غربالگری ۶ میلیون دانش‌آموز در طرح نماد / رشد معدل دانش‌آموزان در ۳ سال گذشته

|

فهرست مطالب

به گزارش خبرگزاری مجله آرونو و به نقل از آموزش و پرورش، مرتضی کریمی با بیان اینکه در مسیر رتبه‌بندی باید سند تحول بنیادین گام به گام اجرا شود، اظهار کرد: این سند برای دانش‌آموز و معلم و ارکان تربیت، فرهنگ‌سازی و زمینه‌سازی ارتقای بهره‌وری در آموزش و پرورش را فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه بر اساس این سند، باید به جایی برسیم که دانش‌آموز در بدو ورود به مدرسه درون بعضی موقعیت‌های یادگیری قرار بگیرد تا حداقل یک مهارت را برای ایفای نقش در زندگی اجتماعی در حوزه حرفه‌های مختلف و مهارت‌های ارتباطی یاد بگیرد، افزود: در جامعه باید این فهم حاصل شود تربیت دانش آموز سال ۱۴۰۳ با دهه ۶۰ و ۷۰ متفاوت است و متناسب با آن نقش تعریف شود و دانش آموز در فرایند یادگیری و ایفای نقش مؤثر باشد.

قائم مقام اداره کل فرهنگی هنری اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه رتبه‌بندی معلمان ناظر به معیشت معلمان نیست، ادامه داد: بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری، اصل و اساس در حوزه آموزش و پرورش، منزلت معلم است، ارزش زحمت و تلاش معلم قابل قیاس با فیش حقوقی آنها نیست، اما رتبه‌بندی معلمان شاهکار دولت شهید رئیسی بود.

کریمی با بیان اینکه در معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش در دولت سیزدهم با تأکیدات رئیس جمهور شهید برنامه‌های مناسبی در حوزه تجهیز و توسعه فضاهای پرورشی و فعالیت‌های فرهنگی تربیتی مبتنی بر سند تحول طراحی و انجام شد، گفت: در معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش، نقش دهی به دانش‌آموزان در قالب تشکل‌های دانش آموزی در دستور کار قرار گرفته که یکی از مهمترین بسترها، اردوها است، در سال ۱۴۰۰- ۱۴۰۱، ۴.۵ میلیون نفر روز اردو داشتیم که در سال ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ به ۹ میلیون نفر روز اردو رسیده است که این اردوها با هدف‌گذاری صحیح و متناسب با نیازهای روز جامعه با به‌کارگیری شیوه‌های کار با دانش‌آموزانی که در آینده نقش ایفا خواهند کرد، برگزار می‌شوند.

وی با بیان اینکه امسال در طرح نماد شش میلیون دانش‌آموز غربالگری شدند، ادامه داد: در این طرح سطح آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان بررسی و متناسب با آن اردوهایی طراحی شده است؛ آموزش و پرورش به عنوان مهمترین دستگاه باید مورد نظر و تاکید مسئولان مختلف قرار گیرد، به این وزارتخانه به عنوان یک دستگاه مولد نگریسته شود.

قائم مقام اداره کل فرهنگی هنری اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه معلم و دانش‌آموز و خانواده سه رکن هستند و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش باید متناسب با آن‌ها باشد، افزود: دانش‌آموزان در مسیر ارزش‌های دینی و معلمان نیز در مسیر ارزش‌های انقلاب اسلامی قرار دارند و آموزش و پرورش به سمت پیشرفت در حال حرکت است، باید برای هر دانش‌آموز در مدرسه یک نقش اختصاصی تعریف کرد تا در جامعه و زندگی نیز به موفقیت برسد.

کریمی با بیان اینکه در سه سال گذشته شاهد رشد معدل دانش‌آموزان بودیم، عنوان کرد: باید متناسب با سند تحول از حافظه محوری به سمت مهارت محوری حرکت کنیم؛ سنجش میزان سطح علمی دانش آموزان با کنکور یک آفت است، آموزش و پرورش باید متناسب با ارزش‌ها و فرهنگ جامعه مسیر را به دانش‌آموز نشان دهد تا به انتخاب‌گری دست بزند و متناسب با اندیشه‌های مختلف راه درست را برگزیند که در این فرایند سند تحول بنیادین نقشه راه را روشن کرده است، لذا برای موفقیت باید از کارهای شکلی فاصله گرفت و به کارهای مدرسه محور پرداخت.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *