فرهنگ خدمت، انتخابات و سواد رسانه‌ای

|

فهرست مطالب

به گزارش خبرگزاری مجله آرونو، شب و روز پایانی اردیبهشت سال جاری که آن سانحه تلخ و جانکاه رخ داد و رئیس‌جمهور و وزیر خارجه و همراهانش را شهادت‌گونه آسمانی کرد، طولی نکشید که فضای عمومی جای‌جای کشور انتخاباتی شد.

شاید به گمان بسیاری به‌ویژه خارج‌نشینان و معاندان، پس از این سانحه ایران باید به‌هم می‌ریخت و گرفتار تنش می‌شد، اما این فرهنگ دینی و غنی والای ایرانی اسلامی است که طی سال‌های سخت عبور از فتنه‌ها، جنگ‌های سرد و سخت و نرم و ددمنشی بدخواهان، آبدیده شده و به تناوری رسیده است و بیدی نیست که با این اتفاقات لرزه بر اندامش بیفتد؛ آن زمان همه چشم‌ها گریان بود و داغدار عزیزانی از جنس خدمت بدون منت که نه شب می‌شناختند و نه روز و همه هم و غمشان کار و گره‌گشایی از خلق‌الله بود.

از اتفاق رئیس‌جمهور شهید و همراهانش به‌ویژه آیت‌الله آل هاشم در جا انداختن این رویه یعنی فرهنگ خدمت و خادمی، پس از گذشت دهه‌های متمادی از پیروزی انقلاب اسلامی، سرآمد شدند و و صدالبته که در قلب‌ها جای گرفتند تا گنجینه خاطراتشان همان گشایش‌ها و تلاش‌ها و گره‌گشایی‌ها باشد و دعای خیر و سعادت مردمانی زحمتکش یار و همراهشان.

«فرهنگ خدمت» خود کتابی است که به تفصیل باید درباره‌اش نوشت و سید ابراهیم عزیز و متدین، کسی بود که نامش در صدر این کتاب جای گرفت؛ حالا او نیست اما آنچه که به یادگار نهاده، هست؛ نه اینکه برخی در بیان و شعار و سخن ادعا کنند که این خود دور از آن فرهنگ الهی و خادمانه است؛ بلکه به برکت همین عروج آسمانی، تشخیص اینکه چه کسی داعیه‌دار این فرهنگ است و آن را در باطن دارد و در عمل اجرا می‌دارد، بر عهده همان مردمی است که در شهادتش گریستند و به نیکی از او یاد می‌کنند.

گفتند و نوشتند که رئیس‌جمهور شهید کار را برای دیگران سخت کرد اما از اتفاق باید گفت کار را برای دیگرانی که می‌خواهند این مسیر را ادامه دهند تسهیل کرد؛ او با کار و تلاش شبانه‌روزی و جاانداختن فرهنگ خدمت، گره‌های زیادی را گشود تا نفر بعدی که قدم بر مسند خدمت جمهور می‌نهد، با استعانت از خداوند متعال، ولایت و همان فرهنگ پویا و ماندگار، راهی را که رفته ادامه دهد و ایران اسلامی را به قله نزدیک و نزدیک‌تر کند.

اینجاست که انتخابات این دوره اهمیتی صدچندان می‌یابد و از طرف دیگر داشتن و ارتقای سواد رسانه‌ای انتخاباتی، به‌ویژه برای عموم مردم و قشر جوان در این وانفسای فضای مجازی افسارگسیخته و رها، مهم‌تر و حیاتی‌تر می‌شود.

آن‌جا که دیروز با نهایت بی‌شرمی و بی‌انصافی، نامزدی گفته چهل و اندی سال از انقلاب گذشته و کاری نشده و امروز در همان روز اول و دوم ثبت‌نام در وزارت کشور حاضر شده و ثبت‌نام کرده و به ایراد سخن هم پرداخته است! درست همین‌جاست که سواد رسانه‌ی انتخاباتی ارزش و اهمیت پیدا می‌کند.

امروز نقش فضای مجازی و رسانه از یک ابزار اطلاع‌رسانی انتشار اخبار فراتر رفته است و به عنوان مکمل فضای حقیقی و فیزیکی، تبدیل به شاخصی نقش‌آفرین در جهت‌دهی جامعه و ارتقای مباحث فرهنگی با هدف روشنگری جامعه شده است.

پس این ما هستیم که در رسانه باید فرهنگ خدمت را هنرمندانه و ظریفانه معرفی کنیم تا مخاطب در این وانفسای تعدد پرشمار ثبت‌نام‌ها سردرگم نشود و بتواند دقیق و درست اصلح را تشخیص دهد و تصمیم بگیرد.

رسانه گرم‌کننده تنور فرهنگی و اجتماعی انتخابات است و سواد رسانه‌ای جهت دهنده‌ای که افکار و اذهان عمومی را به سمت مطلوب هدایت می‌کند. سمت و سویی که هر چه از فرهنگ خدمت فاصله بگیرد، بدون شک به سمتی که نباید منحرف خواهد شد و پشیمانی به بار خواهد آورد.

یادداشت از: محمود افشاری خبرنگار  خبرگزاری مجله آرونو

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *