صحت اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی قربانی تعداد لایک‌ها می‌شود

|

فهرست مطالب

به گزارش خبرگزاری مجله آرونو، بر اساس نتایج مطالعه‌ای که توسط سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) منتشر شده است، به‌صورت تقریبی دوسوم (۶۲ درصد) از خالقان محتواهایی منتشرشده در فضای مجازی که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفته‌اند، اذعان داشته‌اند که پیش از انتشار اطلاعات، صحت آن‌ها را بررسی نمی‌کنند.

این در حالی است که بر اساس نظرسنجی اخیر مرکز تحقیقات پیو، حدود ۲۱ درصد از آمریکایی‌ها اخبار خود را از اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی دریافت می‌کنند؛ رقمی که در میان افراد زیر ۳۰ سال به ۳۷ درصد افزایش یافته است.

مطالعه یونسکو نشان می‌دهد محبوبیت محتوا (تعداد لایک‌ها و بازدیدها)، اصلی‌ترین معیار برای سنجش اعتبار منبع توسط اینفلوئنسرهاست؛ به‌طوری که بیش از ۴۱ درصد از آن‌ها از این روش استفاده می‌کنند؛ بیش از ۲۰ درصد از خالقان محتوا، اعتبار منابع آنلاین را بر اساس انتشار توسط یک کارشناس یا دوست مورد اعتماد ارزیابی می‌کنند؛ دیگر روش رایج که ۱۹.۴ درصد را در این نظرسنجی به خود اختصاص داده است، بررسی شهرت ناشر یا نویسنده است و تنها ۱۷ درصد به مستندات یا شواهد تکیه کرده‌اند.

محققان در این گزارش تأکید کرده‌اند: «با توجه به اینکه مخاطبان بیش از پیش برای دریافت اطلاعات به خالقان محتوای دیجیتال تکیه کرده‌اند، ضروری است که بررسی دقت و صحت اطلاعات منتشرشده توسط این افراد اولویت داشته باشد.»

این گزارش در حالی منتشر شده است که در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده، هر دو نامزد اصلی و معاونان رئیس‌جمهور کامالا هریس و رئیس‌جمهور منتخب دونالد ترامپ، در مواردی از اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی برای انتقال پیام و جذب رأی‌دهندگان جدید استفاده کرده‌اند.

بر اساس این مطالعه، نزدیک به ۵۸ درصد از اینفلوئنسرها محتوای خود را بر اساس تجربیات و مشاهدات شخصی تولید می‌کنند، در حالی که حدود ۳۹ درصد آن را بر اساس تحقیقات یا مصاحبه با افراد آشنا به موضوع تهیه می‌کنند. این پژوهش بین ماه‌های آگوست و سپتامبر سال جاری بین ۵۰۰ خالق محتوا از ۴۵ کشور صورت پذیرفت. شرط شرکت در این تحقیق، داشتن حداقل ۱,۰۰۰ دنبال‌کننده بود.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *