معلمان و ادبیات دفاع مقدس، سفیران فرهنگ شهادت در مدارس

فهرست مطالب

سیدمنصور سادات ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار مجله آرونو با تاکید بر اهمیت ترویج فرهنگ شهادت و با اشاره به راهکارهایی برای معرفی هرچه بهتر شهدا به دانش‌آموزان اظهار کرد: اینکه چه افرادی با چه روش‌هایی تلاش کنند که شهدا بیشتر شناخته شوند دارای اهمیت است و نیازمند فعالیت کارشناسی‌شده و حضور و مشارکت افراد معتمد و دارای اعتبار در میان دانش‌آموزان است.

وی با اشاره به ظرفیت استفاده از آثار ادبی ارزشمند افزود: در نخستین اقدام، خلق آثار ارزشمند و گران‌بها در زمینه ادبیات دفاع مقدس و ادبیات مقاومت از اهمیت بسزایی برخوردار است، سپس در زمینه انتشار این آثار و معرفی آن به دانش‌آموزان باید تلاشی جدی صورت بگیرد که بخشی از آن بر عهده معلمان در کلاس‌های درس است.

دکتری زبان و ادبیات فارسی ادامه داد: جمع‌آوری و تهیه محتوای غنی درباره شهدا باید به روشی صحیح انجام شود تا نتیجه مطلوب کسب شود، بنابراین مسئولان و متولیان این امر باید کارشناس و متخصص باشند تا بتوانند شخصیت‌های فاخر را از منابع معتبر جمع‌آوری و برای معرفی به دانش‌آموزان طبقه‌بندی و ارائه کنند.

سادات ابراهیمی با بیان اینکه انتخاب اثر مرتبط با وقایع تاریخی و به تناسب علاقه‌مندی و دغدغه‌های دانش‌آموزان از اهمیت بسزایی برخوردار است و تلاش کارشناسان را برای جمع‌آوری محتوای غنی و مطلوب طلب می‌کند، عنوان کرد: آثار شاعرانی همچون قیصر امین‌پور به علت ادبیات خلاقانه و جذابی که مورد پسند دانش‌آموزان است، می‌تواند در شناساندن فضای جنگ و رویدادهای آن به دانش‌آموزان مؤثر باشد.

از زندگینامه شهیدانی که اطلاعات بیشتری از آن‌ها در دسترس و بیان آن برای دانش‌آموزان درس‌آموز است، استفاده کنید

وی پیرامون راهکار گنجاندن محتوای مربوط به شهدا در متون درسی اضافه کرد: معرفی این مفاخر می‌تواند در متون مختلف و در دروس گوناگونی همچون تاریخ، معارف و ادبیات فارسی صورت بگیرد و می‌طلبد به تناسب محتوای هر درس، اصولی برای گنجایش محتوا رعایت شود تا معرفی شهدا اثرگذار شود، برای مثال به صورت حساب شده در سیر تاریخی کتاب تاریخ به معرفی برخی شهدا اشاره شود یا در کتاب ادبیات فارسی به قالب نوشتار محتوا و نثر ادبی توجه ویژه‌ای شود.

معلم و مدرس دانشگاه فرهنگیان خاطرنشان کرد: طرز تفکر و فرایند زندگی شهیدانی که اطلاعات بیشتری از زندگی آنها در دسترس است و اتفاقات زندگی آنها برای دانش‌آموزان درس‌آموز است، می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد، به‌عنوان نمونه شهید مصطفی چمران نمونه بارزی از شهداست که می‌توان به‌عنوان الگوی علمی و اخلاقی به دانش‌آموزان معرفی کرد، شهدای دوران دفاع مقدس و شهید قاسم سلیمانی که در چندین سال اخیر شهید شده‌اند و رشادت‌های آن‌ها قابل مشاهده است نیز می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

سادات ابراهیمی با اشاره به تلاش مؤثر مسئولان و کارشناسان در راستای بهبود و افزایش محتواهای کتب درسی دانش‌آموزان افزود: تغییراتی در محتوای کتاب‌های درسی رخ داده است و بعضی در حال تغییر است، با این حال نیاز است پا را فراتر از مدرسه و کتب درسی بگذاریم و با توجه به جنبه‌های جامعه‌شناسی این امر تلاش کنیم خانواده‌ها و نهادهای فرهنگی نیز در مسیر ترویج فرهنگ شهادت و معرفی آن به دانش‌آموزان همراه آموزش‌وپرورش شوند.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *