طلوع امید با کاهش آمار طلاق

|

فهرست مطالب

به گزارش خبرگزاری مجله آرونو، طلاق یکی از آسیب‌های اجتماعی در تمام جوامع است که ابعاد مختلف آن افراد و جوامع را تحت تأثیر قرار می‌دهد و متعاقب این آسیب اجتماعی، آسیب‌های اجتماعی دیگر نیز بروز می‌کند و زمینه‌ساز ایجاد مشکلاتی دیگر می‌شود و تأثیرات فردی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بی‌شماری به همراه خواهد داشت.

یکی از مشکلاتی که در پس طلاق در جوامع ایجاد می‌شود، ایجاد ترس و واهمه برای جوانانی است که در آستانه ازدواج و تشکیل زندگی مشترک قرار دارند و با وجود اینکه بسیاری افراد فکر می‌کنند آمار طلاق در جامعه ایران افزایشی است، آمار انتشار یافته از سوی سازمان ثبت احوال کشور طی سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۲، نشان از کاهش یافتن تعداد طلاق دارد.

این آمار بر اساس طول مدت ازدواج تهیه شده است و به دوران‌های کمتر از یک سال، بین یک تا پنج سال، پنج تا ۱۰ سال، ۱۰ تا ۱۵ سال، ۱۵ تا ۲۰ سال، ۲۰ تا ۲۵ سال، ۲۵ تا ۲۹ سال و طلاق‌هایی که بیش از ۳۰ سال رخ داده‌اند، تقسیم بندی می‌شود.

تعداد طلاق ثبت شده بر حسب طول مدت ازدواج از سال ۹۶ تا ۱۴۰۲ بر اساس آنچه سازمان ثبت احوال کشور اعلام کرده، رو به کاهش بوده است و بر اساس این آمار بیشترین طلاق‌ها در یک تا پنج سال اول ازدواج رخ داده‌اند؛ از سال‌های ۹۶ تا ۱۴۰۲، بیشترین آمار طلاق‌هایی که کمتر از یک سال از زندگی مشترک رخ داده مربوط به سال ۱۴۰۱ با ۲۰۷ هزار و ۸۸۷ طلاق است و این آمار در ۱۴۰۲ به ۲۰۲ هزار و ۱۸۳ کاهش داشته است.

در همین بازه زمانی بیشترین طلاق سال اول تا پنجم ازدواج با ۵۷ هزار و ۷۸۵ طلاق مربوط به سال ۱۳۹۶ بوده و کمترین طلاق در همین بازه زمانی، با رخ داد ۵۰ هزار و ۹۵۶ طلاق مربوط به سال ۱۴۰۲ بوده است.

میزان طلاق بین سال‌های پنج تا ۱۰ سال طول مدت زندگی مشترک نیز در همین بازه زمانی با ۴۷ هزار و ۳۶۰ مورد مربوط به سال ۱۴۰۰ بوده است، همچنین سال ۱۴۰۱ بیشترین طلاق با ۳۶ هزار و ۵۶۵ طلاق بین سال‌های ۱۰ تا ۱۵ سال زندگی مشترک بوده است.

همچنین تعداد طلاق بین سال‌های ۱۵ تا ۲۰ سال از زندگی مشترک با تعداد ۲۶ هزار و ۶۶۹ مورد در سال ۱۴۰۲ رخ داده است؛ بر اساس این آمار تعداد طلاق در سال‌های ۲۰ تا ۲۵ سال زندگی مشترک با ۱۶ هزار و ۹۴۵ متعلق به سال ۱۴۰۲ بوده است.

بر اساس این آمار، تعداد طلاق در سال‌های ۲۰ تا ۲۵ سال زندگی مشترک با ۱۶ هزار و ۹۴۵ متعلق به سال ۱۴۰۲ بوده است و آمار سازمان ملی آمار ایران نشان می‌دهد بیشترین تعداد طلاق در بین زوجینی که ۲۵ تا ۲۹ سال با یکدیگر زندگی کرده‌اند با تعداد ۷۲۷۳ طلاق در سال ۱۴۰۲ رخ داده است.

طلوع امید با کاهش آمار طلاق

طلاق؛ آسیبی که زمینه‌ساز آسیب‌های دیگر می‌شود

با توجه به لزوم افزایش آگاهی افراد در خصوص عوامل زمینه‌ساز طلاق در جوامع و پیشگیری از رخداد این پدیده، علیرضا شریفی یزدی، عضو هیئت علمی پژوهشکده خانواده وابسته به پژوهشگاه مطالعات تعلیم و تربیت، عضو انجمن جامعه‌شناسی ایران و عضو انجمن روانشناسی اجتماعی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار مجله آرونو با بیان اینکه شایع‌ترین علل طلاق شامل عوامل اقتصادی، اعتیاد، دخالت خانواده‌ها و نقصان و آموزش ندادن مهارت‌های زندگی است، اظهار کرد: موضوع طلاق و پیشگیری از رخداد آن، موضوعی فرهنگی محسوب می‌شود و در جوامعی که طلاق عادی‌انگاری شده باشد و به اصطلاح قبحی نسبت به آن وجود نداشته باشد، شاهد روند افزایشی آمار طلاق خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه طلاق در کشورهای مختلف جهان معنای متفاوتی دارد و از منظرهای گوناگونی به آن نگاه می‌شود، افزود: با این وجود، همواره طلاق به عنوان یک آسیب محسوب می‌شود که خود می‌تواند زمینه‌ساز مشکلات دیگری باشد و برای خود افراد درگیر با این موضوع، فرزندان و خانواده‌های آنها مسائل دیگری را پدید آورد و ابعاد فردی، اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی متعددی به همراه دارد.

عضو انجمن جامعه‌شناسی ایران با اشاره به اینکه ترس و واهمه نسبت به ازدواج یا گامافوبیا یکی از تأثیراتی است که افزایش نرخ طلاق در یک جامعه می‌تواند به همراه داشته باشد، تصریح کرد: افرادی که طلاق را تجربه می‌کنند، برای مدت‌های بسیاری دچار آسیب‌های روحی و روانی متعددی می‌شوند که شاید تجربه افسردگی و اضطراب، ساده‌ترین آنها باشد.

شریفی یزدی با بیان اینکه با توجه به اینکه برخی از زنان به صورت مستقل اشتغال ندارند، طلاق می‌تواند امنیت اقتصادی آنها را نیز تحت تأثیر قرار دهد، ادامه داد: یکی از دلایل طلاق، توجه نکردن افراد به سن مناسب برای ازدواج و تشکیل زندگی مشترک و در نظر نگرفتن معیارهای صحیحی برای انتخاب همسر است.

راهکارهای کاهش آمار طلاق در جوامع

وی با بیان اینکه افراد پیش از اقدام به آغاز زندگی مشترک باید نسبت به افزایش مهارت‌های خود اقدام کنند، گفت: مهارت‌هایی از جمله حل مسئله، همدردی، حمایت، مهارت تصمیم‌گیری و گفت‌وگو و داشتن استقلال شغلی، مالی و عاطفی، از جمله مواردی است که زوجین پیش از آغاز یک زندگی مشترک باید آنها را پرورش داده باشند تا در صورت بروز مشکل بتوانند با همراهی یکدیگر نسبت به حل آن اقدام کنند.

عضو هیئت علمی پژوهشکده خانواده وابسته به پژوهشگاه مطالعات تعلیم و تربیت با تاکید بر لزوم تربیت صحیح نسل جوان به منظور پیشگیری از افزایش آمار طلاق اضافه کرد: کاهش دادن مشکلات اقتصادی در کشورها، آموزش دادن خانواده‌های زوجین به منظور پیشگیری از دخالت و ارائه راهنمایی‌ها و راهکارهای نادرست برای حل مشکلات و مسائل، می‌تواند منجر به کاهش آمار طلاق در جوامع شود.

شریفی یزدی با بیان اینکه آموزش مهارت‌های زندگی به افراد از سنین کودکی و نوجوانی به ویژه در مدارس، منجر به کاهش آمار این آسیب اجتماعی در بلند مدت می‌شود، خاطرنشان کرد: همچنین گسترش و نهادینه شدن فرهنگ استفاده از خدمات مشاوره‌ای می‌تواند راهکار مؤثر دیگری برای کاهش نرخ طلاق در جوامع باشد.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *