به گزارش خبرگزاری مجله آرونو و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی پلیس، قاسم رضایی امروز در جلسهای که با حضور پیشکسوتان، همکاران راهور و دانشجویان برگزار شد، با قدردانی از زحمات نیروهای انتظامی و یادآوری مقام شهدا، ساماندهی موتورسیکلتها را از وظایف ذاتی پلیس راهور دانست و اظهار کرد: بخش مهمی از تلفات تصادفات درونشهری در تهران به رعایت نکردن مقررات از سوی موتورسواران باز میگردد
وی افزود: ترحم بیجا، قانون را ضعیف و بیاثر میکند و برهمین اساس باید قانون در این خصوص به شکل قاطع اعمال شود، خودروهای «شوتی» و متخلف که امنیت ترافیکی را به عنوان خط قرمز بر هم میزنند، منتظر برخوردهای قاطع و مجازات های سنگین باشند.
جانشین فرمانده کل انتظامی کشور در خصوص تجربه موفق فرهنگسازی استفاده از کمربند ایمنی بر لزوم استمرار آموزشها تاکید کرد و گفت: این تذکرات نباید مقطعی باشد؛ باید در مدارس ابتدایی و متوسطه گنجانده شود و طرحهایی مانند «پلیسیار» و طرحهای تابستان و نوروز به برنامههای سالانه تبدیل شوند، همچنین خواستار تشکیل دبیرخانه و کارگروههای میانسازمانی برای پیگیری و اجرای مستمر این برنامهها شد.
رضایی بر ضرورت بازدارنده شدن قوانین راهنمایی و رانندگی تأکید کرد و ادامه داد: از نمایندگان مجلس در خواست میشود که لایحهای تهیه و تصویب شود که ساز و کار قانونی را بازدارنده کند.
وی با بیان اینکه مدیریت واکنشی و ایجاد اورژانس کارساز نیست، گفت: اگر پیچ خطرناکی داریم، رفع ساختار فنی آن ضروری است؛ قانون هم باید طوری باشد که تخلف از انجام آن صرفه نداشته باشد — اگر با پنج نفر محکم برخورد شود، پنجهزار نفر دیگر از تخلف باز میمانند.
جانشین فرمانده انتظامی کل کشور افزود: آمار جانباختگان و مصدومان جادهای «چند ده هزار» است و هزینههای جانی و مالی بسیار سنگین است؛ از همین رو بازبینی قوانین و افزایش بازدارندگی کیفری و انتظامی ضرورت دارد.
رضایی خاطرنشان کرد: کاهش تصادفات و تلفات جادهای نیازمند دو رکن اصلی «قانون بازدارنده» و «فرهنگسازی مستمر» است و از نمایندگان مجلس خواست هرچه سریعتر لایحهای بازدارنده در این زمینه تنظیم کنند، همچنین خواستار گسترش کاربرد هوشمصنوعی در پلیس راهور و ساماندهی موتورسیکلتها، برای رفع معضلات پلاک مخدوش و بازنگری زیرساختهای راهها شد.