لزوم به‌روزرسانی آمار ابتلا به سرطان در کشور / آلودگی هوا از عوامل ایجاد سرطان‌های خون

|

فهرست مطالب

به گزارش خبرگزاری مجله آرونو، فرزانه اشرفی امروز _سه‌شنبه هجدهم اردیبهشت_ در نشست هم‌اندیشی با محوریت ارائه راهکارهایی به‌منظور کاهش آلاینده‌ها و پیشگیری از اثرات مخرب آن بر سلامت محیط و جامعه اظهار کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده، خطر ابتلاء به سرطان به‌خصوص سرطان ریه با قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا افزایش می‌یابد.

وی افزود: علاوه بر سرطان ریه، خطر بسیاری از سرطان‌های دیگر نیز در پی آلوده بودن هوا افزایش خواهد یافت، بر اساس آمارهای موجود، میزان ابتلاء به سرطان در استان اصفهان بالا است که آلودگی هوا یکی از عوامل خطر این موضوع به‌شمار می‌رود.

فوق تخصص خون و سرطان بزرگسالان تصریح کرد: آلودگی هوا یکی از عوامل خطر ابتلاء به سرطان‌های خونی به‌شمار می‌رود که بسیاری از این سرطان‌ها میزان کشندگی بالایی دارد و بروز سرطان‌های خونی در استان اصفهان نیز شایع‌تر است.

اشرفی با بیان اینکه در صورت قرار گرفتن کودک در معرض آلودگی هوا، خطر ابتلای وی به سرطان در بزرگسالی افزایش می‌یابد، ادامه داد: آلودگی هوا التهاب در سیستم بدن را افزایش می‌دهد و ذرات سمی موجود در هوای آلوده، بر سلول‌ها، هسته، کروموزوم و ژن‌ها تأثیرگذار است.

وی با بیان اینکه آلودگی هوا می‌تواند تغییراتی در سلول ایجاد و سلول‌های سرطان‌زا را فعال کند، گفت: بعضی از تغییرات ایجاد شده در سلول‌ها و ژن، می‌تواند از نسلی به نسل دیگر منتقل شود و باید توجه داشت که میزان مرگ‌ومیر افراد مبتلا به سرطان در صورت قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا افزایش می‌یابد.

فوق تخصص خون و سرطان بزرگسالان با بیان اینکه آلودگی هوا می‌تواند خطر ابتلاء به بعضی از کم‌خونی‌های مقاوم را نیز افزایش دهد و در بازه زمانی اخیر، بیماری‌هایی از این قبیل در بیماران کم‌سن‌تر دیده می‌شود، اضافه کرد: آمار ابتلاء به سرطان در کشور چندین سال است که به‌روزرسانی نشده و آخرین آمار موجود مربوط به سال ۱۳۹۶ است.

اشرفی با تاکید بر لزوم جمع‌آوری داده‌ها و به‌روزرسانی آمار سرطان در کشور افزود: بر اساس آخرین آمار موجود، شاهد روند افزایشی ابتلاء به سرطان در کشور هستیم که این وضعیت نگران‌کننده و در صورتی است که در کشورهای غربی شاهد روند رو به کاهش یا ثابت ماندن میزان ابتلاء به سرطان هستیم.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *