رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران از لزوم نظارت دو معاونت شهرسازی در زمان ساخت معابر و خیابانها بر روی مسئله مناسب سازی تاکید کرد.
به گزارش آرونو ، جعفر تشکری هاشمی صبح امروز در تذکر پیش از دستور خود در جلسه ضمن گرامیداشت روز جهانی معلولان گفت: بیشتر از آنکه لازم باشد این روز را به معلولان تبریک بگوییم باید در مورد میزان برخورداری این افراد از خدمات شهری بازنگری کنیم و باید بگویم که بسیاری از پیاده روهای شهر تهران به این دلیل که باید مانع تردد موتورسیکلتها یا پارک آنها شود، با موانعی مسدود شدهاند که تردد از این موانع برای سالمندان و معلولان معضل است. چرا که قاب و دستکهای فلزی این موانع به گونهای است که افراد از داخل آن به راحتی رد نمیشوند و استوانههای سنگی و فلزی که در پیادهروها نصب شده بعضا برای افراد سالم نیز حادثه ایجاد میکند که باید جمعآوری شده و برای برخورد با تخلف موتورسیکلت سواران نیز از پلیس کمک بگیریم.
وی با بیان اینکه برای استفاده معلولان از ایستگاههای مترو حتما باید در مبدا و مقصد آسانسور باشد، گفت: از آنجایی که شرکتهای داخلی در تولید آسانسور فعال شدند و با قیمت مناسب این کار را انجام میدهند لازم است که شهرداری در نصب آسانسور در ایستگاههای مترو اهتمام ویژهای داشته باشد.
عضو شورای شهر تهران همچنین بر ایجاد رمپ ویژه معلولان در خرید اتوبوسهای جدید تاکید کرد و ادامه داد: در مترو و اتوبوس صندلیهای ویژه معلولان و سالمندان باید وجود داشته باشد که معمولا نزدیکترین صندلی به در ورودی و خروجی است.
لزوم تقویت سامانه ویژه معلولان شهرداری تهران
وی با بیان اینکه شهرداری سامانه ویژه معلولان دارد که ۵۰۰۰ نفر از معلولان در آن ثبت نام کردند، گفت: باید این سامانه تقویت شود و پیشنهاد میکنم که معاونت فنی و شهرسازی در زمان ساخت معابر و پیادهروها به مسئله مناسب سازی توجه کنند نه اینکه معبر ساخته شود و بعدا آن را مناسب سازی کنیم.
تشکری هاشمی افزود: از آنجایی که بسیاری از ساختمانهای دولتی و خصوصی که محل مراجعه معلولان است فاقد رمپ یا بالابر است به نظر میرسد باید الزامی برای دستگاهها در راستای مناسب سازی ساختمانهایشان برای معلولان داشته باشیم.
انتهای پیام