محبوبه کریمی در گفتوگو با خبرنگار مجله آرونو اظهار کرد: قیام امام حسین (ع) قیامی خانوادگی برای انتقال ارزشها و مفاهیم دینی به نسلهای آینده بود، با مطالعه منابع تاریخی همچون تاریخ طبری متوجه میشویم در این واقعه حدود ۳۰ کودک و نوجوان در رده سنیهای متفاوت حضور داشتهاند که حضرت علیاصغر، حضرت رقیه، طفلان حضرت زینب و عبدالله بن حسن کودکانی بودند که به شهادت رسیدند.
وی افزود: واقعه کربلا دارای اصول و نکات تربیتی متفاوتی است که مهمترین آن تربیت فرزندانی مبنی بر ارزشهای دینی است؛ اینکه بتوانیم در جهت تحقق آرمانهای ظهور مسیر تربیتی فرزندان را برنامهریزی کنیم تا بتوانند در هر شرایط سنی برای امام زمان خود اقدام مؤثری انجام دهند و جریانساز باشند.
پژوهشگر حوزه خانواده با اشاره به مفهوم تربیت حسینی و راهکار تربیت فرزندان حسینی ادامه داد: منظور از تربیت حسینی، برخورداری از خط فکری منسجم و راهبردی برای انتقال ارزشهای عاشورایی به فرزندان است، والدین در گام نخست باید به این ارزشها پایبند باشند تا بتوانند به صورت مطلوب و صحیح آن را به فرزندان منتقل کنند.
کریمی عنوان کرد: روحیه فداکاری و بخشش، صداقت، حفظ حریم اعضای خانواده، شجاعت، دفاع از مظلوم و برائت از دشمنان، پایبندی به اصول دین نمونه مواردی است که والدین باید به آن پایبند باشند و این را در رفتار خود بروز دهند، سپس در گام بعدی والدین باید ارتباط مؤثری با یکدیگر داشته باشند، به هر اندازه ارتباط میان والد و فرزندان بر مبنای محبت، صمیمیت و احترام باشد و والدین فضای کنترلگری، بیحوصلگی، خشم و تنبیه نداشته باشند، انتقال مفاهیم دینی آسانتر صورت میگیرد.
وی با بیان اینکه بهترین راه آشنا کردن کودکان با امام حسین (ع) استفاده از ابزار بازی است، اضافه کرد: محبت به کودکان از طریق بازی بهشدت قابل انتقال است و فرزندی که محبت والدین را دریافت کرده باشد، حرف و گفتار والدین نیز بر او اثر عمیق خواهد گذاشت؛ یکی دیگر از راههای آشنا کردن کودکان با امام حسین (ع) حضور در جمع همسالان و برگزاری فضای مذهبی مختص سن کودکان است.
کارشناس ارشد علوم اجتماعی و اسلامی با اشاره به مهدکودکهای حسینی خاطرنشان کرد: نیازی نیست واقعه کربلا با جزئیات برای کودکان بیان شود و مهم است که ابزارهای بازی در هیئت کودک بیشتر مورد توجه قرار بگیرد، اشعار کودکانه مذهبی و قصههای کودکانه نیز ابزارهای مناسب برای این فعالیت هستند و در برگزاری هیئت کودک میتوان نمادهای متعدد همچون گهواره، پرچم، خیمه، دختر سهساله، نوزاد و نمادهایی از این قبیل را به عنوان کاردستی با کودکان تهیه و کودکان را با فضای کربلا آشنا کرد، بهطور کلی هیئت کودک نباید فضای غمناکی داشته باشد و صرف آشنایی کودکان با مفاهیم اصلی و پایهای کربلا کفایت میکند.
کریمی افزود: سعی شده است تا بتوانیم با تمام مادران این موضوع را مطرح کنیم که مادر بودن برابر با روزمرگی و از دست رفتن اهداف و آرزوها نیست، بلکه مادری نقشی است که اگر با برنامهریزی در تربیت همراه شود، میتواند انسانهای تأثیرگذاری را به جامعه تحویل دهد، بنابراین باید دوران مادری را جدی بگیریم تا انسانساز مکتب حسینی باشیم.