مصرف کدام مواد غذایی قند خون را افزایش می‌دهد؟

|

فهرست مطالب

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری مجله آرونو، مصرف بعضی از مواد غذایی باعث می‏‌شود سطح قند خون به سرعت افزایش پیدا کند، در این صورت سلامتی انسان در معرض خطر قرار می‌گیرد و احتمال بروز مشکلات خاص ناشی از آن افزایش پیدا می‌کند؛ برای نمونه، نوشیدنی‌های شیرین که حاوی قندهای افزودنی همچون ساکارز و شربت ذرت با فروکتوز بالا هستند، موجب افزایش ناگهانی سطح قند خون می‌‎شوند، در ادامه به بررسی دیگر مواد غذایی می‌پردازیم که باعث افزایش سطح قند خون می‌‎شود:

انبه

در حالی که انبه طعم شیرین و مطلوبی دارد، حاوی سطح بالایی از فروکتوز بوده و دارای شاخص گلیسمی بالایی است، بنابراین مصرف انبه باعث افزایش ناگهانی سطح قند خون می‏‌شود، به‌ویژه زمانی که به میزان زیاد یا به صورت آب انبه مصرف شود.

عسل

عسل که اغلب به عنوان جایگزین سالم‌تری برای شکر تصفیه‌شده مصرف می‏‌شود، حاوی فروکتوز، گلوکز و در بعضی موارد ساکارز است، بنابراین شاخصی گلیسمی بالای آن می‌تواند سطح قند خون را افزایش دهد.

نیشکر

نیشکر چه به صورت آب میوه یا شکر فرآوری شده مصرف شود، به دلیل قند بالایی که دارد، باعث افزایش ناگهانی سطح قند خون می‏‌شود؛ با وجود اینکه نیشکر ممکن است منبع طبیعی شیرینی باشد، اما تأثیر قابل‌توجهی بر سطح قند خون دارد.

شکلات

شکلات‌ها و آبنبات‌ها حاوی مقدار زیادی قند افزودنی، چربی‌ها و کربوهیدرات تصفیه شده هستند، ترکیب قندها و محتوای فیبر پایین جذب قند را سریع‌تر می‌کند و موجب افزایش ناگهانی سطح قند خون می‏‌شود.

کربوهیدرات تصفیه‌شده

کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده فیبر ندارند و باعث افزایش سطح قند خون می‏‌شوند، بنابراین توصیه شده است که مصرف ماکارونی، نان سفید و برنج را کاهش دهید و به جای آن از غلات کامل و برنج قهوه‌ای استفاده کنید.

سبزیجات نشاسته‌ای

سبزیجات نشاسته‌ای همچون سیب‌زمینی، چغندر، ذرت و نخودفرنگی باعث افزایش سطح قند خون می‌شود، بنابراین بهتر است این مواد مغذی به همراه پروتئین‌های بدون چربی با شاخص گلیسمی پایین مصرف شود.

فست‌فود

فست‌فودهای سرشار از کربوهیدرات یکی از دلایل اصلی افزایش سطح قند خون در نظر گرفته شده است، لازم است به‌منظور کنترل سطح قند خون خود مصرف مواد غذایی از جمله همبرگر و سیب‌زمینی سرخ کرده را کاهش دهید.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *