فرد مبتلا به سرخک ۱۴ نفر را درگیر می‌کند/ پوشش واکسیناسیون در کشورهای همسایه مناسب نیست

|

فهرست مطالب

آمیتیس رمضانی در گفت‌وگو با خبرنگار مجله آرونو اظهار کرد: سرخک یک بیماری همراه با تب، ضایعات و بثورات پوستی و بسیار مسری است، بنابراین اگر فردی به بیماری مبتلا شود و در محیطی قرار داشته باشد که افراد غیرایمن که واکسینه نشدند، نیز حضور دارند، یک نفر بیمار می‌تواند ۱۴ تا ۱۵ نفر را مبتلا کند.

وی افزود: وضعیت کشور با توجه به واکسیناسیون مطلوبی که انجام شد، مناسب است و شرایط خوبی داشتیم نزدیک به مرحله حذف سرخک بودیم، اما پاندمی کرونا اختلال در این زمینه ایجاد کرد و سبب شد در بهار سال جاری مواردی از ابتلاء به سرخک در کشور گزارش شود.

عضو هیئت علمی انستیتو پاستور ایران گفت: لازم است بدانیم موارد زیادی از ابتلاء به بیماری سرخک وجود ندارد و در حال حاضر نیز این بیماری تحت کنترل است و مشکلی وجود ندارد.

رمضانی با بیان اینکه در کشورهای همسایه پوشش واکسیناسیون سرخک برای کودکان مناسب نیست، تصریح کرد: لازم است بدانیم در راستای پیشگیری از سرخک در کشورهای همسایه به جز موضوع پوشش واکسن سرخک، نظارت و سیستم مراقبت جدی برای واکسیناسیون نیز وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: واکسن دریافت نکردن کودکان در کشورهای همسایه باعث می‌شود، آمار موارد طغیان شیوع بیماری سرخک گزارش شود، همان‌طور که به تازگی درباره ابتلاء به این بیماری در کشور عراق گزارشی ارائه شده است.

دبیر انجمن عفونی ایران با اشاره به شیوع سرخک در عراق خاطرنشان کرد: زائرانی که برای اربعین حسینی قصد سفر به کشور عراق را دارند، مهم است که برای کودکان زیر ۱۵ سال اطمینان حاصل کنند که سابقه واکسیناسیون سرخک را تکمیل کرده باشند و کارت واکسیناسیون را همراه داشته باشند.

رمضانی درباره اهمیت دریافت واکسن سرخک در کودکان ادامه داد: اگر مواردی وجود دارد که مدارک واکسیناسیون کودکان کامل نیست و واکسن دریافت نکردند، باید قبل از سفر واکسن تجویز شود تا خطر ابتلاء به این بیماری سلامتی کودکان را به خطر نیندازد.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *