ضرورت حفظ اثربخشی منطقه زاگرس در کشور / درختکاری راهکاری موثر برای احیای محیط‌ زیست است

|

فهرست مطالب

به گزارش خبرگزاری مجله آرونو، عباسعلی نوبخت امروز _چهارشنبه بیست و سوم خرداد_ در همایش هم‌اندیشی مشترک منابع طبیعی و آبخیزداری و شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی با بیان اینکه گردهمایی تشکیل شده برای زمین است و به وجود آمدن هر موجودی از خون است، خون از غذا است و غذا هم از زمین است، اظهار کرد: مهم است تصمیم‌گیری‌هایی که پیرامون زمین گرفته می‌شود، جامع و در راستای حفظ حیات زمین باشد.

وی با بیان اینکه زاگرس بیش از ۱۴ هزار سال پیش ساوان یا علفزار بود، سپس جنگل شد و از سده‌های گذشته دوباره به سمت علفزار شدن پیش می‌رود، افزود: از مجموع ۳۰ میلیون هکتاری زاگرس حدود شش میلیون هکتار جنگل است و به‌تنهایی ۴۰ درصد آب کشور را تولید می‌کند.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ادامه داد: هفت رودخانه از ۹ رودخانه کشور در این منطقه است، بنابراین باید اثربخشی زاگرس در کشور حفظ شود و سپس آن را مترقی کنیم، هر هکتار جنگل زاگرس یک هزار متر مکعب آب را در خود نگهداری می‌کند و به‌تدریج تحویل دهد.

نوبخت با بیان اینکه عرصه‌های منابع طبیعی را باید زمین خود قلمداد کنیم، اگر توانستیم اراضی خود را ببخشیم، آن زمان می‌توانیم عرصه‌های منابع طبیعی را نیز ببخشیم، ادامه داد: برنامه‌ریزی باید به‌گونه‌ای باشد که با حداقل خسارت به طبیعت، حداکثر انتفاع را مردم منطقه برسانیم، در حوزه واگذاری‌ها دو موضوع محدودیت و ممنوعیت مورد توجه است، برای ممنوعیت هیچ کاری نمی‌توانیم پیدا کنیم، اما برای محدودیت باید راهکارهایی ارائه شود.

وی پیرامون اینکه باید کشور را به ایرانی پایدار و قوی برای نسل بعدی تبدیل کنیم، گفت: لازم است بدانیم اثربخشی مراتع از جنگل‌ها کم‌تر نیست و راه درمان برای احیای محیط‌زیست‌، درختکاری است، اگر هر درخت ۲۰۰ لیتر آب مصرف کند، یک میلیارد درختی که باید بکاریم تنها ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب مصرف می‌کند.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با تاکید بر اینکه میزان متوسط بارندگی در کشور ۲۵۰ میلی‌متر در سال ۷۹ بوده و اواخر سال ۱۴۰۲ این عدد به ۲۴۰ میلی‌متر رسیده است، گفت: حدود ۱۲۴ میلیون هکتار حوزه آبخیزداری کشور است که ۱۴ میلیون هکتار آن آبخوان است و باید طرح آبخیزداری کشور در اسرع وقت به پایان برسد.

نوبخت گفت: در کشور بیش از ۱۶ میلیون دانش‌آموز داریم که در آینده اعضای اصلی سه قوه خواهند بود، اگر آنها طبیعت را به‌خوبی بشناسند، حکمرانی مطلوبی صورت می‌گیرد، بنابراین مقرر شده است این دانش‌آموزان سالانه سه نهال تولید کنند که با احتساب کادر آموزشی کشور سال حدود ۶۰ میلیون درخت به سرسبزی کشور اضافه می‌شود.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *