سد ماندگان خطری برای دنا ندارد / ۳۰ درصد آب‌های جهان با انتقال آب جابه‌جا می‌شود

|

فهرست مطالب

حشمت‌الله انتخابی امروز _چهارشنبه هجدهم مهر_ در ویژه برنامه روز زاینده رود اظهار کرد: بسیار شنیده شده است برخی افراد که خود را دوست‌دار محیط‌زیست می‌دانند اعلام می‌کنند که با هرگونه انتقال آب مخالف هستند و این در صورتی است که انتقال آب اشکال مختلفی داشته و دارد و انسان نیازمند انتقال آب از دیرباز بوده است و این نیاز به طور ویژه در مناطق کم آب دیده می‌شود.

وی افزود: نیاکان ما در سازگاری با طبیعت خشک فلات مرکزی، هر جایی از جغرافیا که به آب‌های جاری دسترسی نداشتند به حفر کاریز، قنات و استخراج آب‌های پنهانی و زیرزمینی پرداختند و با انتقال آب از دامنه کوه‌ها به کوهپایه‌ها و دشت‌ها، آبادی‌های کوچک و بزرگی را در سراسر فلات مرکزی بنا کردند.

فعال محیط زیست و بنیانگذار و عضو جمعیت دوست‌داران محیط‌زیست تصریح کرد: نزدیک به ۳۶۳۰۰ رشته قنات دایر و بایر در کشور شناسایی شده است و مجموع طول مجرای اصلی این قنات‌ها به ۲۱۷ هزار و ۸۰۰ کیلومتر می‌رسد، همچنین مجموع عمق میله یا چاه‌ها نیز حدود بیش از ۱۵۸ هزار کیلومتر است.

انتخابی ادامه داد: بیشتر قنات‌های کشور ما در مناطق کم آب با متوسط بارش سالانه کمتر از ۱۵۰ میلی‌متر در استان‌های اصفهان، خراسان، یزد، سمنان، کرمان، مرکزی و سیستان و بلوچستان قرار دارد و در استان اصفهان در سال ۱۳۶۰ حدود ۴۸۵۶ رشته قنات دایر و ۱۰۱۵ رشته قنات بایر وجود داشته است.

وی با بیان اینکه در استان اصفهان، قنات مون اردستان با قدمت ۸۰۰ ساله، یگانه قنات دوطبقه در جهان است، گفت: شبکه مادی‌های زاینده رود، موضوعی است کمتر به آن توجه شده است و ارزش ثبت جهانی دارد، از زنجان تا ورزنه، ۱۳۷ مادی وجود دارد.

فعال محیط زیست با بیان اینکه از بند مارنان، مادی نیاصرم جدا شده که آب ۳۰ روستا و شش مزرعه را تأمین می‌کرده و بند پل خواجو نیز مربوط به دوران هخامنشی است، اضافه کرد: در هند ۱۷۸ میلیارد مترمکعب، در کانادا ۸۵ میلیارد مترمکعب و در چین بیش از ۵۰ میلیارد مترمکعب انتقال آب وجود دارد.

انتخابی با بیان اینکه ۳۰ درصد از آب‌های جهان از طریق آب جابه‌جا می‌شود، افزود: در ماه‌های اخیر مشکلات و بحث‌های بزرگی برای انتقال آب زاینده‌رود وجود داشت و این در صورتی است که قله‌های اصلی دنا در اصفهان قرار دارد.

وی با بیان اینکه گفته می‌شود با زدن سد ماندگان، رودخانه کارون خشک می‌شود و این در حالی است که رودخانه خرسان ۱۰ درصد از آب کارون است و موضوع مطرح شده ممکن نیست، تصریح کرد: سد ماندگان نیز خطری برای پارک ملی دنا ندارد و مشخص نیست که این میزان مشکلات ایجاد شده برای زاینده‌رود چه دلیلی دارد.

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *