خلاقیت و نوآوری دانش آموزان اظهار داشت: به یک برنامه درسی خلاقپرور نیاز داریم، چراکه این برنامه درسی است که میتواند زمینه خلاقیت در دانش آموزان را فراهم کند.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر بازگشایی امن و موفق مدارس در مهر خاطرنشان کرد: امروز نگاه به بازگشایی مدارس تنها سخت افزاری است، اما باید از جنبه نرم افزاری نیز به بازگشایی بپردازیم.
وی با اشاره به اینکه سیاست بازگشایی امن و کم دغدغه را برای نظام تعلیم و تربیت اجرا میکنیم، تصریح کرد: در این بازگشایی بهبود همه جانبه محیط مدرسه در تمامی ابعاد علمی، فرهنگی، عاطفی و فیزیکی و ایجاد جو مثبت برای دانش آموزان و معلمان مورد نظر است.
کاظمی با بیان اینکه مهمترین مسئله برای بازگشایی امن و موفق مدارس، ایجاد امنیت روانی برای همکاران است، ادامه داد: در حال حاضر برای تأمین نیروی انسانی هیچ مشکلی وجود ندارد و برای بازگشایی موفق با همت مدیران مدارس و انجمن اولیا و مربیان و مدیران ادارات کمترین دغدغه وجود داشته خواهد داشت.
وی با بیان اینکه ایمان، وحدت، انسجام، جهاد و تلاش ما را موفق میکند، تاکید کرد: توانمندی معلمان و مدیران را کوچک نشماریم و ضرورت دارد تلاش کنیم تا حلال مسائل باشیم.