به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری مجله آرونو، به تازگی رئیس مرکز نوآوری حمل و نقل وزارت صمت با اشاره به نادیده گرفتن خدمات پس از فروش در بحث واردات خودرو گفت: متأسفانه بعضی وقتها به دلیل عجلهای که سیاستگذار برای واردات خودرو دارد از این قاعده غفلت میکند.
به گزارش مجله آرونو، ماجرای خدمات پس از فروش تلفن همراه در یکی دو سال اخیر حواشی جدی به همراه داشته تا جایی که سازمان تعزیرات حکومتی با انتقاد جدی نسبت به وضعیت موجود خواستار بازگشت سیستم نمایندگی رسمی خدمات پس ازفروش در حوزه تلفن همراه شده است.
بر همین اساس مشخص نیست چرا حساسیتی که در مورد خدمات پس از فروش خودرو از سوی مسئولان وزارت صمت وجود دارد در حوزه تلفن همراه دیده نمیشود.
در ماههای اخیر علاوه بر چالش عرضه بدون مجوز استفاده از برند نوکیا، واردات انبوه و بیش از 1/5 میلیارد دلاری آیفونهای رفرش از مبادی رسمی و همچنین گوشیهای سامسونگ هندی سری M و F ابهاماتی را در خصوص وضعیت نظارت بر حوزه عرضه و خدمات پس از فروش این دست کالاها ایجاد کرده است.
ابهام در خدمات پس از فروش رسمی و عرضه سنگین آیفونهای رفرش و ریپک
لازم به ذکر است، یکی از نکات مهمی که در خصوص آیفونهای وارد شده طی دو سال اخیر وجود دارد این است که بخش قابل توجهی از این دسته از تلفنهای همراه که به عنوان کالای نو وارد کشور شد، در حقیقت رفرش و ریپک بودند. براساس گزارش کارشناسی سازمان توسعه تجارت، علت اصلی این اتفاق، عدم تخصص واردکنندگان در نظر گرفته شده است اما با توجه به اینکه خرید تلفنهای همراه رفرش با قیمت پایین، اظهار آن به قیمت کالای اصلی (بیشاظهاری) و سپس فروش آن به مصرفکننده نهایی با قیمت کالای نو، منافع گستردهای برای سودجویان به دنبال داشته باشد.
به نظر میرسد گام جدی در حوزه اصلاحات مرتبط با واردات تلفن همراه، تعیین تکلیف واردات بدون خدمات رسمی پس از فروش است. این موضوع منجر به اعتراض سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی نیز شده بود.
انتهای پیام/