به گزارش خبرگزاری مجله آرونو و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی آموزش و پرورش، محمد مهدی کاظمی جزئیات آزمونهای شبه نهایی را تشریح و اظهار کرد: آزمون شبه نهایی که برنامه آن تحت عنوان طرح سهنما توسط معاونت آموزش متوسطه برگزار شد با هدف توجه به دروس نیازمند توجه و شناخت نقاط ضعف آموزشی در فرایندهای یاددهی و یادگیری و برنامهریزی برای بهبود نقاط ضعف و آشنایی دانش آموزان با امتحانات نهایی به ویژه با رویکرد سوالات مفهومی و استاندارد بوده است.
وی افزود: با توجه به اینکه برای اولین بار آزمون نهایی در پایههای دهم و یازدهم نیز انجام میشود و هیچ سابقه قبلی ندارد، تمرکز ما در آزمونهای شبه نهایی روی پایههای دهم و یازدهم است که در چهار عنوان واحد درسی، دو عنوان درس عمومی و دو عنوان درس اختصاصی انجام میشود.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: به استانها اعلام شده است طوری برنامهریزی شود که محیط آزمون شبیهساز آزمونهای نهایی باشد تا دانش آموزان آمادگی بیشتری را در این رابطه داشته باشند، این موضوع خود زمینه ساز کاهش استرس دانش آموزان در امتحانات نهایی خرداد میشود؛ تصحیح اوراق توسط خود معلمان دانش آموزان و آزمون هم در همان مدرسهای که دانش آموزان هستند برگزار میشود.
کاظمی خاطرنشان کرد: شروع آزمونها از بیست و هفتم فروردین است و تا چهارم اردیبهشت ادامه خواهد داشت و در چهار روز (بیست و هفتم و بیست و نهم فروردین و یکم و چهارم اردیبهشت) با فاصله زمانی که در آزمونهای نهایی برنامهریزی شده و طراحی سوالات شبه نهایی بر اساس چهارچوب و الگوی مفهومی که کار مشترک سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و مرکز سنجش بوده در اختیار دبیرخانههای راهبری دروس قرار گرفته است و در طراحی سوالات سعی شده متناسب با همین چارچوب مفهومی که الگوی طراحی سوالات امتحانات نهایی هم خواهد بود انجام شود.
وی ادامه داد: شرکت در آزمونها الزامی نیست، اما به جهت آمادگی بیشتر برای امتحانات نهایی توصیه شد که همه دانش آموزان پایههای دهم و یازدهم در این امتحانات شرکت کنند، ضمن اینکه پس از تصحیح اوراق نقاط ضعف دانش آموزان مشخص میشود و میتوانند رفع اشکالات و نواقص یادگیری، توسط معلم و حتی خود دانش آموزان انجام دهند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: طراحی سوالات از ۹۰ درصد محتوای برنامه درسی و کتاب درسی است با رویکرد سوالات مفهومی و استاندارد به شیوه امتحانات نهایی و بر اساس همان چهارچوب و الگوی درسی امتحانات نهایی هست.
کاظمی گفت: امیدواریم با شرایطی که ایجاد شده است زمینهسازی عدالت آموزشی و همچنین ارتقای کیفیت آموزش و آشنایی بیشتر دانش آموزان و از سوی دیگر کاهش استرس دانش آموزان باشد و سعی شده فرایند برگزاری و حضور مراقبان و کنترلهای قبل از ورود به آزمون مانند شرایط آزمونهای نهایی باشد، جلسه تبیینی و توجیهی در این رابطه برای معاونان و کارشناسان آموزشی مناطق و سرگروههای آموزشی و همچنین مدیران مدارس برگزار و از طرف معاونت آموزش متوسطه و مرکز سنجش نکات مورد نیاز منتقل شد.