لزوم تمرکز بر تربیت رسانه‌ای دانش‌آموزان پیش از ورود به مدرسه

|

فهرست مطالب

حسین غفاری در گفت‌وگو با خبرنگار مجله آرونو اظهار کرد: در دنیای امروزی زندگی انسان با رسانه‌ها عجین شده است، به‌گونه‌ای که جدا کردن زندگی افراد از رسانه‌ها شاید ناممکن به نظر برسد، همچنین فرزندان نسل‌های جدید بیش از افراد بزرگسال با رسانه‌ها در تعامل هستند.

وی با بیان اینکه در سن کودکی باید به تربیت رسانه‌ای فرزندان توجه شود، افزود: در دبستان‌ها باید بیشتر به تربیت رسانه‌ای کودکان و دانش‌آموزان توجه شود، اما اغلب جلسات آموزش سوادرسانه‌ای برای مخاطب بزرگسال یا مختص دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم برگزار می‌شود.

مدرس و پژوهشگر تربیت رسانه‌ای با اشاره به اینکه آموزش سواد رسانه‌ای در دبیرستان‌ها به‌گونه‌ای که در حال حاضر وجود دارد، ناکارآمد بوده یا اثربخشی اندکی داشته است، ادامه داد: دانش‌آموزان در خانه و بین اعضای خانواده از رسانه‌ها استفاده می‌کنند، بنابراین در تربیت رسانه‌ای و آموزش سوادرسانه‌ای باید پیش از هرچیز به بیان اهمیت نقش خانواده در تربیت رسانه‌ای فرزندان و آموزش آن‌ها بپردازیم.

غفاری با اشاره به چالش‌ها و کمبودهای آموزش سوادرسانه‌ای در مدارس عنوان کرد: در کتاب آموزش سواد رسانه‌ای مدارس به جایگاه و تأثیر خانواده کم‌توجهی شده و تنها بر رشد فرد تمرکز شده است، همچنین در مدارس گذراندن این واحد درسی اختیاری است و در بعضی مدارس به تدریس و آموزش آن بی‌توجهی می‌شود.

وی اضافه کرد: گاهی دروس دیگری در زنگ آموزش سواد رسانه‌ای مورد تدریس معلمان قرار می‌گیرد، علاوه بر آن آموزش‌های تخصصی لازم در این حوزه تربیتی به معلمان ارائه نمی‌شود و نیاز است با تربیت نیروی متخصص برای تربیت دانش‌آموزان در عرصه رسانه، محتوای جدید متناسب با شرایط روز جامعه برای تدریس در مدارس تهیه شود.

پژوهشگر تربیت رسانه‌ای با بیان راهکارهایی برای تربیت رسانه‌ای دانش‌آموزان خاطرنشان کرد: با در نظر گرفتن شرایط رشد و امکانات رسانه‌ها و فضای مجازی در جامعه کنونی، باید آموزش‌های لازم و متناسب با نیازهای دانش‌آموزان به آن‌ها و خانواده‌هایشان ارائه شود، همچنین باید بر شروع تربیت رسانه‌ای دانش‌آموزان از دوران کودکی و پیش از ورود به مدرسه تمرکز کنیم.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *