ضرورت آگاهی مردم درباره تب دانگ / اهمیت از بین بردن زیستگاه‌های پشه آئدس

|

فهرست مطالب

به گزارش خبرگزاری مجله آرونو به نقل از وبدا، حسین فرشیدی در نشست تخصصی «آئدس، اقدامات و راهکارها» با بیان اینکه با توجه به ورود مسافران از کشورهای همسایه انتظار ورود بیماری تب دانگ به کشور را داریم، اظهار کرد: استراتژی مناسب به منظور مقابله با تب دانگ آموزش نیروهای متخصص و عموم مردم در این زمینه است.

وی با بیان اینکه با توجه به افزایش سفرها در تابستان از کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس به ایران و رؤیت پشه آئدس در شهرهای مختلف کشور از جمله شهرهای هرمزگان و سیستان و بلوچستان، انتقال بیماران بدون علامت به کشور را باید جدی بگیریم، افزود: به تازگی به دلیل افزایش موارد ابتلاء به بیماری در کشور امارات، تعدادی از مسافران مبتلا پس از تشخیص به کشور منتقل شدند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در خصوص توافقات سازمان پدافند غیرعامل، وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه برای اختصاص بودجه مجزا به موضوع مقابله با تب دانگی در کشور تصریح کرد: استان هرمزگان با توجه به اینکه تمامی مراحل قبل و بعد از مشاهده پشه آئدس، تشخیص بیماری و انتقال داخلی را دارد می‌تواند نمونه خوبی از نظر آموزشی برای بیماری‌های منتقله از آئدس در سطح کشور باشد. بنابراین هرمزگان از نظر تجهیزات آزمایشگاهی و آموزش نیروهای انسانی می‌تواند برای کنترل مناسب آئدس در کشور کمک‌کننده باشد.

بیماری تب دانگ با مالاریا متفاوت است

وی عنوان کرد: با توجه به نحوه انتقال بیماری توسط پشه آئدس و قرار گرفتن در معرض گزش، نیاز به جدیت خاصی در این مورد وجود دارد، بیماری تب دانگ با مالاریا متفاوت است و استراتژی ما باید براساس آموزش نیروهای متخصص و عموم مردم باشد.

فرشیدی با تاکید بر اینکه باید به افرادی که می‌خواهند از کشور خارج شوند درم ورد بیماری‌های شایع در کشور مقصد اطلاعاتی ارائه شود، گفت: مسافرانی که به کشور وارد می‌شوند باید از نظر بیماری رصد شوند و در مورد آزمایش و نحوه مواجهه با بیماری آگاه شوند.

وی افزایش آگاهی عمومی مردم در رسانه‌ها نسبت به بیماری تب دانگ را ضروری دانست و افزود: باید مردم را از طریق فضای مجازی و سایر روش‌های مدرن نسبت به بیماری تب دانگ آگاه کنیم تا پیشگیری کرده و چنانچه در معرض گزش قرار گرفتند، آن را پیگیری کنند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه همچنین نیاز داریم در این زمینه قوانین بازدارنده داشته باشیم و برای از بین نبردن محل‌های زیست پشه آئدس جریمه تعیین شود، گفت: در هرمزگان تجهیز آزمایشگاهی تأمین شده و کیت‌های تشخیص سریع در انتظار ترخیص است و کیت‌های تشخیص سریع در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: زیرساخت‌های آموزشی در استان هرمزگان باید تقویت شود تا بتوانیم استان هرمزگان را به عنوان ایستگاه آموزشی، پژوهشی بیماری‌های منتقله از آئدس در نظر بگیریم.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *