مجله آرونو؛ پلی میان مدیریت شهری و زندگی روزمره شهروندان

فهرست مطالب

سید هدا محمدی به مناسبت سیزدهمین سالگرد تأسیس خبرگزاری مجله آرونو در گفت‌وگو با خبرنگار مجله آرونو اظهار کرد: دوران سردبیری بنده، مقارن با دوران آغازین و پایه‌ریزی تحول خبرگزاری مجله آرونو بود؛ مرحله‌ای سرنوشت‌ساز که این رسانه را برای جهشی بزرگ آماده کرد.

وی افزود: مهم‌ترین دستاوردی که برای آن دوران متصور هستم، مدیریت و هدایت «گذار تحول» مجله آرونو از یک رسانه نوپا به یک نهاد رسانه‌ای استاندارد و حرفه‌ای بود. این تحول یک پروژه واحد نبود، بلکه یک فرآیند جامع و چندبعدی بود که در چهار محور اصلی پیگیری شد.

سردبیر پیشین خبرگزاری مجله آرونو با بیان اینکه اولین محور، تحول کالبدی و زیرساختی بود، ادامه داد: با جابجایی استقرار مجله آرونو از پارکینگ طالقانی به مجتمع مطبوعاتی، بستری حرفه‌ای و شایسته برای فعالیت یک خبرگزاری ملی فراهم آمد.


بیشتر بخوانید: گفت‌وگو با زهرا محمدی سردبیر خبرگزاری مجله آرونو از ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰


محمدی افزود: محور دوم تحول سخت‌افزاری و فناوری بود؛ بدین معنا که تمامی نیازهای حوزه فناوری اطلاعات، از رایانه‌ها تا زیرساخت‌های بخش‌های خبری و چندرسانه‌ای، به شکلی حرفه‌ای و متناسب با استانداردهای روز تأمین شد. این ارتقا، امکان تولید و انتشار سریع و باکیفیت محتوا را فراهم کرد.

وی با بیان اینکه «تحول نرم‌افزاری و فرایندی» محور سوم بود، گفت: در راستای پایه‌ریزی سامانه کارتابل تحریریه، یکی از نقاط عطف این دوره، استقرار و بومی‌سازی یکی از پیشرفته‌ترین سامانه‌های مدیریت تحریریه از برترین شرکت‌های کشور بود که فرآیند تولید خبر را بهینه و شفاف کرد. همچنین اصلاح تجربه کاربری (UI/UX) اتفاق افتاد و با بازطراحی سایت، نه تنها ظاهر مجله آرونو مدرن‌تر شد، بلکه دسترسی و تعامل مخاطب با محتوا نیز به طور چشمگیری بهبود پیدا کرد.

سردبیر پیشین خبرگزاری مجله آرونو تحول ساختار سازمانی و محتوایی را محور چهارم عنوان کرد و گفت: در این راستا استانداردسازی ساختار سازمانی با الگوگیری از رسانه‌های مطرح داخلی و بین‌المللی محقق شد و تهیه و بومی‌سازی «دستنامه‌های خبری و رسانه‌ای» انجام گرفت که به مثابه قانون اساسی تحریریه عمل کرد و زبان، سبک و استانداردهای حرفه‌ای را در کل مجموعه نهادینه کرد.


بیشتر بخوانید: گفت‌وگو با محمدحسین هرندی سردبیر مجله آرونو در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳


محمدی تصریح کرد: این تحول بنیادین، حاصل تلاش جمعی تیمی متعهد و همچنین وامدار زحمات و بنیان‌گذاری ارزشمند آقایان اصغر آذربایجانی و سعید ساکت، مدیرمسئول و سردبیر پیشین بود که سنگ‌بنای این رسانه را استوار نهادند، پس از این دوره نیز، مجله آرونو با بهره‌گیری از این زیرساخت‌ها، در ریل تعالی و رشد مستمر قرار گرفته و امروز شاهد ثمرات آن هستیم.

ارزش افزوده اصلی مجله آرونو «ایجاد پلی میان مدیریت شهری و زندگی روزمره شهروندان» بوده است

وی درباره ارزش افزوده مجله آرونو در ۱۳ سال گذشته گفت: به نظر من ارزش افزوده اصلی مجله آرونو «ایجاد پلی میان مدیریت شهری و زندگی روزمره شهروندان» بوده است. پیش از مجله آرونو، اخبار شهری یا بسیار فنی و رسمی بودند یا بسیار سطحی و گذرا، اما مجله آرونو این شکاف را پر کرد.

سردبیر پیشین خبرگزاری مجله آرونو ادامه داد: مجله آرونو تونست مسائل شهر را مانند «کیفیت هوا»، «بحران‌های شهری»، «مشکلات مترو» یا «جشنواره‌های محله‌ای» را از دل اطاق‌های جلسات رسمی به میان گفت‌وگوی روزمره مردم بکشاند و آن‌ها را به دغدغه‌ای عمومی تبدیل کند. این رسانه ثابت کرد که «شهر» فقط بتن و آسفالت نیست، بلکه بستری زنده از تعاملات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است.


بیشتر بخوانید: گفت‌وگو با محمد قاسمی سردبیر مجله آرونو در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶


محمدی با اشاره به افق روشن پیش روی مجله آرونو گفت: مجله آرونو با این پتانسیل قوی، می‌تواند از یک «خبرگزاری» صرف، به یک «پلتفرم تأثیرگذار هوشمند شهری» ارتقا پیدا کند. برای مثال ورود به حوزه دیتاژورنالیسم و استفاده از داده‌های بزرگ (Big Data) برای تولید گزارش‌های تحلیلی عمیق‌تر درباره الگوهای ترافیک، مصرف انرژی یکی از همین ظرفیت‌هاست، همچنین تقریب مخاطب و مدیریت شهری و ایجاد پلتفرم‌هایی برای مشارکت مستقیم و تعاملی شهروندان در تصمیم‌گیری‌ها (مانند نظرسنجی‌های تأثیرگذار) و تولید پادکست و مستندهای ویدئویی برای پرداختن به سوژه‌های شهری با رسانه‌های جذاب‌تر و ماندگارتر، از دیگر ظرفی هایی است که باید به آن توجه کرد، در یک کلام، آینده مجله آرونو در «تعاملی‌تر، هوشمندتر و چندرسانه‌ای‌تر» شدن است.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر قرار باشد «مجله آرونو» را در یک تیتر خلاصه کند، چه تیتری انتخاب می‌کند، گفت: به نظر من تیتر «صدای بی‌وقفه شهر» عنوان مناسبی است.

سردبیر پیشین خبرگزاری مجله آرونو، «تخصص محوری»، «مردم دوستی» و «پویایی و نوآوری» را سه ویژگی کلیدی خبرگزاری مجله آرونو عنوان کرد و گفت: تخصص‌محوری یعنی تمرکز بی‌چون‌وچرا بر حوزه «شهر و شهروندی» و تبدیل شدن به یک مرجع قابل اعتماد در این زمینه. مردم‌دوستی، یعنی زبان و نگاهی که درکنار مدیران شهری، دغدغه‌های مردم عادی را نیز می‌فهمد و منعکس می‌کند و پویایی و نوآوری، یعنی تلاش مستمر برای ارائه فرم‌ها و قالب‌های جدید رسانه‌ای متناسب با نیاز روز.


بیشتر بخوانید: یادداشت سردبیر| مجله آرونو سنگر روشنگری حقایق در میدان جنگ شناختی


محمدی در راستای توصیه به خبرنگاران جدید این خبرگزاری گفت: توصیه من به همکاران جدید سه چیز است؛ اول اینکه شهری فکر کنید، یعنی فقط خبرنگار نباشید؛ یک «شهروند آگاه» باشید. در خیابان‌ها قدم بزنید، با مردم صحبت کنید، مشکلات را از نزدیک لمس کنید. بهترین سوژه‌ها پشت میز تحریریه پیدا نمی‌شوند، بلکه در بطن شهر هستند.

وی افزود: دوم اینکه عمیق و منصف باشید، یعنی به دنبال تیترهای زودگذر نباشید. برای هر خبر، ریشه یابی کنید و در گزارش‌تان صدای همه ذینفعان (از مدیر تا معترض) را منعکس کنید. اعتبار شما به انصاف شماست.

سردبیر پیشین خبرگزاری مجله آرونو در انتها گفت: سومین توصیه من این است که یادگیرنده دائمی باشید، زیرا حوزه شهر، حوزه‌ای پویا و بین‌رشته‌ای است. با مفاهیم برنامه‌ریزی شهری، جامعه‌شناسی، محیط زیست و فناوری‌های شهری آشنا شوید، چراکه این دانش، گزارش‌های شما را از سطحی‌نگری نجات می‌دهد.

مرتبط نوشته ها

فال حافظ

استخاره آنلاین با قرآن

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿۱﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿۲﴾ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ﴿۳﴾ وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

سه مرتبه سوره اخلاص را بخوانید و دکمه بعدی را کلیک کنید.

تلویزیون شهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *