شفاف‌سازی رئیس مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما درباره آمار بینندگان

فهرست مطالب

به گزارش خبرگزاری مجله آرونو، محسن شاکری‌نژاد درباره «رشد ۲۲ درصدی» آمار بینندگان برنامه‌های این سازمان در نوروز و ماه رمضان که در برخی بخش‌های خبری آمده است، اظهار کرد: مخاطب کلی ما در نوروز و رمضان سال گذشته ۶۶ درصد بود و سال جاری با ۶ درصد افزایش، به ۷۲.۲ درصد رسید. ۲۲ درصد افزایش، مربوط به میانگین درصد بیننده سریال‌های نوروز ۱۴۰۴ نسبت به همین رقم در نوروز ۱۴۰۳ است. به‌طور مثال سال گذشته سریال «نون خ ۵» با حدود ۴۵ درصد پرمخاطب‌ترین بود و اکنون «پایتخت ۷» با حدود ۶۰ درصد پربیننده‌ترین است، اما میانگین این آثار با سایر سریال‌های روی آنتن، این افزایش ۲۲ درصدی را نشان می‌دهد، البته چون پخش «پایتخت ۷» ادامه دارد، در نظرسنجی‌های بعدی به‌طور طبیعی مخاطب افزایش پیدا می‌کند.

وی درباره هم‌خوانی ۷۲.۲ درصد با شمار ۴۹ میلیون نفر بیننده برنامه‌های سیما در رمضان و نوروز ۱۴۰۳ افزود: ما نظرسنجی را از افراد بالای ۱۲ سال انجام می‌دهیم که حدود ۶۷ میلیون نفرند و محاسبه ۴۹ میلیون نفر بر اساس این عدد انجام شده است.

رئیس مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما درباره جزئیات نظرسنجی توضیح داد: ما از پاسخگویان به نظرسنجی، می‌پرسیم شما فلان سریال یا برنامه را دیده‌اید؟ اگر پاسخ مثبت باشد، می‌شوند مخاطب برنامه یا سریال. بعد برای سنجش کیفیت تماشا، از آن‌هایی که جواب «بله» داده‌اند، می‌پرسیم چقدر دیده‌اید؟ همه قسمت‌ها، بیشتر قسمت‌ها، برخی قسمت‌ها یا اتفاقی.

وی در پاسخ به پرسشی درباره وجود مخاطب گذری و اتفاقی در میان مخاطبان سریال افزود: به‌طور معمول این‌طور نیست، چون بیننده سریال به‌طور معمول آن را گذری نمی‌بیند؛ فرد یا سریال را دنبال می‌کند یا به آن علاقه‌مند نیست.

شاکری‌نژاد اضافه کرد: در شبکه نمایش خانگی هم همین‌طور است، به‌طور مثال وقتی می‌گویند «جوکر» ۳۰ درصد بیننده دارد، آیا همه این افراد همه قسمت‌ها را دیده‌اند؟ خیر. ممکن است بخشی از آن را در اینستاگرام دیده باشند. در مورد «پایتخت ۷» آمارهای ما نشان می‌دهد که عددی قابل توجه تا حدود یک میلیون کاربر یکتا، از طریق تلوبیون «پایتخت ۷» را تماشا می‌کنند و از طریق تلویزیون نمی‌بینند.

وی تاکید کرد: معیار محاسبه درصد مخاطب، پاسخ به آن پرسش اول است و بعد اعداد دیگری برای برنامه‌ساز و سیاست‌گذار احصا می‌کنیم که مربوط به کیفیت تماشا، رضایت و موارد دیگر است.

مدیر مرکز تحقیقات صداوسیما، این شیوه نظرسنجی را علمی می‌داند و تصریح کرد: این روش استاندارد جهانی دارد. مثلاً آفکام می‌گوید اگر کسی در هفته ۱۵ دقیقه یک محتوا را تماشا کند، مخاطب آن می‌شود. می‌گویند اگر کسی حتی پنج دقیقه در هفته به رادیو گوش دهد، مخاطب رادیو می‌شود. این‌ها تعاریف استاندارد جهانی دارد و ما مبتنی بر آن مخاطب را می‌سنجیم.

شاکری‌نژاد بیان کرد: وقتی می‌خواهیم مخاطب را بسنجیم، آن چیزی که ملاک ماست، نظر پاسخگو درباره سوالی است که در نظرسنجی می‌پرسیم. ممکن است کسی بیننده دو یا سه قسمت از یک سریال هم بوده باشد، ولی خود را بیننده آن نداند. در نظرسنجی‌ها این امر وجود دارد. پرسشگر می‌پرسد شما مخاطب صداوسیما هستید؟ فرد پاسخ می‌دهد نه، ولی وقتی نام برخی برنامه‌ها و محتواها می‌آید، می‌گوید بله و مشخص می‌شود که می‌بیند.

وی ادامه داد: متأثر از تحولات تکنولوژی‌های ارتباطی در دنیا، در رقابت بین شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی با رادیو تلویزیون، شاهد کاهش مخاطبان تلویزیون‌های خطی و افزایش مخاطب شبکه‌های اجتماعی هستیم و این یک روند جهانی است. در داخل کشور ما علاوه‌بر این روندهای جهانی، تحولات مختلف سیاسی و اجتماعی هم بر مخاطب صداوسیما تأثیر می‌گذارد. ما در نظرسنجی‌ها شاهد این هستیم که عده‌ای با وجودی که بعضی از برنامه‌های صداوسیما مثل فوتبال یا مستند یا موسیقی را می‌بینند و می‌شنوند، اما از همان ابتدا اعلام می‌کنند که ما به‌هیچ‌وجه برنامه‌های صداوسیما را دنبال نمی‌کنیم. گویی تماشا نکردن برنامه‌های صداوسیما برای عده‌ای به یک پرستیژ اجتماعی تبدیل شده است. ما برای برآورد دقیق میزان مخاطب برنامه‌های صداوسیما ناچاریم این ملاحظات را در نظر بگیریم.

این مدیر سازمان صداوسیما درباره تغییرات شیوه نظرسنجی‌های مرکز تحقیقات این سازمان نسبت به دوره گذشته گفت: تفاوتی که به وجود آمده، این است که با توجه به وجود بسترهای مختلف انتشار، سعی کردیم بدانیم مخاطب محتوا را از چه بستری دیده است؛ تلویزیون، تلوبیون، شبکه‌های مجازی و سایت‌ها. البته این بخش زیاد نیست، اما دارد بیشتر می‌شود.

شاکری‌نژاد در پایان در پاسخ به پرسش ایسنا بر پایه شایعات درباره محرمانه شدن نتایج نظرسنجی‌ها توضیح داد: این‌طور نیست. به‌طور معمول نتایج همه نظرسنجی‌ها درباره برنامه‌ها، برای شبکه‌ها، برنامه‌سازها و حوزه معاونت سیما می‌رود، اما در مناسبت‌های ویژه همچون نوروز، رمضان و یلدا، اداره‌کل روابط‌عمومی، آن را به‌صورت عمومی منتشر می‌کند. طبیعی هم است، بالاخره ما بیننده صدها برنامه را می‌سنجیم و برای مردم اهمیت زیادی ندارد که به‌طور مثال فلان برنامه عصرگاهی فلان شبکه، چه میزان بیننده دارد.

منبع: ایسنا

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *