صحبت کردن در خواب طبیعی است؟ / راهکارهای افزایش کیفیت خواب افراد

|

فهرست مطالب

میرشهرام صفری در گفت‌وگو با خبرنگار مجله آرونو اظهار کرد: صحبت کردن در خواب در ۵۰ درصد کودکان بین سه تا ۱۰ سال و در ۵ درصد بزرگسالان به صورت طبیعی دیده می‌شود که جای نگرانی ندارد و باید توجه داشت در صورتی که تکرار صحبت کردن در خواب در طول هفته زیاد شود و شاهد بروز اختلال در خواب یا کاهش کیفیت خواب باشیم، این موضوع باید درمان شود.

وی افزود: صحبت کردن در خواب بیشتر در پی عواملی مانند تغییرات هیجانی، استرس بسیار بالا، مصرف داروهای روان‌گردان، ابتلاء به اختلالات روانی و مصرف الکل بروز خواهد کرد و در بیشتر اوقات افراد به صورت مستقیم متوجه صحبت کردن در خواب خود نمی‌شوند و اطرافیان این موضوع را به آن‌ها اطلاع خواهند داد.

نوروفیزیولوژیست با بیان اینکه افراد به منظور پیشگیری از صحبت کردن در خواب باید عادات روزمره و خواب خود را بررسی و عواملی که می‌تواند منجر به صحبت کردن در خواب شود را شناسایی کنند، تصریح کرد: صحبت کردن در خواب ارتباط مستقیمی با رؤیا ندارند و حتی زمانی که فرد رؤیا نمی‌بیند نیز ممکن است در طول خواب صحبت کند.

صفری با اشاره به اینکه گاهی کلمات بیان شده در طول خواب واضح و مشخص هستند و گاهی نیز مشخص نیست که چه واژه‌ای توسط فرد ادا می‌شود، ادامه داد: به‌طور کلی در هر بار صحبت کردن، فرد حدود ۳۰ ثانیه صحبت می‌کند و با افزایش طول مدت خواب می‌توان تأثیر منفی این موضوع را کاهش داد.

وی گفت: هوشیاری در طول روز با کیفیت خواب ارتباط مستقیم دارد، از همین‌رو افراد باید به منظور افزایش کیفیت خواب خود حدود یک ساعت قبل از خواب، استفاده از تلفن همراه را به حداقل برسانند و از بلو اسکرین‌ها همچون تلویزیون، تبلت و لپ‌تاپ استفاده نکنند.

نوروفیزیولوژیست اضافه کرد: پایین نگه‌داشتن دو تا پنج درجه‌ای دمای اتاق خواب از دمای سایر نقاط منزل منجر به ترشح بیشتر ملاتونین در مغز و افزایش کیفیت خواب افراد خواهد شد، همچنین افراد برای داشتن خوابی باکیفیت، باید مصرف مواد غذایی یا ترکیبات دارای کافئین و ویتامین سی را به حداقل برسانند و باید توجه داشته باشند که در طول روز بیشتر از ۳۰ تا ۴۵ دقیقه چرت نزنند، چراکه کیفیت خواب شبانه آن‌ها را کاهش خواهد داد.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *