مراجعه روزی ۵۰۰۰ خودرو به مراکز معاینه فنی تهران و مردودی ۳۰ درصد خودروها

معاون بهره‌برداری ستاد معاینه فنی خودروهای تهران باشاره به مراجعه حدود یک میلیون و ۲۶۹ هزار خودرو به مراکز معاینه فنی در ۹ ماهه امسال گفت: ۳۰ درصد خودروها به علت نقص فنی موفق به اخذ معاینه فنی در مراجعه اول نشده و تعدادی از این خودروهای مردود دارای چند نقص بوده‌اند.

به گزارش آرونو ، مجید سلمانی در مورد وضعیت مراجعات به مراکز معاینه فنی شهر تهران در ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ گفت: حدود یک میلیون و ۲۶۹ هزار دستگاه خودرو در ۹ ماهه امسال به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کرده که در مقایسه با سال گذشته میزان مراجعات ۷ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه از آمار اعلامی، ۹۷۰ هزار خودرو مربوط به مراجعات اول بوده و در این نه ماه نقص مربوط به آلایندگی ۱۳۴ هزار و همراستایی ۷۵ هزار و کمک فنر ۳۴ هزار و تست ترمز ۹۷ هزار و وضعیت ظاهری ۱۵۴ هزار دستگاه خودرو مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی شهر تهران شناسایی و در نهایت جهت اخذ معاینه فنی توسط راکبین آن رفع ایراد شده است.گفت: در مجموع ۳۰ درصد از خودروها به علت نقص فنی موفق به اخذ معاینه فنی در مراجعه اول نشده و تعدادی از این خودروهای مردود دارای چند نقص بوده‌اند.

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تا پایان آذر حدود ۹۱۹ هزار گواهی معاینه فنی صادر شده که از این تعداد حدود ۱۵۹ هزار گواهی مربوط به معاینه فنی برتر است. افزود: در مجموع حدود ۱۷ درصد از خودروهای مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی شهر تهران دارای معاینه فنی برتر می باشند.

معاون بهره برداری ستاد معاینه فنی در ارتباط با میزان مراجعات روزانه به مراکز افزود: در حال حاضر روزانه در حدود ۵۰۰۰ دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه می نماید و اکثر مراکز فاقد صف انتظار هستند. به شهروندان توصیه می شود و با توجه به تشدید آلودگی هوا در چند روز اخیر خارج از الزامات قانونی مرتبط با انجام سالیانه معاینه فنی نسبت به کنترل وضعیت آلایندگی خودروی خود و اخذ معاینه فنی برتر اقدام کنند.

وی در توضیح تعداد مراکز معاینه فنی شهر تهران و نحوه فعالیت آنها افزود: شهر تهران از بضاعت ۵۴ خط معاینه فنی مختص خودروهای سبک در ۱۶ مرکز ثابت و ۷ واحد سیار با پراکندگی مناسب در سطح مناطق شهرداری تهران برخوردار است. مراکز بیهقی، نیایش، دماوند، شهید آبشناسان، سراج،خاوران،امام رضا(ع)،شهدای زمان آباد، بعثت، فدائیان اسلام  و ایران خودرو از ساعت ۷:۳۰ لغایت ۱۷ و مراکز شقایق،شهید چمران،الغدیر ،چیتگر، ابوذر و کلیه واحدهای سیار از ساعت ۷:۳۰ لغایت ۱۶:۱۵ ارائه خدمات می کنند. ضمنا از شهروندان درخواست می شود با توجه به اینکه تعدادی از مراکز در روزهای تعطیل فعال هستند و ساعت کاری مراکز در روز پنج شنبه با سایر روزها متفاوت می باشد حتما جهت اطمینان از آخرین وضعیت کاری مراکز به سایت ستاد معاینه فنی خودروهای تهران به آدرس inspection.tehran.ir مراجعه کنند.

وی افزود: همچنین شهروندان می توانند جهت مدیریت زمان و به حداقل رساندن معطلی با استفاده از سیستم نوبت دهی اینترنتی که از طریق سامانه تهران من در دسترس است و همچنین نوبت تلفنی(۹۶۰۰۶۰۰۰) با تعیین وقت قبلی به مرکز مورد نظر مراجعه کنند.

سلمانی در توضیح خودروهای مشمول معاینه فنی گفت: براساس قانون خودروهای شخصی از زمان تولید به مدت چهارسال از انجام معاینه فنی معاف می باشند لذا از شهروندان تقاضا می شود برای انجام معاینه فنی دوره ای جهت توزیع مراجعات در طول سال و جلوگیری از ازدحام در مراکز معاینه فنی به ماه تولید نیز توجه کنند. هم اکنون خودروهای تولید داخل دی ۱۳۹۷ و ماقبل  و خودروهای وارداتی دسامبر ۲۰۱۸ و ماقبل مشمول معاینه فنی هستند.

وی در خصوص انجام معاینه فنی برتر در مراکز شهر تهران افزود: معاینه فنی برتر در ۱۱ مرکز منتخب بیهقی، سراج، شهید آبشناسان، دماوند، الغدیر، شقایق، نیایش، شهید چمران ، خاوران، فدائیان اسلام و شهدای زمان آباد  انجام شده و این مراکز منتخب به استناد ضوابط قانونی و ممیزی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران دارای گواهی صلاحیت صدور معاینه فنی برتر می باشند. خودروها می توانند بصورت اختیاری در صورت احراز شرایط لازم نسبت به اخذ معاینه فنی معمولی و یا برتر اقدام نموده و با اخذ معاینه فنی برتر از تخفیف ۳۰ درصدی عوارض تردد در طرح کاهش و ترافیک استفاده کنند.

وی با بیان اینکه  تفاوت معاینه فی برتر و عادی تنها در فرآیند آزمون آلایندگی خودرو بوده و از لحاظ هزینه پرداختی یکسان است، در توضیح ارسال پیامک نظرسنجی به مراجعه کنندگان مراکز معاینه فنی شهر تهران گفت : از چند ماه گذشته در راستای مدیریت امور مشتریان و بهبود کیفیت ارائه خدمات منطبق با نیاز مشتریان ارزیابی و سنجش کیفیت خدمات در مراکز معاینه فنی شهر تهران از طریق نظر سنجی پیامکی به خدمات واحد امور مشتریان اضافه شده است.مراجعه کنندگان به مراکز معاینه فنی شهر تهران یک روز پس از دریافت گواهی معاینه فنی از طریق پیامکی که به ایشان ارسال می شود می توانند با ورود به لینک پرسشنامه به آدرس eforms.tehran.ir/technical-diagnosis-cars نسبت به تکمیل و ارائه نقطه نظرات خود درباره نحوه خدمت رسانی مرکز اعلام نظر فرمایند.

انتهای پیام

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *