غربالگری و سنجش آسیب‌های اجتماعی بیش از ۲ میلیون دانش‌آموز

|

فهرست مطالب

به گزارش خبرگزاری مجله آرونو و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آموزش و پرورش، حجت‌الاسلام محمدحسین پورثانی با اشاره به نماد یا همان نظام مراقبت‌های اجتماعی دانش‌آموزان اظهار کرد: این نظام دارای دو سند پشتیبان است؛ یکی از این اسناد در سال ۱۳۹۴ به تصویب رسید و مربوط به قانون حمایت از اطفال کودکان و نوجوانان است.

وی با تاکید بر اینکه عملیاتی که از سال گذشته در نماد صورت گرفته است با هر آنچه در سال‌های گذشته برای نماد صورت گرفت برابری می‌کند، افزود: غربالگری برای پایه‌های اول، سوم، پنجم، هفتم، هشتم و دهم در حوزه دانش‌آموزی صورت گرفت.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: غربالگری در پایه‌های اول سوم و پنجم توسط آموزگار ابتدایی صورت می‌گیرد و پایه‌های هفتم، هشتم و دهم با کمک دانش‌آموز انجام می‌شود، پس از غربالگری، مشاوره تخصصی برای دانش‌آموزانی که نیاز به مشاوره دارند صورت می‌گیرد و در صورت نیاز مداخله هم انجام می‌شود، آخرین مرحله هم، مرحله ارجاع به مراکز مشاوره‌ای است.

حجت‌الاسلام پورثانی با اشاره به خط ارتباطی ۱۵۷۰ گفت: تاکنون یک میلیون و ۲۷۲ هزار دقیقه تماس تلفنی با خط ۱۵۷۰ صورت گرفته است و در راستای ارتقای توانمندی اجتماعی دانش‌آموزان نیز سه میلیون و ۹۴۶ هزار و ۱۷۴ دانش‌آموز مشاوره داشتند و دو میلیون و ۱۰۸ هزار دانش‌آموز مورد غربالگری و سنجش آسیب‌های اجتماعی قرار گرفتند.

وی گفت: حمایت از ۲۰ هزار مدرسه شناسایی شده در طرح نماد، انجام مداخله و ارجاع ۲۰۰ هزار دانش‌آموز در معرض خطر، گسترش مراکز رشد و مشاوره تربیتی از ۳۲ مرکز به ۶۶۸ مرکز، ارتقای شاخص‌های حرفه‌ای برای ۶ هزار نفر از مشاوران مراکز رشد و مشاوره، تشکیل ۳۲ کانون یاریگران زندگی برای مقابله با اعتیاد از اقدامات صورت گرفته در نماد است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به طرح فراگیر پرورشی ادامه داد: این طرح در پنج حوزه شایستگی برای دانش‌آموزان تدوین شده بود که صورت گرفت، در حال حاضر این طرح در مدارس در حال اجرا است و مبتنی بر همین طرح فراگیر سامانه نورینو راه‌اندازی شد تا سامانه‌ای فراگیر برای فعالیت‌های پرورشی باشد.

حجت‌الاسلام پورثانی افزود: در سال گذشته پنج میلیون دانش‌آموز در فعالیت‌های پرورشی حضور داشتند که یکی از بهترین فعالیت‌ها تئاتر مدرسه‌ای بود که ۱۳ هزار گروه دانش‌آموزی در آن شرکت کردند، ۲۲۰ کانون فرهنگی هم به سینما مجهز شدند.

وی اعتکاف دانش‌آموزی برای نخستین‌بار را یکی از قله‌های فعالیت‌های پرورشی در سال گذشته دانست و گفت: بالغ بر ۴۴۰ هزار دانش‌آموز در اعتکاف شرکت کردند، چهار پویش سرود در کشور انجام شد و بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار در پویش‌های معاونت پرورشی شرکت کردند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در خصوص برنامه‌های سال آینده گفت: برنامه‌های معاونت پرورشی و فرهنگی را در چهار حوزه ترسیم کردیم که اقدامات تقنینی، اقدامات حوزه نیروی انسانی، اقدامات حوزه فضای تربیتی و اقدامات حوزه محتوا چهار حوزه مد نظر ماست. در حوزه تقنینی فعالیت‌های بی‌نظیری در حال انجام است، سند جامع هنر آموزش و پرورش در شورای عالی هنر در حال انجام است و این سند برای اولین بار است که در حال آماده سازی است، همچنین طرح تحول پرورشی در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در حال بررسی است.

حجت‌الاسلام پورثانی با بیان اینکه طرح غنی‌سازی اوقات فراغت یکی از طرح‌هایی است که طی اجرای سند تحول بنیادین عملیاتی شده است، گفت: آئین نامه اجرای فضاهای تربیتی برای اولین بار در حال تقنین است، آئین‌نامه استفاده از نیروهای مردمی و آئین‌نامه تشکیل سازمان اردویی و آئین‌نامه‌های اجرایی تحول معاونت پرورشی از دیگر آئین‌نامه‌های مدنظر ما است.

وی افزود: طراحی مدل کوچک طرح ولایت برای مدیران و مربیان سراسر کشور مد نظر است و بنا داریم طرح ولایت را برای مربیان پرورشی در خرداد برگزار کنیم که یک دوره ۴۰ روزه است، همچنین بحث تربیت مربیان و مدرسان سرود و تئاتر، مربیان هنر در حوزه محتوا و برنامه را خواهیم داشت.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: طرح بزرگ تربیت دانش‌آموزان توانمند سیاسی و اجرای هسته‌های سخت در کشور و پیاده‌سازی مدل جدید راهبری امور تربیتی در مدرسه طرح دیگر است، سال جاری ۸ هزار مربی پرورشی در این زمینه استخدام می‌شوند و برنامه محتوایی ویژه‌ای برای آن‌ها اجرا می‌شود، همچنین پیوند بین فضای درسی و فعالیت‌های پرورشی در چند حوزه مانند سرود و تئاتر را داریم.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *