عید قربان در غزه؛ ملتی که قربانی‌های خود را پیش از پیش داده است

|

فهرست مطالب

به گزارش خبرگزاری مجله آرونو، مردم غزه نماز عید قربان را روی آوارها و در میان ویرانی‌های به جا مانده از جنگی که تاکنون ادامه دارد، اقامه کردند. تابستان سال گذشته مردم غزه عید قربان را در خانه‌های خود و در میان عزیزان و خانواده‌های خود جشن گرفتند. آنها در آن زمان نمی‌دانستند که چنین وضعیتی برای آنها رقم خواهد خورد.

امروز پس از هشت ماه جنگ، مردم غزه با درد و اندوه به استقبال عید قربان رفتند، در حالی که بیشتر اعضای خانواده خود را از دست دادند و عید قربان در حالی فرا رسید که مردم در چادرهای پلاستیکی روی آوار خانه‌های ویران شده خود به سر می‌برند.

علاوه بر تلفات جانی و شهدای بسیار، ساکنان نوار غزه از سوءتغذیه و وخامت اوضاع اقتصادی رنج می‌برند.

عبدالحلیم ابو سمره، یکی از آوارگان غزه، می‌گوید: «در عید قربان امسال، مردم فلسطین شرایط بسیار سختی را پشت سر گذاشتند، وضعیت اقتصادی در نوار غزه بسیار وخیم است و این جنگ بیش از ۳۷ هزار شهید، بیش از ۸۷ هزار زخمی و صدها هزار خانه ویران شده به جا گذاشته است و مردم در شرایط سختی به سر می‌برند.»

بیشتر تولیدات کشاورزی و مواد غذایی در غزه از بین رفته است و مردم به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند که محدودیت‌های ایجاد شده توسط اسرائیل و درگیری‌های مداوم مانع کمک‌رسانی شده است.

ابو مصعب، یکی از آوارگان غزه می‌گوید: «امسال، عید قربان در شرایطی فرا رسید که جنگ همچنان ادامه دارد و مردم بی‌دفاع هر روز صبح جان‌ها و خانه‌های خود را از دست می‌دهند.»

عید قربان در غزه؛ ملتی که قربانی‌های خود را پیش از پیش داده است

آژانس‌های سازمان ملل هشدار داده‌اند که بیش از یک میلیون نفر (نیمی از جمعیت غزه) ممکن است در هفته‌های آینده با بالاترین سطح قحطی مواجه شوند. اگرچه مردم غزه از فقر ناشی از جنگ اخیر رنج می‌برد، اما عزم مردم همچنان پابرجا بوده و آنها عید قربان را با دادن هدیه و پخت شیرینی و قربانی کردن دام جشن گرفتند.

در محل دیگری در شهر دیر البلح در مرکز نوار غزه، فلسطینی‌ها در حیاط مدرسه نماز خواندند.

ام محمد یکی از آوارگان غزه است که چندین ماه در اردوگاه به سر برده است؛ او می‌گوید: «همه مردم در وضعیت بد روحی قرار دارند، هیچکس نیست که عزیزی را از دست نداده باشد، اگر به هر خانه‌ای بروید، متوجه می‌شوید که مردم با غم و اندوه دست و پنجه نرم می‌کنند.»

با این حال، زنان فلسطینی بر خانه‌های ویران شده خود در خان یونس کیک عید درست می‌کنند.

عید قربان در غزه؛ ملتی که قربانی‌های خود را پیش از پیش داده است

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *