به گزارش خبرگزاری مجله آرونو، اختلالات روانپزشکی میتواند تأثیر عمیقی بر یادگیری تحصیلی دانشآموزان و کودکان و نوجوانان داشته باشد و این تأثیرات ممکن است در جنبههای مختلفی از عملکرد تحصیلی آنها مشاهده و باعث چالشهای متعددی در مسیر آموزشیشان شود، یکی از مهمترین مشکلاتی که اختلالات روانپزشکی ایجاد میکند، کاهش تمرکز و توجه است.
اختلالاتی مانند ADHD (اختلال نقص توجه و بیشفعالی) میتواند باعث شود که دانشآموز نتواند بهطور مداوم روی مطالب درسی تمرکز کند و این نداشتن توجه میتواند موجب افت تحصیلی و ناتوانی در یادگیری مؤثر شود، همچنین کودکانی که دچار اضطراب شدید یا افسردگی هستند، ممکن است در پردازش اطلاعات و حافظه خود دچار مشکل شوند، چراکه اضطراب میتواند ذهن را درگیر نگرانیهای بیپایان کند و اجازه ندهد که اطلاعات جدید بهدرستی ثبت و پردازش شوند و همین موضوع موجب فراموشی مطالب و کاهش توانایی یادگیری خواهد شد.
افسردگی یکی از اختلالاتی است که میتواند علاقه و انگیزهی دانشآموزان را برای یادگیری کاهش دهد، این دانشآموزان به طور که احساس بیارزشی میکنند و باور دارند که موفق نخواهند شد و چنین نگرشی میتواند آنها را از تلاش برای پیشرفت تحصیلی باز دارد.
برخی اختلالات مانند اوتیسم یا اضطراب اجتماعی باعث میشود که دانشآموزان در برقراری ارتباط با معلمان و همکلاسیهای خود دچار مشکل شوند، این مشکل میتواند فرصتهای یادگیری گروهی را محدود کند و باعث شود که آنها کمتر در کلاس مشارکت داشته باشند.
تأثیر اختلالات روانپزشکی بر وضعیت تحصیلی کودکان و نوجوانان
افسانه کرباسی، فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان در گفتوگو با خبرنگار مجله آرونو با بیان اینکه برای داشتن فرزندی موفق از نظر تحصیلی، در کنار انتخاب مدرسهای مناسب، تواناییها و خصوصیات کودک از اهمیت بالایی برخوردار است، اظهار کرد: تواناییها و خصوصیات کودک در سه حوزه وضعیت هوشی، وضعیت تمرکز و توجه و میزان انگیزه و تلاش، جای میگیرد.
وی با بیان اینکه بسیاری اوقات اختلالات روانپزشکی میتواند روی سه حوزه بیان شده تأثیر بگذارد، افزود: در این شرایط، کودک درگیر مشکلات درسی خواهد شد و شایعترین این اختلالات، اختلال بیشفعالی و نقص تمرکز است که روی تمرکز و توجه کودک تأثیر منفی خواهد داشت.
فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان با بیان اینکه اختلالات یادگیری از جمله دیگر اختلالات تأثیرگذار بر وضعیت تحصیلی کودکان است، تصریح کرد: اختلالات اضطرابی نیز نقش بسزایی در روند تحصیلی کودک دارد و انواع اضطراب از جمله اضطراب جدایی و اضطراب امتحان، میتواند مشکل در تمرکز را به همراه داشته باشد.
روند تحصیلی فرزند تحت تأثیر اختلالات وسواس / اختلال یادگیری به ۳ نوع تقسیم میشود
کرباسی با بیان اینکه دیگر اختلالاتی که میتواند بر وضعیت تحصیلی کودک تأثیرگذار باشد، اختلالات وسواس است، ادامه داد: این گروه از اختلالات به دلیل درگیر کردن فکر کودک و ایجاد رفتارهای کلیشهای برای او، منجر میشود تمرکز کودک کاهش پیدا کند و زمانی که میتواند مطالعه داشته باشد، صرف فعالیتهای وسواسی شود.
وی با بیان اینکه اختلال یادگیری به سه نوع تقسیم میشود، گفت: اختلال خواندن، اختلال نوشتن و اختلال در ریاضی، سه نوع اختلال یادگیری است که گاهی ممکن است کودک به صورت همزمان دو یا هر سه مورد این اختلالات یادگیری را داشته باشد.
فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان با بیان اینکه کودک دارای اختلال یادگیری، به طور معمول بیشتر در یک حیطه تحصیلی ضعف دارد، اضافه کرد: با توجه به اینکه در این شرایط بیشتر یک درس تحت تأثیر افت یادگیری قرار میگیرد، ممکن است تصور کنند این درس معلم مناسبی نداشته است و از راهحل اصلی غافل شوند.
در این بین، دانشآموزانی که دچار اختلالات روانی مانند بیشفعالی یا نوسانات خلقی هستند، ممکن است رفتارهای چالشبرانگیزی از خود نشان دهند و این رفتارها میتواند نظم کلاس را مختل کند و بر سایر دانشآموزان تأثیر منفی بگذارند.
اضطراب امتحان یکی از مشکلات رایج در بین دانشآموزان است که باعث افت عملکرد آنها در آزمونها میشود و کودکانی که دچار اضطراب شدید هستند، ممکن است در زمان امتحان نتوانند تواناییهای واقعی خود را نشان دهند و دچار مشکلاتی مانند فراموشی و استرس زیاد شوند.
با توجه به تأثیرات گسترده اختلالات روانپزشکی بر یادگیری، لازم است که معلمان، والدین و متخصصان سلامت روان، حمایت مناسبی از این دانشآموزان داشته باشند و بهرهمندی از راهکارهایی مانند مشاوره، برنامههای یادگیری خاص، تکنیکهای مدیریت استرس و داروهای تجویزشده توسط پزشک، میتواند کمک شایانی به بهبود وضعیت تحصیلی این دانشآموزان کند، همچنین برنامهریزی آموزشی متناسب با نیازهای دانشآموزان درگیر با اختلالات روانپزشکی میتواند به آنها کمک کند تا مسیر یادگیری را بهتر طی کنند و به موفقیتهای تحصیلی دست یابند.