فرصت‌های نهفته در اقتصاد دریامحور

|

فهرست مطالب

به گزارش خبرگزاری مجله آرونو، حمید آذرمند در نشست خبری همایش «اقتصاد دریامحور، پیشران رشد اقتصادی پایدار با تأکید بر بخش خصوصی»، گفت: توجه به ظرفیت‌های بسیار گسترده اقتصاد دریامحور جهت کمک به جهش سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی و افزایش رفاه ملی لازم است ابعاد مختلف موضوع ظرفیت‌های بالقوه تجارب جهانی موانع و چالش‌ها با حضور فعالان بخش خصوصی مورد بررسی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: همایش اقتصاد دریامحور به منظور شناسایی و بهره‌برداری از ظرفیت‌های گسترده اقتصادی موجود در ساحل فراساحل و آب‌های آزاد برگزار می‌شود؛ این رویداد با تمرکز بر حوزه‌هایی  همچون توسعه شهرهای جدید ساحلی، کشتی‌سازی صنایع فراساحلی، انرژی، شیلات اقتصاد دیجیتال صنعت مالی و گردشگری به دنبال ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت‌های اقتصادی است.

آذرمند هدف این همایش را توسعه تعاملات بیشتر بین سرمایه‌گذاران، شرکت‌های بزرگ صنعتی، هلدینگ‌های اقتصادی و نهادهای مالی دانست و گفت: این همایش ها موجب می‌شود که با تبادل نظر و ایجاد ارتباطات، فرصت‌های همکاری بیشتری در حوزه‌های مختلف اقتصادی مرتبط با دریا ایجاد شود. این همایش به دنبال جلب توجه به فرصت‌های نهفته در اقتصاد دریامحور است که می‌تواند به عنوان یک پیشران رشد اقتصادی در دهه‌های آینده نقش ایفا کند.

دبیر همایش اقتصاد دریامحور خاطرنشان کرد: به دنبال برگزاری این رویداد، به منظور بهره برداری از فرصت‌ها، بلافاصله نشست‌های تخصصی، کارگروه‌های مشترک تخصصی و تعاملات تجاری و مالی متعددی با مشارکت اتاق‌های بازرگانی، تشکل‌های صنفی و بنگاه‌های اقتصادی شکل خواهد گرفت.

وی در تشریح محورهای اصلی همایش گفت: محورهای این همایش به گونه‌ای  طراحی شده‌اند که تمامی ابعاد اقتصاد دریامحور را در برگیرند. از جمله این ابعاد می‌توان به توسعه شهرهای جدید ساحلی، کشتی‌سازی و صنایع وابسته،  صنعت مالی فراساحلی، سرمایه‌گذاری خارجی، انتقال صنایع آب‌بر، اقتصاد دیجیتال، اقتصاد سلامت، صنایع معدنی، آب و انرژی، گردشگری، شورورزی، شیلات اشاره کرد.

آذرمند ادامه‌ داد: این همایش شامل سه بخش کلیدی خواهد بود؛ بخش اول شامل چهار سخنرانی افتتاحیه توسط مقامات و مسؤولان ارشد اجرایی، شش پنل تخصصی شامل 29 سخنرانی تخصصی توسط مدیران عامل و کارآفرینان برجسته کشور و مقالات علمی تهیه شده توسط اساتید و کارشناسان برجسته کشور می‌شود. بخش دوم شامل چهار نشست اختصاصی B2B با محوریت صادرات خدمات فنی و مهندسی، جذب سرمایه‌گذاری خارجی، توسعه ظرفیت‌های تأمین مالی و توسعه زیرساخت‌های آب و انرژی است.  بخش سوم نمایشگاه جانبی برای معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شرکت‌هاست.

در ادامه علی فیروزی نیز گفت: سال‌هاست در مورد مکران صحبت می‌کنیم اما تعداد  کثیری هیچ تصوری از آن به صورت دقیق هم نداریم؛ گویی از تهران، در مورد جایی ناشناخته صحبت می‌کنیم و  اصلاً نمی‌دانیم آنجا چه شکلی و چه ویژگی‌هایی دارد و نیازهای آن چیست!

وی تصریح کرد: در حقیقت به ازای هر هزینه‌ای که برای اشتغال یک نفر در خشکی انجام می‌شود، می‌توان با این هزینه، برای چهار نفر در دریا اشتغال ایجاد کرد. جمعیت بندرعباس تا پیش از تاسیس بندر شهید رجایی را به یاد داریم، پس از احداث بندر شهید رجایی، جمعیت دو برابر شد. از سوی دیگر با ایجاد فولاد و سیمان و… در هرمزگان، یکدفعه جمعیت بندرعباس پنج برابر می‌شود؛ این نشان می‌دهد که آن منطقه، اگر بخواهد، قابلیت توسعه دارد. توسعه را چنانچه برابر با حضور جمعیت در یک منطقه بگیریم، به شدت منطقه زرخیز و قابل توجیه اقتصادی است.  

فیروزی تاکید کرد: اگر قرار باشد که مسائل ایران را جمع‌بندی کرده و سپس در مورد آن‌ صحبت کنیم، می‌توان 500 حوزه اولیه‌ای را که قابلیت رشد دارد، شناسایی کرده و سپس این 500 حوزه را به 100 و سپس به 10 و بعد هم پنج حوزه اولویت‌دار برسانیم، قطعاً اقتصاد دریا محور جزو آن پنج حوزه است. بنابراین اهمیت اقتصاد  دریامحور به وضوح مشخص است و نشان می‌دهد که تا چه میزان می‌تواند قابل تأمل باشد. بایستی تمام هم و غم کشور به سمت این 5800 کیلومتر ساحل برود.

این عضو شورای سیاست‌گذاری همایش اقتصاد دریامحور ادامه داد: در این حوزه، معدن داریم، کشاورزی، نفت، گاز، شیلات، آبزی‌پروری، پرورش انواع و اقسام گیاهان دریایی، صنایع آب‌بر و… بسیاری فرصت‌های دیگر وجود دارد؛ آنقدر این تنوع موضوعات در حوزه دریا محور زیاد است بنده تصور نمی‌کنم، سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد که با فراهم شدن زیرساخت‌ها و آماده شدن فضای فعالیت، علاقه نداشته باشد که برای سرمایه‌گذاری حضور پیدا کند.

وی ابراز امیدواری کرد: بر این اساس بنده امیدوارم که این همایش، بیش از هر چیز، شبیه همایش‌های قبلی نباشد. ضمن اینکه همایش درمانی نکنیم؛ واقعیت‌ها را از نگاه فعالان دیده و فرصت‌های سرمایه‌گذاری را برایشان ترجمه کنیم؛ هر سرمایه‌گذاری که با یک فعالیت سودآور آشنا شود تمایل به سرمایه‌گذاری خواهد داشت. با توجه به سابقه‌ای که در استان هرمزگان دارم، تاکید می‌کنم که سودآوری سرمایه‌گذاری در حوزه دریا، آنقدر بسیار است که سرمایه‌گذاران را جذب کند.

انتهای پیام/

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *